Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-08-09, 14:49   #1
Helena_016 Helena_016 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 16
Question Slippa knutar på tråd vid handsömnad

Hej alla sömnadsexperter. Nu behöver jag er hjälp innan jag går av...

Jag håller på och dekorerar en 1700-talsklänning och måste då sy för hand. Problemet är att jag får knutar på tråden hela tiden. Vad gör jag för fel?

Har hört att man ska knyta knuten i änden närmast sytrådsrullen innan man börjar sy men det hjälper inte.

Vad har ni för knep?

Har hört talas om att vissa vaxar tråden för att det ska vara lättare att sy...vet dock inte om det gäller när man syr i garnering med vanlig sytråd. (Har bara sett att någon haft en vaxkaka när hon skulle handquilta en kjol men vet ej hur det fungerar. Misstänker att tråden då glider lättare genom alla lager av tyg och stoppning.)

Någon som har erfarenhet av att vaxa sytråd får gärna berätta hur det funkar och hur man gör.

Ha en kalasbra dag!
Helena_016 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-09, 14:54   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Trä tråden genom nålsögat, sedan gör Du knuten i den änden!

Ha inte för lång tråd, då brukar den gärna vilja tvinna sig och bli knutar på.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-09, 15:42   #3
Maria_Neijman Maria_Neijman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 58
Där du klipper av tråden ( från rullen) skall knuten sitta. Annars så syr du mot spinnriktningen.
Maria
Maria_Neijman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-09, 19:24   #4
Helena_016 Helena_016 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 16
Hej Mary-Lou och Dhalia

Tack för era svar...men ni säger tvärt emot varann. *fniss*

Ingen fara...
Jag brukar göra som Mary-Lou säger, gör knuten i den ände som jag klipper av från rullen. Hjälper dock inte. Har inte heller speciellt lång trådbit när jag syr heller.

Jag börjar undra om det har med sytrådens kvalité att göra?

Ingen som testat att vaxa vanlig sytråd?

Fortsätt komma med era svar och idéer...
Helena_016 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-09, 19:29   #5
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Varför inte prova "mitt förslag", det fungerar för mig!
Det tipset fick jag av min fostermor för mycket länge sedan.

"det kostar bara en bit tråd"
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-09, 19:31   #6
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag har vaxat sytråd, fast när jag tänker efter så var det sysilke jag använde, jag har sett tips om att man skall stryka tråden , men det gjorde jag inte. Funkade alldeles utmärkt! Problemet var att hitta vax, man kan köpa "flak" som används till att göra ljus i hobbyaffärerna om man inte känner någon biodlare eller lyckas hitta nån vaxkaka i en sybehörsaffär ( det finns faktiskt i sortimentet.
Bokbindare använder vaxad tråd, testa hos någon sådan
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-09, 19:42   #7
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Om du trär den ände du klipper av genom nålen och sedan gör knuten på den följer du BÅDA förslagen!
(Själv har jag ingen aning, blev bara lite full i skratt.)
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-09, 22:47   #8
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Kul att du syr för hand!
Jag är ju skräddare med gesällexamen, så jag kanske kan bidra med några små råd:
För det första:
Lagom längd på tråden får man om man håller trådändan på nästippen, så sträcker man ut rakt fram så långt man når med andra trådändan i nypan, så lång ska den vara, INTE längre.
Trådens kvalitet är viktig! Ikeatråd kan du glömma (den är jättebra att fålla gardiner på maskin med). Min egen absoluta handsömnadsfavorit är sysilke, och stoffersilke (något kraftigare, men finns knappt mer) och äldre Mölnlycketråd. Men prova du ett par sorter, de kan kännas olika. Jag gillar också Gütermann syntet att sy för hand med. Du kanske ska söka efter quilttråd av bomull?? Den är ju gjord speciellt för att sy för hand med.
Knut vid vilken ända? Det finns lite olika uppfattningar i den frågan hos proffsen. Jag har fått lära mig knut vid rullen för sysilke. Själv bryr jag mig inte längre, det blir ofta bra på bägge sätten, men jag tror absolut att det kan vara skillnad! Men det är nog olika på olika trådar, och troligen gör stor syvana att skillnaden blir mindre? Alltså är mitt råd att du provar och ser vad som blir bäst för varje trådsort.
Handlaget är nog så viktigt. I många böcker är bilderna fel tycker jag! Man ska sy med nålen riktad mot sig och sömmen "efter" i alla slags sömmar utom korsad fåll, som man ju syr "baklänges". Se också till hur du drar åt tråden, inga ryck och dra inte åt hårt. Man ska sy "lätt", inte nita fast .
Ta bort snurr genom att regelbundet låta tråden med nålen hänga fritt, när du bara känner aningen av trassel. Då försvinner trasslet som kan knuta sig.
Vax kan du prova om du vill, isåfall bara ytterst lite, och det ska vara bivax.
(Själv använder jag det bara när jag syr knapphål, då smälter jag fast det med pressjärn genom att dra den vaxade tråden snabbt genom ett dubbelvikt hushållspapper som pressjärnet står på.)
Hoppas du har någon nytta av detta.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-10, 08:21   #9
Helena_016 Helena_016 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 16
Citat:
Syofta skrev: Visa inlägg
Kul att du syr för hand!
Jag är ju skräddare med gesällexamen, så jag kanske kan bidra med några små råd:
För det första:
Lagom längd på tråden får man om man håller trådändan på nästippen, så sträcker man ut rakt fram så långt man når med andra trådändan i nypan, så lång ska den vara, INTE längre.
Trådens kvalitet är viktig! Ikeatråd kan du glömma (den är jättebra att fålla gardiner på maskin med). Min egen absoluta handsömnadsfavorit är sysilke, och stoffersilke (något kraftigare, men finns knappt mer) och äldre Mölnlycketråd. Men prova du ett par sorter, de kan kännas olika. Jag gillar också Gütermann syntet att sy för hand med. Du kanske ska söka efter quilttråd av bomull?? Den är ju gjord speciellt för att sy för hand med.
Knut vid vilken ända? Det finns lite olika uppfattningar i den frågan hos proffsen. Jag har fått lära mig knut vid rullen för sysilke. Själv bryr jag mig inte längre, det blir ofta bra på bägge sätten, men jag tror absolut att det kan vara skillnad! Men det är nog olika på olika trådar, och troligen gör stor syvana att skillnaden blir mindre? Alltså är mitt råd att du provar och ser vad som blir bäst för varje trådsort.
Handlaget är nog så viktigt. I många böcker är bilderna fel tycker jag! Man ska sy med nålen riktad mot sig och sömmen "efter" i alla slags sömmar utom korsad fåll, som man ju syr "baklänges". Se också till hur du drar åt tråden, inga ryck och dra inte åt hårt. Man ska sy "lätt", inte nita fast .
Ta bort snurr genom att regelbundet låta tråden med nålen hänga fritt, när du bara känner aningen av trassel. Då försvinner trasslet som kan knuta sig.
Vax kan du prova om du vill, isåfall bara ytterst lite, och det ska vara bivax.
(Själv använder jag det bara när jag syr knapphål, då smälter jag fast det med pressjärn genom att dra den vaxade tråden snabbt genom ett dubbelvikt hushållspapper som pressjärnet står på.)
Hoppas du har någon nytta av detta.
Stort tack för mycket informativ och nyttig fakta. Du borde skriva en bok.

Jag misstänker som sagt att den tråd jag använder trilskas. Minns inte just nu vad det är för märke på tråden men det är en bomullstråd.

Bra idé också det med att låta nålen och tråden hänga fritt så den tvinnar upp sig. Har dock prövat det också och ändå blir det knutar eller trassel på baksidan av tyget.

Tänk om det fanns kurser i handsömnad...förmodligen håller jag också nålen fel och syr åt "fel" håll.

Bara att prova vidare och se om man hittar en lösning som funkar.

Åter igen...tusen tack för ditt informativa svar. Mycket bra!

/Helena
Helena_016 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-10, 09:37   #10
vulnevia vulnevia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 345
Fast spelar det egentligen roll vilken riktning man syr med tråden? Om du tar ett ganska grovt garn som är Z-spunnet, och trär på nålen i ena änden, då är vridningen åt vänster. Om du sedan tar och trär på nålen på andra änden så är garnets vridning
fortfarande åt samma håll, dvs vänster.

Samma om du har ett tyg med diagonala ränder; det kan du vända upp och ned och det ser likadant ut (om det inte är olika färger och sånt så klart) =)
vulnevia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-12, 14:17   #11
Helena_016 Helena_016 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 16
Tack till alla som har hört av sig!!!

men kolla vad jag hittade här...
http://www.youtube.com/watch?v=3leKwl-71Yg

En film på Youtube som förklarar att om det är fukt i luften kan det trassla extra mycket med tråden vid handsömnad. och när jag tänker efter så har vi ju haft väldigt fuktigt senaste tiden.

Något att tänka på...

men visst är det ändå fantastiskt med internet...man får svar på det mesta.

kram på er
Helena_016 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons