Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-08-15, 09:55   #1
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Raggsockskunniga sökes

Jag har tidigare stickat raggsockor i vuxenstorlek. Till mig (strl 37-38) har jag lagt upp 60 maskor och det har blivit lagom.

Nu ska sockorna bli i strl 25-26 respektive 20-21.
Hur många maskor tror ni på? Garnet är tunt strumpgarn och stickorna 3. Jag har börjat med ett skaft på 40 maskor, ser ganska lagom ut till de stora sockorna. Hur lång ska jag sedan gör hällappen....? Vet jag bara det, kan jag nog sticka lite på känn sen.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-15, 14:29   #2
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Enligt den beskrivning jag brukar använda så är hällappen 4 cm i storlek 2-8 år, 5 cm för 10-16 år och 6 cm för dam och herr.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-15, 14:33   #3
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Om du istället gör en timglashäl så gör du den över två stickor och gör förkortade varv tills bara en tredjedel av maskorna finns kvar på varvet som du stickar.

Vad?

Jo, sticka alla maskor utom en. (Hädanefter talar jag om maskor på två stickor som "alla".) Lägg garnet runt den och vänd. Sticka alla maskor utom en. Lägg garnet runt den och vänd. Sticka alla maskor utom två. Lägg garnet runt den närmaste och vänd. Osv tills du har maskor fördelade i tre grupper: 1/3 vända till vänster, 1/3 bara stickade, 1/3 vända till höger.

Sen stickar du en maska mer för varje varv. Lägg garnet runt den maska som inte får vara med och vänd.
För att undvika hål stickas "garnet runt maskan" tillsammans med maskan. (Dvs den maskan blir två trådar tjock vid första vändningen på var sida och tre trådar tjock på de övriga.)

Googla på "förkortade varv" om du vill ha mer kött på benen.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-15, 16:40   #4
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Jag må vara fjantig, men jag gillar inte riktigt timglashälens passform... Dessutom tycker jag att det är lättare att sticka "riktig" häl.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-08-15, 18:52   #5
mia-maria mia-maria är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 369
Även vanliga hälar, med häl-lapp, brukar stickas över hälften av maskorna från skaftet.
mia-maria är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons