Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-08-30, 10:09   #1
BowlerHat BowlerHat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 2
Hjälp med ett jackmönster

Hej!
Nu är det så att jag inte har sytt till annat än dockor på några år och bestämde mig för att sy en liten... "jacka" åt mig själv. Jag fick kopiera ett mönster av en vän, men nu när jag har börjat klippa ut delar och ska sy så inser jag att jag inte förstår hur jag ska sy dit ärmarna.

Mönstrets ärmar består nämligen utav en över och underdel, något jag inte trodde skulle bli något problem egentligen. Jag skulle vilja be min vän om hjälp, men hon har inte tid att hjälpa till på någon vecka så jag vänder mig då hit och hoppas att någon kan förklara.

Jag är ganska bra på att improvisera, så jag behöver mest bara en knuff i rätt riktning.

Här är en länk till en bild på de relevanta delarna av mönstret så att ni förstår vad jag jobbar med här.
http://i472.photobucket.com/albums/r...box/MNSTER.png
BowlerHat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 10:23   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Du syr ihop dem så att längderna stämmer mot varandra.
Du bör ha en markering på underärmen där den ska stämma mot sidsömmen.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 10:24   #3
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Du syr ihop ärmen precis som du har lagt ut dem. Överärmen sys ihop med underärmen. Sträckan på överärmen bör vara lite längre än underärmen på den sträckan, ca 0,5cm, och ifall det är så, så lägger du den extra vidden vid armbågen.
Ärmarna sys ihop till ett rör och sätts sen in i jackan som är ihopsydd i sidan. Tråckla i ärmarna för de glider annars lätt om man bara nålar, och eftersom man syr ärmarna från olika håll, glider de åt olika håll.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 10:39   #4
BowlerHat BowlerHat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 2
Okej, då förstår jag! Tack så hemskt mycket för hjälpen Olivia!
BowlerHat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 11:43   #5
ninnami ninnami är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2011
Inlägg: 384
Om du har svårt att få in hållningen på ärmen när du ka sy i ärmen i ärmhålet, sy en stödsöm med långa stygn strax innanför där sömmen (tex om sömsmånen är 1cm sy den 7mm (pressafotsbred)). Sy den över ärmkullen ca 15 cm var sida om märket längst upp på ärmkullen.
ninnami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 14:42   #6
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
mät ärmhålet och ärmen så att du vet hur mkt hållning det är på ärmen. Är det 3cm är det inga problem med hållningen. är det 5 cm är det inga problem ifall du har ulltyg. När jag gick skrädderi pressade vi in hållningen innan vi sydde. Man kan säkert sy ärmar på tusen sätt.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
hjälp, mönster

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons