Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Leverantörsforum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-05-22, 13:00   #1
LoveT LoveT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 79
Jofotex / Posten

Jag beställde tyger och sybehör från Jofotex. Enligt Jofotex skickades min beställning förra fredagen, alltså för en vecka sedan. Ingen beställning har nått fram till mig.

Hos Posten är man högst ovillig att försöka hitta en lösning och menar att det kommer väl fram så småningom och är det borta så är det borta. "Man kan inte hitta ett brev".

Jag har varit i kontakt med Jofotex men de vet väl inte heller vad de skulle kunna göra. Jag har inte ens vågat fråga om de kan skicka min beställning på nytt.

Kan jag bli skyldig att betala för varor som inte kommer fram? Det handlar om varor för drygt tusen kronor så det kommer innebära slutet för min hobbyverksamhet. Jag känner mig väldigt stressad över detta.

Jag är ny som sybloggare och vill bygga upp ett litet lager av plagg så jag kan visa vad jag gör. Men nu känns det en smula hopplöst. Jag kan inte sy utan tyger och ska jag betala för något jag aldrig får så lär det dröja ett bra tag innan jag har råd att köpa material.

Någon som har något råd att ge?
LoveT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-22, 13:42   #2
AnnLindahl AnnLindahl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 269
Du ska INTE betala något som du inte har fått.För du har ju inte skrivit på att du har mottagit paketet och då kan de inte fodra betalning av dig. Stå på dig!!
AnnLindahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-22, 13:49   #3
LoveT LoveT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 79
Tack för ditt svar Ann. Du har räddat min dag!
LoveT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-22, 13:53   #4
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Jag beställde också från Jofotex och mitt paket skickades förra fredagen, alltså för en vecka sedan. Mitt paket kom i onsdags så det tog rätt god tid på sig. Igår kom det ingen post alls. Jag skulle inte börja oroa mig förrän på måndag eller tisdag. Jag tror att paketet kommer fram nästa vecka.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-22, 13:59   #5
LoveT LoveT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 79
Hoppas du har rätt Sophia. Men posten är i så fall extremt långsam. Inget brev har landat på min hemorts postsortering så då har det tagit en paus på vägen någonstans.
LoveT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-22, 14:04   #6
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
"är det borta så är det borta"... jag har hört i stort sett samma sak vid ett par tillfällen. Nästa gång du pratar med Posten tycker jag du ska ifrågasätta deras reklamkampanj de har just nu - att allt kommer fram över natten....
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-22, 14:18   #7
rymden rymden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 55
ang postens leveranstid

Ett brev frankerat med a-post ska komma fram över natten, men ett paket tar ca 3 arbetsdagar att komma fram. Så om de har postat det på fredag så är det fullt rimligt att det kommer fram på en onsdag (helgen räknas inte för då fraktas bara a-post). Men bara för att de säger att det är skickat på fredag så betyder ju inte det att det gått iväg från avsändningsorten samma dag. Har det inte det så borde det gått iväg först på måndag och alltså komma fram idag (tre arbetsdagar efter ivägskickandet). Sen kanske det fastnat på vägen och därför blir en dag sen till din postort, vilket skulle betyda att det kommer fram på måndag.....
Ha lite tålamod
Kolla med Jofotex om de inte kan ge dig kolli-ID så kan du ju själv se vart paketet ligger, för jag antar att de skickat det som paket och inte som brev med tanke på summan...
rymden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-22, 14:41   #8
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Ibland händer det något och stora brev tar jättelång tid. Väldigt irriterande. Jag tycker dock att det är väldigt sällan saker försvinner och inte kommer till rätta. Det har faktiskt aldrig hänt mig och jag har beställt MYCKET.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-22, 18:09   #9
LoveT LoveT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 79
Citat:
rymden skrev: Visa inlägg

Kolla med Jofotex om de inte kan ge dig kolli-ID så kan du ju själv se vart paketet ligger, för jag antar att de skickat det som paket och inte som brev med tanke på summan...
Det är skickat som "stort brev". Finns alltså inget kollinummer.
LoveT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 03:24   #10
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Men om det skickas som stort brev på A post så borde det ju åtmistone vara framme dagen efter? Eller har de snålat o skickat med ekonomi?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 05:40   #11
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Posten kan ligga på saker länge. Jag har varit med om beställningar som varit stämplade och skickade från Storbritannien dagen efter beställningen men som legat hos posten i 4 veckor. Jag höll faktiskt på att få ett nytt paket med samma saker... Så oroa dig inte så mycket för det. Däremot kan du nog försöka prata med jofotex om det hela och fråga om ni kan komma överens om att du betalar när du väl fått varorna.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 07:03   #12
LoveT LoveT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 79
Jag har haft ett par samtal med Jofotex.
  • De har gjort en reklamation.
  • Jag kan inte få svar på vem som är ekonomiskt ansvarig för chefen är på semester.
  • Personen jag pratade med på Jofotex menade att man skulle skickat som postförskott istället. (Vilket lett till att jag nu känner mig misstänkliggjord och opålitlig.)
Min hobbyverksamhet får nog läggas ner om jag ska betala över tusen kronor för ingenting alls. Posten anser sig vara helt fria från ansvar. Jofotex likaså.

Jag sitter här utan tyger och jag har inte gjort något fel men det är jag som står som utpekad på något konstigt sätt.

Ingen kan väl önska mer än jag att min beställning når mig i nästa vecka så får den väl ha tagit en omväg om Korpilombolo eller var som helst bara jag får mina varor.

Även om jag bor så långt söderut man kan komma utan att trilla i havet så är frågan om inte en tur till Söderköping är bättre än att anlita Posten nästa gång. Alternativet är att jag handlar någon annanstans. Om jag nu fortsätter sy överhuvudtaget.
LoveT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 08:18   #13
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Du behöver nog inte känna dig misstänkliggjord, snarare menade de att om de hade skickat det mot postförskott hade det funnits ett kolli-id att spåra sändningen.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-23, 09:22   #14
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Det verkar konstigt om du ska behöva betala. Det heter ju faktiskt att kunde alltid har rätt och varför skulle dom tro att du skulle ljuga och göra dig sånt här besvär om det inte var sant. Du måste stå på dig, du ska inte behöva betala för något som du inte har fått.
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-24, 16:13   #15
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Jag tror att paketet kommer imorgon. (Jag hoppas verkligen att jag har rätt. )
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons