Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2015-02-19, 18:02   #1
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Pr 620

Finns det nån som kan hjälpa mig med ett nytt problem. Jag tar upp en broderi fil i Embird. Ändrar sen på färgerna och sparar på ett usb. Men sen när jag sätter usb i maskinen händer nåt...helt plöstligr är där färger som jag INTE har lagt till. Det är irriterande, för först ändrar jag färgerna i datorn i Embird efter min trådlista, och sen får jag ändå ändra i maskinen sen....
Dett är alltså ett nytt fenomen. Vad gör jag??????
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 11:00   #2
gunnele gunnele är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 187
Antar att du har ett program till pr-620. Om du gör slutredigeringen där så blir det rätt i maskinen. Så får jag göra, föredrar Berninas broderiprogram men tar alltid upp broderiet i PE-design och lägger in rätt färger där. Merarbete, absolut men det funkar. Vet faktiskt inte om det finns något annat sätt.
gunnele är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 13:14   #3
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Har det fungerat förut? Som jag förstår det borde det inte gjort det. Kanske du lyckats använda så nära färger som .pes-formatet kan hantera att du inte sett problemet innan.

Som Gunnele säger så kanske det är i PE-design du får fixa färgerna så maskinen kan visa rätt.

Är det så att du i maskinen kan ställa in vilket trådmärke du använder tex. sulky? Kanske du råkat ändra den i så fall till något annat.

Jag förlitar mig aldrig helt på färgerna i maskinen, jag har en fast dokumentation vid sidan om. Visst är det lite enklare med rätt färger i maskinen men man klarar sig även utan bara man har dokumenterar och sparat färginformation för brodyren.

Jag skall göra ett försök att förklara färgerna i Embird:

I Embird skapas en parallellfil (.edr) där informationen om färgerna i filen sparas. Embird läser in denna fil och visar de färger som står där. Nu kan man i vissa filformat som .vp3 även spara dessa färger i filen. Vad jag kan se går inte det med .pes.

Jag använder .vp3 och svarar Ja på frågan om man skall spara färgerna i filen också. Se till att göra detta. Man får denna fråga även om filformatet inte kan det tyvärr. Då väljer Embird den närmsta färg den tror det skall vara av färgerna i paletten.

Så när du tar över din .pes-fil till maskinen är det bara formatets färger du ser, medan jag ser de rätta färgerna i min HQ. Inte alla maskiner kan läsa mer än de färger som tillhör formatet. Nu finns det flera versioner av just .pes och kanske du råkat välja en äldre som inte stödjer alla färger medan maskinen kan läsa nyare som kan. Kolla upp detta.

Inga maskiner kan idag läsa .edr-filerna så dessa är enbart för Embirds ögon.

Det du kan göra i Embird är att istället för välja färg i katalog välja i palett. Då får du upp de färger som .pes-formatet kan spara.

Ett sätt att se hur färgerna ”egentligen” ser ut i filen är att under Inställningar (i Manager) gå till Settings och bocka bort ”Tillåt palett filer”. Då har jag för mig att man ser den ”råa” filen, så som maskinen kommer se den. OBS! glöm inte att sätta tillbaka bocken igen om du skall fortsätta använda färger i trådkatalog. Du kan också i utforskaren döpa om .edr-filen, den heter samma som brodyrfilen. Då tar du bort glasögonen för Embird och du ser färgerna som är kodade i filen.

Jag rekommenderar alltid att spara färgkartan i pdf-format när man bestämt färger. Den kan man antingen skriva ut på färgskrivare eller ta upp på skärmen. Högerklicka på aktuell fil och välj Skriv ut…/Skriv ut trådlista… välj pdf (du måste ha en pdfskrivare installerad, cute pdf ärgratis). Annars kan man även spara som bild. Detta är då fast information. Därefter kan du välja färgerna i paletten om du vill ha specifika färger.

Färgerna brodyren kan ändras om du bara förlitar dig på Embirds .edr-filer. Ändras färgerna i katalogen (embirdteamet gör ändringar i katalogen tex.) kan det helt plötsligt bli en annan färg när du listar dina trådar.

Om du tex öppnar en fil som en annan gjort, i Embird och bifogar .edr-filen, och den personen i sin tur har lagt till egna färger i sin trådlista så kommer du inte att se dessa trådar för du har inte dem. Då väljer Embird vad som anses vara närmast.

Färger i Embird är en snårskog och man går gärna vilse i försöken att förstå hur det fungerar. Det är så enkelt egentligen men så svårt att förklara begripligt.

Jag kan bara hoppas att det klarnat lite.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 14:17   #4
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Jo detta är ett nytt fenomen faktiskt.
Pe design har jag inte använt på många år, sen jag köpte ny dator för 5 år sen.
Jag har lagt in mina trådfärger i maskinen,tagit bort å gjort om men det har inte hjälpt.
Jag har följt min trådlista i Embird, men det blir i alla fall färger som jag inte ens har i min lista
Ska jag alltså spara i vp3, isf edr?
spara i palett tycker jag är svårt...lättare att se vad jag har i min lista...
Ska väl titta lite närmare på tipsen i nästa vecka, när jag har mer tid. Jag har gjort ett uppehåll i mitt broderande, alldeles för långt uppenbarligen

Tack Gunnele och Monica! Jag återkommer...
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 14:39   #5
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Nej du kan inte spara i .vp3 det är Husqvarnas brodyrformat. Jag jämförde hur det fungerar för mig.

Det brukar vara fler än ett format som passar men vilka det är till din maskin vet jag inte.

Kanske någon annan här vet eller så får du spara en fil i alla möjliga format och se vilka som visas i din maskin. Kanske det då finns något format som kan spara alla färger och inte bara några få nyanser.

Som sagt det är svårt att förklara. Man får vända och vrida och till slut kommer AHA. Men sedan kan man ändå inte förklara.

Jag har försökt många gånger att göra video om detta. Jag kommer på ett sätt som skall vara lätt att förstå och när jag sätter igång så irrar jag mig in i informationsdjungeln och kommer inte ut. Jag är besluten att någon gång lyckad dock.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-02-20, 18:53   #6
gunnele gunnele är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 187
Formatet till brother är pes.
gunnele är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons