Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-10-23, 09:51   #1
Malin73 Malin73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 4
Question Hjälp med HQ Viking Huskystar!

Hej!
Har precis börjat använda en Husqvarna Viking Huskystar EM10 (enbart broderimaskin). Jag är helt nybörjare och får det inte att fungera så att broderierna blir bra. Mitt största problem (tror jag) är att undertråden kommer upp. Jag har provat med olika övertrådsspänningar men får inte till det. Tacksam om det finns någon som har lite tips gällande denna maskin!
// Malin
Malin73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-23, 10:19   #2
120404 120404 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 508
Undertråden

Jag har janome men när jag ser undertråden på framsidan så är det undertråden som är fel på trådspänningen ...prova lite åt ena hålet...om det blir bättre.....annars prova att skruva på skruven åt andra hållet. det kan räcka med ett kvarts varv allså en fjärde dels varv....den är jätte känslig....lycka till
120404 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-23, 11:05   #3
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
har du sett till att undertråden fastnat i det lilla jacket?? När du drar i undertråden ska det vara lite motstånd ifall du trätt den rätt.
När det är så att man har krångel med övertråden är det alltid undertråden du ska kolla först
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-23, 11:08   #4
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Tänk också på att spolen ska vara vänd åt rätt håll och att tråden är jämnt spolad.
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-23, 12:00   #5
Malin73 Malin73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 4
Tack för alla råd! Undertrådsspänningen kan man inte justera på Huskystar EM10 så vitt jag kan förstå enligt instruktionsboken, det är bara övertrådsspänningen som det finns en "ratt" för.
Jag tror undertråden är i det lilla jacket som den ska vara, det är lite motstånd.
Jag spolade upp en ny rulle till undertråden och var mycket nogrann då tyckte jag att broderiet blev lite bättre. Men undertråden kommer fortfarande upp
Malin73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-23, 12:13   #6
Amda_design Amda_design är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 593
Vad har du för undertråd??
vissa maskiner kan vara lite kinkiga med det där
Amda_design är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-23, 12:19   #7
Malin73 Malin73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 4
Citat:
Amda_design skrev: Visa inlägg
Vad har du för undertråd??
vissa maskiner kan vara lite kinkiga med det där

Har bara "vanlig" bomullstråd som undertråd (och övertråd). Enligt butiken där maskinen är köpt ska man kunna använda vilken tråd som helst... men det kanske inte stämmer
Malin73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-23, 12:50   #8
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Jag tycker Du ska ta dig till affären, köpa riktig undertråd och även brodertråd, förstod jag rätt att Du använde vanlig bom tråd?

Eftersom Du är nybörjare så är det bra att använda det som är till för broderier, sen när man är van kan man börja testa med annat. Man vill ju att det ska funka direkt!
Själv använder jag ibland overlocktråd till undertråd.

Var det inte med ett litet kit med brodertråd när Du köpte maskinen?
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-23, 13:26   #9
Malin73 Malin73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 4
Citat:
edvina skrev: Visa inlägg
Jag tycker Du ska ta dig till affären, köpa riktig undertråd och även brodertråd, förstod jag rätt att Du använde vanlig bom tråd?

Eftersom Du är nybörjare så är det bra att använda det som är till för broderier, sen när man är van kan man börja testa med annat. Man vill ju att det ska funka direkt!
Själv använder jag ibland overlocktråd till undertråd.

Var det inte med ett litet kit med brodertråd när Du köpte maskinen?
Har pratat med butiken nu och jag ska få komma in på en "lektion". Jag får köpa "riktig" tråd då, det följde inte med nåt sånt med maskinen och jag tycker väl att det var tråkigt att dom inte sa att man behövde särskild broderitråd. Man vill ju såklart att det ska fungera genast
Malin73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-23, 13:33   #10
Edvina Edvina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2008
Inlägg: 385
Va´ bra att du får hjälp! Sen kommer Du att tycka det är jättekul, men det är viktigt att man lär sig grunderna först. Och butiken är en bra support att ha till hands, det ska man utnyttja.
Edvina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
huskystar


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons