Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-04-09, 09:36   #1
malinfjell malinfjell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 7
Knapphål på en HQ Emerald 116

Tjena!

För några år sedan fick jag mig en Emerald 116 i födelsedagspresent. Sytt i mängder har jag gjort med nu när jag kommit igång på riktigt är självklart manualen borta.

Så nu sitter jag här och försöker sy egna knapphål. Det har till och med följt med en "automatisk" knappfot. Men jag kan ÄNDÅ bara få den att sy en raka.

Jag börjar undra om jag är dum då det enda jag kommer över för information om jag googlar är hur lätt det är. Så snälla, någon som vet för snart blir jag tokig här!

Tack på förhand!
malinfjell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 10:02   #2
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
När man använder en såden pressarfot för knapphål så brukar det vara en spak man ska dra ner så foten känner när det är dags att vända. Vet tyvärr inte vad det ska vara för inställningar på maskinen.
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-09, 10:11   #3
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Om du är i behov av snabb hjälp så ring en butik som säljer HQ och fråga, har du tur får du hjälp direkt.
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-10, 16:50   #4
E_M E_M är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 33
Jag har manualen till Emerald 118. Om du vill kan jag kanske skanna knapphålssidorna och maila till dig?
E_M är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-10, 17:30   #5
AsaJ AsaJ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 88
Jag har en emerald 116. För att sy automatiskt knapphål ställer du in sömvalsratten och stygnlängden på de symboler som ser ut som ett knapphål. Styngbredden ska vara 4-5 och trådspänningen 3-5.
Sen sätter du fast knappen i knapphålsfotenoch drar ner spaken som sitter bakom "nålträdarspaken" så långt ner som det går.

Tätheten justerar du genom att vrida styngnlängdsratten till vänster eler höger inom symbolen för knapphål.

Om du sedan ska sy ett ligadant knapphål vrider du sömvalsratten till den svängda pilen och sedan tillbaka till knapphålssymbolen.

För att sy manuellt knapphål drar du ner knapphålsspaken, syr främre tränsen och vänster stolpe till önskad längd, stanna. Sedan drar du knapphålsfoten mot dig och börjar sy igen. Den högra stolpen och den bakre tränsen sys då.

Lycka till!
AsaJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-10, 23:33   #6
malinfjell malinfjell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 7
Citat:
E_M skrev: Visa inlägg
Jag har manualen till Emerald 118. Om du vill kan jag kanske skanna knapphålssidorna och maila till dig?
Det skulle vara jättesnällt.

min mail är iaf malin.fjellstedt(at)gmail.com

vet inte om detta kommer att fungera, men om det gör det (alltså att lägga upp mailadressen) skulle jag vara oerhört tacksam!


Tack alla andra också för era tips, har suttit och kämpat nu hela kvällen, men det vill ändå inte riktigt fungera. Men tack alla!
malinfjell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-11, 11:06   #7
E_M E_M är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 33
Nu har jag mailat till dig!
E_M är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-10, 14:29   #8
malinfjell malinfjell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 7
Citat:
E_M skrev: Visa inlägg
Nu har jag mailat till dig!
Först, tackar så hemskt mycket!

Sen, jag har äntligen lyckats! Det fungerade bara ena vägen och sen fastnade den på tillbakavägen, men med de exakta inställningarna löste sig allt! Så tack för hjälpen alla!
malinfjell är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
emerald 116, knapphål


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons