Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-09-29, 10:51   #1
Fny Fny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 50
Question Är detta för ambitiöst?

Hej hej!
Jag är något av en allätare inom hantverk, jag testar gärna ALLT och tycker om det mesta. Nu har jag kommit på att jag vill knyta en ryamatta. Helst skulle jag vilja göra en matta baserat på ett foto av mammas två katter, och ge den i julklapp till henne... eller födelsedagspresent om jag inte hinner till jul! Alltså skulle det bli ett mönster med en hel del olika färgnyanser... är det för svårt tror ni? Jag har kikat på hur man faktiskt knyter en rya och det verkar ju inte vara särskilt svårt, så ritar jag upp mönstret ordentligt så borde det väl gå, eller?

Sen är fråga nr två om man verkligen måste köpa en sån där svindyr rya-botten, eller om det funkar med något annat litew grovt och glest tyg? Har helt enkelt inte råd med en riktig botten... =( Fattig student...
Fny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-29, 13:40   #2
Indra Indra är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 46
Du kan säkert anväda dig av ett glest tyg vilket som helst men hållbarheten blir antagligen inte densamma
Indra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-29, 13:44   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Precis som föregående säger är det hållbarheten som skiljer. Vill att den ska hålla som golvrya så är det nog en bra investering med en ordentligt botten, men ska den funka som väggbonad eller så så är det ju inte alls lika noga.

Jag tror nog du kan hinna till jul om du inte gör den med extremt tunnt garn eller av monstruösa propotioner. Det är inte allt för svårt att knyta ryamattor.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-29, 14:12   #4
Fny Fny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 50
okej... vad pratar vi om för skillnad? alltså, hur mycket kortare tid tror ni en rya av icke-korrekt botten skulle hålla?
Fny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-29, 18:25   #5
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Beror ju helt och hållet på vad du tänker använda istället. Olika fibrer nöts olika, olika vävsätt nöts olika, olika hårt tvinnade trådar nöts olika. Går liksom inte att säga generellt, sådär.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-29, 20:11   #6
Fny Fny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 50
jag förstår! Får nog fundera lite grann på det här innan jag drar igång... Tog upp idén med min sambo här ikväll och vi hade enorma problem att se var skulle placera ryan när den väl var färdig, och det är ju också något att tänka på!
Fny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-29, 20:49   #7
aniobg02 aniobg02 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 166
Kan du inte knyta en ryakudde istället? Blir både billigare, mindre tidskrävande och tar dessutom mindre plats. Sedan tycker jag nog inte att du ska tumma på kvalitén. Lägger man ned så pass mycket arbete på ett projekt så detta så vill man (jag i alla fall) att den ska hålla i många år.
aniobg02 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
rya

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons