Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-10-13, 21:09   #1
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Någon som har detta mönster på Kitty

http://kandjdolls.blogspot.com/2010/02/tiny-kitty.html

Är det någon som sparat det här mönstret på Tiny Kitty? Den finns bara på portugisiska och holländska nu och när jag körde det med googles översättning tycker jag det ser helknäppt ut. Den är så söt och min dotterdotter älskar Kitty så jag hade tänkte göra den till adventskalendern.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 21:39   #2
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Kolla din mail :-)
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-13, 21:45   #3
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Här finns det med:
http://idaskreativa.blogspot.com/201...llo-kitty.html
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-14, 11:28   #4
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Tack snälla för er hjälp
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-17, 17:47   #5
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Kitty är klar och vad brukar man ha för garn

Nu har jag åstadkommit en Kitty, troligen större än mönstret, cirka 1 dm hög. Men jag måste säga att jag beundrar alla som gör amigurumi, vilket piller med trådar, ben, armar och öron.

Jag har också till min förvåning gjort en muffin med rosa glasyr efter ett mönster från etsy och beställt ett mönster på en drak från Idas Kreativa. Sen får vi se vad det blir. Kitty gjorde jag i Bianca bomullsgarn och muffinsen i ett tunt syntetgarn, och det sista var lättare att virka i men blir lite luddigt.

Vad brukar man egentligen ha för garn när man gör amigurumisar? Jag funderar mest på grovlek, om man vill ha bomull eller syntet är väl en smaksak.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-17, 20:11   #6
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Citat:
Ann-Marie skrev: Visa inlägg
Vad brukar man egentligen ha för garn när man gör amigurumisar? Jag funderar mest på grovlek, om man vill ha bomull eller syntet är väl en smaksak.
Bomullsgarn 8/4, dvs samma typ som Bianca och en massa andra, är lagom och det man brukar använda till amigurumi. Det är praktiskt att det finns i många färger också! Men man kan gärna ta en ganska liten virknål, så det man gör blir fast och stadigt. Sladdriga amigurumi göre sig inte besvär!

Syntet vet jag inte, brukar inte använda det.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-18, 07:42   #7
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Tack, då vet jag vilket garn. Jag använde krok nr 4 till katten där jag hade bianca. Kan det vara lagom, det blev i alla fall stadigt. Men jag har för mig när jag virkade annat i Bianca för länge sen att jag använde 3,5.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-19, 22:40   #8
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
ojoj, är det 4 mm? Får mig verkligen att tänka på att det där med vilken virknål man ska använda är väldigt individuellt. En del virkar hårt, andra löst. jag tror det är större skillnad för olika personer än med stickning?

Själv använder jag 3mm, ibland 2 1/2 till Bianca, men jag virkar löst, så jag behöver en smal virknål.

Använd alltså vilken krok som helst, bara det blir bra resultat! För amigurimi spelar ju heller storleken på arbetet någon roll egentligen. Du kan använda samma mönster till ett mycket grövre garn, med en grövre virkkrok som passar garnet, så får du en större amigurumi.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-20, 06:57   #9
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Om jag gör någon mer amigurumi ska jag prova att använda en mindre krok få se hur de blir.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons