Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-10-05, 20:45   #1
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Kryper på båda hållen, eller?

Jag ska sy bäddset i bomullstyg, och undrar om jag kan komma förbi det hela med att tvätta innan jag syr (tycker tyget är mer lätthanterat otvättat)...
Det ska krympa 4%, men brukar det krympa lika mycket på längden och brädden?

Tänkte att jag kompenserar för krympningen när jag syr, så kan jag tvätta det efteråt...
Tyget är det blå Annamoa från IKEA:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20163468/
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-05, 22:24   #2
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
Citat:
svirr skrev: Visa inlägg
Jag ska sy bäddset i bomullstyg, och undrar om jag kan komma förbi det hela med att tvätta innan jag syr (tycker tyget är mer lätthanterat otvättat)...
Det ska krympa 4%, men brukar det krympa lika mycket på längden och brädden?

Tänkte att jag kompenserar för krympningen när jag syr, så kan jag tvätta det efteråt...
Tyget är det blå Annamoa från IKEA:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20163468/
Om jag var som du, skulle jag tvätta först. Jag har erfarenheten att IKEA-tyg krymper bâde i första och andra tvätten (deras tjocka bomullstyg till gardiner). Mina gardiner flaggar lite. De är inköpta här i Spanien
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-06, 13:15   #3
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Citat:
strumpan skrev: Visa inlägg
Om jag var som du, skulle jag tvätta först. Jag har erfarenheten att IKEA-tyg krymper bâde i första och andra tvätten (deras tjocka bomullstyg till gardiner). Mina gardiner flaggar lite. De är inköpta här i Spanien
Jag tänkte att jag skulle slippa... Det spelar väl heller inte sååå himla stor roll på nån cm kan jag gissa. Bara fram-och bakstycke krymper ungefär lika...
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-06, 18:10   #4
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Har just stött på ett till problem - jag har liiite för lite tyg. Enl beräkningarna behöver jag 310 cm med har 305. :-( Får trixa och snåla med sömsmånerna men om det inte krymper mer än 4 % ska det gå. Synd att jag har så j%#£a långt till ikea! :-(
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-06, 19:58   #5
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Sätt i en liten tygbit i avvikande färg längst upp på påslakanet.
Då ser det ut som en nervikt del av ett överlakan

Senast redigerad av Dahlia den 2011-10-06 klockan 20:17.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 09:18   #6
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Sätt i en liten tygbit i avvikande färg längst upp på påslakanet.
Då ser det ut som en nervikt del av ett överlakan
Det blir helt fel stilmässigt tycker jag. Men jag har också insett att tyget egentligen är alldeles för kraftigt för att ha som sänglinne. Så kan det gå när man bara ser bild och blir helt förblindad av vad man vill göra av det...
Men nu får det bli som det blir, jag har redan klippt till och börjat. Får väl se om det blir använt...

Hade tänkt sy ett till åt kommande lillkusin - någon som har bra tips på vad jag kan sy istället? Det tygstycket är 313 cm, 150 cm brett.

(För övrigt ser jag nu först att jag tappat ett M i rubriken på tråden...)
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 13:19   #7
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Om du ska göra ett påslakan kan du ju alltid göra bara ena sidan i tyget du har och andra i någon matchande färg. Det kanske passar bättre stilmässigt än en avvikande kant?
Svårt för oss att säga när vi inte vet vilken stil du hade tänkt dig.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-09, 20:17   #8
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Jag snålade med sömsmånerna, och har inte tvättat det ännu. Förmodligen blev det inte särskilt bra, men jag får se om det funkar att använda. Annars får jag kanske återanvända tyget till nåt annat.

En fördel med så många misstag på ett och samma projekt är att man (förhoppningsvis) lärt sig massor. Bättre alla fel på ett projekt, än ett fel på många projekt... ;-)
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-10, 05:58   #9
Alissa Alissa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 153
Citat:
svirr skrev: Visa inlägg
Jag snålade med sömsmånerna, och har inte tvättat det ännu. Förmodligen blev det inte särskilt bra, men jag får se om det funkar att använda. Annars får jag kanske återanvända tyget till nåt annat.

En fördel med så många misstag på ett och samma projekt är att man (förhoppningsvis) lärt sig massor. Bättre alla fel på ett projekt, än ett fel på många projekt... ;-)
Jag har själv sytt en del i just tyget Annamoa och tycker det är alldeles för tjockt till bäddset. Du kan inte tänka dig att stoppa det göra ett täcke av det? Tjocka fina täcken har man alltid nytta av till småbarn, att ha som lektäcke på golvet tex.
Annars är tyget superfint till stora kuddar.
Alissa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-10, 08:06   #10
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Citat:
Alissa skrev: Visa inlägg
Jag har själv sytt en del i just tyget Annamoa och tycker det är alldeles för tjockt till bäddset. Du kan inte tänka dig att stoppa det göra ett täcke av det? Tjocka fina täcken har man alltid nytta av till småbarn, att ha som lektäcke på golvet tex.
Annars är tyget superfint till stora kuddar.
Ja, jag får se vad jag hittar på. Jag hade ju tänkt göra ett till åt en kommande lillkusin, men jag hade faktiskt funderat på om jag skulle göra någon typ av lekmatta åt honom/henne istället. De bor i suterränglägenhet, och det är nog lite golvkallt där.
Någon som vet vad man kan använda för att göra såna "prassliga" pillgrejer på den?
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons