Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-12-26, 16:17   #1
Blanka Blanka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 51
brodyrtråd!!

Är det någon som har några erfarenheter av att skicka efter brodyrtråd.
Har precis köpt min designer1, så jag är nybörjare på det här.
Hur många rullar jag än köper,så fattes det ju alltid någon färg ändå när jag kommer hem.
Har sett förpackningar på tex.160 eller 240 rullar i olika färger, som går att skicka efter från USA.
Är det någon som vet kvalitet-prisbild osv. är det värt pengarna, som jag förstår kommer det att kosta ca 3000.- men då har man ju tråd rätt länge, eller?
Vilket företag ska jag välja, osv?
Blanka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-26, 16:31   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag har köpt 260 rullar brodertråd från USA.
Mycket snabb leverans, och bra tråd.

Du kan även läsa foruminlägget jag gjorde.
"Jag har shoppat tråd"

http://www.abc-embroidery-designs.co...idery_Threads/
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-28, 21:42   #3
lottisen lottisen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 105
Brodertråd

Jag har skickat efter tråd från U.S.A.2gr.på 3 veckor.
Första försändelsen var undertråd.Den tog 6dagar efter jag betalat.Leverans ända till dörren.Försändelse nr.2 var 350 trådrullar.Den betalades den 11dec.Den leveransen kom idag-till dörren.
Har du tur -slipper man undan momsen.(om paketet fastnar i tullen)Billigt o bra tråd.Sök runt lite på Ebay-o ta kontakt med firmorna som säljer.Det kan ta lite tid om du bara vill fråga.Men bestämmer du dig för att köpa går det fort./lycka till/lottisen
lottisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 09:11   #4
avslutad141023 avslutad141023 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 1 114
tur

alla utom jag verkar haft tur med tullen förutom jag!!

för såklart fastnade mitt lilla paket, jag hade hört skrönor att under 100 dollars så är det ofta ok, inte då.. mina 98 dollar var tydligen på gränsen, och inte nogmed tull posten snikade åt sej, 100 kronor fastän jag betalat frakt!!

fast nu har jag bobbins för ett år iallafall hoppas jag
avslutad141023 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 10:01   #5
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Har fått BREV med värde under $30 stoppat och fått betala moms och expeditionsavgift (för det är bara tull så små värden är befriade från), så det är inte bara du! Annars har jag i stort sett haft tur med tanke på hur mycket jag beställer. En och annan betalning åker man ju på, men det mesta slinker igenom. Och det är defintivt en skröna det där med $100! Mycket felaktigt troende och gissande har jag sett när detta med tullen diskuterats förr!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 10:07   #6
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Jag har skickat efter tråd från USA men minns inte vad företaget heter, det var det här vanliga alla skickar efter ifrån om det är nån ledtråd. Tråden skickades från Indien! Gick utmärkt att brodera med i min D1:a men inte i PR600, där räckte inte trådkvaliteten till. En Varning: Broderade vita julgardiner och efter tvätt var det röda kransar runt allt eftersom tråden färgade av sig! Skulle därför aldrig falla mig in att en gång till satsa på billig tråd av okänt märke.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 10:15   #7
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
En sak som slår mig när man skickar efter från USA. På beställningen brukar det finnas en ruta att klicka i "Gift". Då kanske det slinker igenom tullen utan kostnad.

Ett litet appropå bara helt utanför ämnet
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 10:39   #8
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Det finns tyvärr ingenting som kan skrivas på den där gröna rutan som gör att det slinker igenom. Det är posten som får lov att göra denna kontroll på uppdrag av tullen. Dessutom får de också lov att ta ut en extraförtjänst av oss konsumenter när de "hittar rätt". Det är de där 100 kronorna i "frakt".

Vad man däremot skall göra är att kontrollera att postens kontroll har blivit registrerad. Posten får nämligen inte punktmarkera varken företag eller konsumenter (vilket de i princip gör vilket jag fått mer eller mindre bekräftat av en posttjänstekvinna). Får man osedvanligt många försändelser kontrollerade så skall man påpeka det då det är otillåtet myndighetsutövning som går utanför vad deras avtal säger. De får ENDAST göra stickprovskontroller.

Detta enligt juridisk rådgivning som jag har enligt förmånsavtal.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 10:42   #9
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
På Tulldeklarationen till mitt trådpaket stod det:
"Gift", Total Value $40, Postage and Fees $ 96.90

Mitt paket "fastnade" inte i Tullen, antagligen för att de här uppgifterna stod på adresslappen.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 10:51   #10
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Jag har också haft alla varianter på mina tulldeklarationer. Anledningen till att informationen på den är i princip helt meningslös är att den som fyller i den inte är ansvarig för vad det står på den utan det är du som mottagare som är juridisk ansvarig för vad som kommer till dig i posten. Är det en gåva som kommer utanför EU som du vill ta emot så är det du som är ansvarig för att förtulla den.

Det är möjligt att "Gift" har en något högre chans att slippa igenom, men det är inte vad jag har upplevt.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 11:10   #11
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Blev nu påmind om att jag fått en present stoppad också. Och det var verkligen en present från en god vän, dessutom med lågt värde. Det blev så låg avgift på den så jag orkade inte tjafsa, men egentligne var det ju fel. Men å andra sidan har ju så många nadra saker slunkit igenom.

Jag ser det som att de saker som gått igenom fast de inte borde betalar för dem som fastnar.

Jag tycker att man alltid ska ha med i sin kalkyl att paketen kan åka på avgifter. Och se'n får allt annat bli en glad överraskning!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 11:52   #12
Blanka Blanka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 51
Tack för era svar!

Men här kommer en till nybörjarfråga, vad är skillnaden mellan rayon och polyester tråd, verkar ju finnas brodyrtråd av bägge sorterna.

hälsningar
karin
Blanka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-29, 14:18   #13
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Sneaste diskussionen om detta har inte så många inlägg, men här är det i alla fall:
http://www.sysidan.se/forum/showthre...threadid=12094
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-04, 10:40   #14
Doris Doris är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 193
Wink Brodertråd

Är det någon som köpt brodertråd i Thailand.
Har en kompis som är där Är det ide att be henne ta hem tråd eller är det något annat som är värt att satsa på därifrån.Har fått mängder med knappar av trä som är urläckra
Doris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-04, 11:45   #15
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Sidentyger finns till bra pris i Thailand /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons