Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2016-12-25, 05:11   #1
G-son G-son är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 61
Question Sy jeansbyxor, för en nybörjare?

24:e december började med att upptäcka att några av de bästa jeansen fått sitt första hål i ena framfickan, och nedre kanten av byxbenen börjat bli sönderslitet. Inga bekymmer att fixa så dom hänger med ett tag till, men det är ändå början till slutet som gjort sig synligt.

Började fundera på hur svårt projekt det är att sy egna byxor, när den enda sömnadserfarenheten man har är att laga och ändra andra byxor (främst "garagebyxor" med högst begränsade krav på utseende).

Jag har noll erfarenhet av användning av mönster, om vi bortser från den simpla version jag använt för att göra nya framfickor ett par gånger. Jag har inget mönster att använda, och vet heller inte hur jag kan ordna det så det blir rätt passform.
Det vore högst irriterande att spendera jobb och en del mer eller mindre dyrt material, bara för att till slut stå där med byxor som inte passar - något jag misstänker att det finns en klar risk för.
Å andra sidan vore det mycket trevligt att ha möjligheten att själv sy passande byxor av kvalitetstyg (var man nu får tag i sådant), så man får något som sitter bra och håller länge - och slippa att det kostar en mindre förmögenhet att köpa kvalitetsbyxor färdiga, alternativt att de billiga lågkvalitetsbyxorna inte håller särskilt länge.

Någon som har lite insyn i hur svårt det skulle vara, och hur man borde gå till väga? Eller sitter jag bara här och drömmer mitt i natten, är det smartare att inse sina begränsningar och köpa nytt på mellandagsrean?

/Förvirrad amatör
G-son är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-25, 07:57   #2
lindemann lindemann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 188
Ingen lätt uppgift du tar på dig....
Byxor är inte det lättaste at sy, särskild utan mönster... i så fall kan du ta ett par som gu gillar o passar bra i som är sönder o klippa itu som då blir mönstret.
Vill ge dig tipset att titta o sök på youtube, där finns allt du kan tänka dig att sy... kanske inte alltid på svenska, men en del på engelska...
Det blir oftast inte billigare att sy själv... mönster, tyg tråd sömnadstillbehör kostar ju lite i inköp... men det är ju så med en hobby... du gör det inte för att tjäna pengar, det kostar dig oftast en del, men du får en kreativ sporre av att ha klarat av det o du kommer på nya ting att göra... oftast är det tidensom inte räcker till inte ideerna.
Hoppas att du blir nöjd men ant de nyinköpta eller de nysydda =)
lindemann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-25, 10:01   #3
väskan väskan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 243
Jag tycker inte du ska ge dig på att sy jeans. Tyget är hårt. Sömmarna är tjocka om du vill ha den klassiska modellen. Alla maskiner klarar inte den tjockleken. Det går inte att ändra efteråt.

Om du ändå vill prova att sy byxor. Kolla på youtube först så du får en liten uppfattning om hur man gör.

Köp ett mönster. Titta i pärmarna som finns i tygaffärerna. Det brukar finnas en liten avdelning för herrkläder.
Köp ett tyg. Läs instruktionerna på mönstret o kolla på youtube igen.
väskan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-25, 15:32   #4
G-son G-son är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 61
Youtube nästa, alltså. Kollar vad jag kan hitta där ikväll, så får vi se om jag blir avskräckt.

Någon lokal affär att kolla mönster hos kommer jag inte på, så jag misstänker att det är postorder eller onlinefynd som gäller om jag ska få tag i ett färdigt mönster.

Att göra mönster av ett par utslitna passande byxor låter frestande. Jag har diskuterat den metoden med någon en gång för länge sedan, minns tyvärr inte detaljerna men hon nämnde något problem med den metoden. Kan ha varit något om att tyget i gamla byxor sträckt sig och en ren kopia inte kommer bli likadan?
Förresten, hur ligger det till med copyright/upphovsrätt och sådant om man gör så? Det är ju inte alla gånger det är helt okej att kopiera andras grejer ens för eget bruk (även om man sedan gör diverse ändringar så slutprodukten inte alls är någon kopia).

Att sy många lager jeanstyg är definitivt tufft för maskinen. Har en gammal Husqvarna 21 som har klarat det mesta bra när det gäller att laga byxor, enda gången den sätter sig på tvären är när det blir riktigt tjockt som där de fyra sömmarna möts i grenen. Men det är inte så många platser på ett par byxor, vill maskinen inte göra jobbet där går det i värsta fall handsy. En bråkdel av jobbet i ett såpass stort projekt.

Tack för hjälpen såhär långt!
G-son är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-25, 15:34   #5
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Jag håller helt och hållet med om de tidigare svaren!
Jeans kräver mycket av den som syr och symaskinen, som ska klara av att sy igenom många lager hårt jeanstyg.
Så börja med vanliga byxor istället och gör en toille i billigt tyg (t.ex. gamla lakan) först. Man syr helt enkelt ihop de stora bitarna och struntar i detaljer som fickor och annat. Man ska bara få till passformen och alla ändringar som görs ska föras över till mönstret. När man är nöjd med hur plagget sitter kan man ge sig på detaljerna och få ihop en riktigt snygg byxa, varför inte sy en sommarbyxa först?
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-27, 05:06   #6
G-son G-son är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2015
Inlägg: 61
Citat:
suskal skrev: Visa inlägg
Så börja med vanliga byxor istället...
Jag är osäker på vad som menas med "vanliga byxor". Bortsett från några begravningar har jag burit jeans varenda dag sedan 90-talet, sommar som vinter, så i mina ögon är allt som inte är jeans ovanligt.

Hur som helst... Jag har forskat lite i det hela och även om själva sömnaden inte avskräckt mig har jag kommit fram till att jag lägger projektet på is på obestämd tid. Jag tror mig kunna sy byxor jag skulle bli nöjd med efter ett eller annat försök (och möjligen lite ändringar av sömtyp för att underlätta för symaskinen), däremot verkar det vara mycket svårt att få tag i lite kraftigare jeanstyg av bra kvalité och därmed faller hela poängen med projektet. Mellandagsrea, here I come!
G-son är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-28, 22:30   #7
zickzack zickzack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 97
Thumbs up

JA, varför inte?
Om du är beredd att spendera lite tid så tycker jag du skall investera i Angela Wolfs Craftsy kurs på nätet.
Inkludera mönster och följ kursen genom projektet. Det är inte särskilt komplicerat, men många moment, du behöver vara noggrann och ha en arbetshäst till symaskin vid sin sida.
Att sy sig ett par jeans är otroligt roligt och ger stort utrymme för att sätta sin personliga prägel på plagget.
zickzack är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons