Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-07-22, 21:52   #1
Freyalyn Freyalyn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 31
Tips till nyfödda!

Ska få en brorson i december och tänkte fråga er här om ni har sytt eller vad ni har sytt, till de som fått barn??
Skulle vara roligt med länkar, tips, ideer. Gärna tyghjälp!
Vet att jag använde en bok med mönster till mjukdjur när jag gick i tvåan och hade syslöjd med massor av fina djur... Men kan inte komma ihåg den :/

Aja, tack för svar
Freyalyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-22, 23:19   #2
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
boken du söker heter nog: Kalle K den boken brukar finnas på biblioteket att låna.
Andra saker är: filtar, mössor, babykläder
Bra tyger till bebisar är: velour/plych, trikå, och mjuka bomullstyger
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-23, 07:17   #3
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag brukar sy/ sticka något i stl 6 månader, dels så vet man att det inte är för litet och så har jag fått för mig att man får så mycket smått så när allt är urvuxet finns mina saker!
Dessutom brukar jag ge "outfits" men jag kombinerar det kanske med att köpa något, tex förklädesklänning med en köpt tröja under.
Jag har haft en Burda Baby eller barn som jag använt mig av. Till flickklänningar och pojkskjortor har jag använt quilttyger som dels är bomull och dels har mönster i proportion till storleken på det färdiga plagget
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-23, 09:21   #4
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
http://www.sysidan.se/obj/photo/c7/c...457b1af45c.jpg

En sådan här krypfilt sydde jag när jag skulle få en brorson. Sen hade jag lyckan att bli gudmor till honom också och då sydde jag hans dopklänning också.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-23, 10:21   #5
jessa_es jessa_es är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2010
Inlägg: 12
Hej!
Jag fick själv barn förra november, så det är väl ungefär likvärdigt. Det jag använde mest var en liten babyfilt, min var stickad, men en mysig av fleece eller annat material skulle völ vara härligt. Filtar kan man inte få för många! Jag såg också någonstans en filt som var gjord för bilstolen, det skulle ju vara perfekt.
Något annat som vi använde väldigt mycket var en åkpåse. Återigen var våran stickad, men det måste väl gå att sy en också? En varm åkpåse som det bara är att stoppa ner barnet i mitt i kalla vintern är jättepraktiskt.
När barnet blir lite äldre är det skallror av alla de slag som gäller, hitta någon kul figur, sy dubbelt och lägga i några bjällror. Eller gör en filt med smö snören som hänger ut, jättekul när barnet närmar sig halvåret!
Hjälp, det blev ju en hel uppsats, men jag har själv gjort massvis med kul saker till min dotter och det är ju så kul!
Lycka till
jessa_es är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-23, 14:56   #6
MsChilly MsChilly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 97
Hej! Jag ska också bli faster i början av nästa år.

Till mamman håller jag på med en golvfilt i lapptäckesteknik.

Och till pappan broderar jag en pekbok som dom kan sitta och titta i tillsammans sen.
MsChilly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-23, 21:56   #7
eca eca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 221
jag syr ofta badlakan med huva. Eftersom jag har brodermaskin, brukar jag brodera något på ena fliken samt barnets namn på huvam.
eca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-25, 17:05   #8
Freyalyn Freyalyn är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 31
Tack för alla tipsen!! Har börjat på ett riktigt gosigt lapptäcke, stort nog åt både mamma och son att gosa in sig i under kvällarna
Freyalyn är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons