Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-04-16, 10:49   #1
Silk_Hime Silk_Hime är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 6
Question Tips på stygn för hand

Jag har ingen symaskin utan försöker fixa lättare saker för hand, mitt nästa projekt är att sy en liten väska i påsmodell (som man drar ihop upptill). Jag har hittat ett jättefint, vävt tyg på panduro som jag då med min amatör kunskap anser behöver zick-zackas i kanterna först, så jag undrar om det finns ett alternativ för det då jag tycker det är vansinnigt tråkigt och oftast blir ganska fult när jag försökt mig på det utan maskin?
Om någon vet en bra bok om handsömmnad är det också välkommet.
Silk_Hime är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 13:14   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Claire B Shaeffer har skrivit Couture sewing techniques och den har mycket om handsömnad, där heter det overcast seam när man vill säkra sin kant.
Googlar du på overcast seam så får du upp allt möjligt instruktivt.

Annars finns det väl med i de flesta sömnadsböcker av mer generell typ. Antikvariat kan vara bra på äldre böcker där det var normalt att sy för hand. Symaskinerna sydde mest bara raksöm :-)
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 17:58   #3
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
marie.s.g skrev: Visa inlägg
Claire B Shaeffer har skrivit Couture sewing techniques och den har mycket om handsömnad, där heter det overcast seam när man vill säkra sin kant.
Googlar du på overcast seam så får du upp allt möjligt instruktivt.

Annars finns det väl med i de flesta sömnadsböcker av mer generell typ. Antikvariat kan vara bra på äldre böcker där det var normalt att sy för hand. Symaskinerna sydde mest bara raksöm :-)
Handöverkasta heter det på svenska.

Ritas sylexikon är ett ständigt tips. Finns på bokbörsen för en billig slant. Annars kan du sy fällsöm så slipper du överkasta. Eller fransk söm.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 21:51   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Fray Check är också ett trevligt alternativ när man behöver säkra en kant från att repa upp sig. Det är en vätska man proppar på kanten som liksom "limmar ihop" fibrerna och hindrar att tyget repar sig.
Det kostar såklart en liten slant, men det går rätt fort och blir så gott som osyligt och håller rätt bra.

Själv använder jag det jätteofta på saker där en vanlig sicksack skulle bli för klumpig, som när man syr små dockkläder, till exempel.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-17, 09:15   #5
Silk_Hime Silk_Hime är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 6
Tack för alla tips, försöker nog zick-zacka själv, men fray check såg intressant ut, händer nog att jag prövar det till andra prijekt i framtiden=)
Silk_Hime är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-17, 20:02   #6
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
Lillith skrev: Visa inlägg
Fray Check är också ett trevligt alternativ när man behöver säkra en kant från att repa upp sig. Det är en vätska man proppar på kanten som liksom "limmar ihop" fibrerna och hindrar att tyget repar sig.
Det kostar såklart en liten slant, men det går rätt fort och blir så gott som osyligt och håller rätt bra.

Själv använder jag det jätteofta på saker där en vanlig sicksack skulle bli för klumpig, som när man syr små dockkläder, till exempel.
Håller fraycheck för tvätt?
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-18, 08:36   #7
Silk_Hime Silk_Hime är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 6
Citat:
kanvas skrev: Visa inlägg
Håller fraycheck för tvätt?
Jag googlade efter tipset och såg att det funkar för både tvått och kemtvätt.
Silk_Hime är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-18, 10:14   #8
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Ja det heter nog handöverkasta på svenska och det ger en träff om man söker på google och den träffen är till sysidan
Jag har ofta fått mera hjälp genom att leta upp den engelska termen och söka på den. Så även den här gången. Vi är nog inte så många som skriver på svenska om sömnad, i jämförelse med t ex engelska.
Om Fraycheck - jag kollade in den här tråden på Artisanssquare eftersom jag inte har egna erfarenheter men blev nyfiken. Verkar som om det ska hålla tvätt, precis som föregående inlägg också kom fram till. Egentligen blev det här onödigt men jag fann tråden intressant för den pekar på ett annat liknande - Fray Block. http://artisanssquare.com/sg/index.php?topic=5412.0
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-18, 19:48   #9
gudrun.ohlsson gudrun.ohlsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 22
Om du tycker det är tråkigt att kasta för hand, vilket kan vara lite svårt att få stygnen att lägga sig snyggt, så kan du kanske sy langett runt kanterna. Lättare och kanske roligare stygn.
gudrun.ohlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-18, 21:08   #10
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
Silk_Hime skrev: Visa inlägg
Jag googlade efter tipset och såg att det funkar för både tvått och kemtvätt.
Gött. Jag har bara använt den temporärt till knapphål.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-18, 22:44   #11
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jodå, det håller. Jag har använt det på alla möjliga saker och förutom att det kan bli lite vitaktigt med tiden på mörka tyger (inte mycket, bara en liiten aning, syns bara i rätt ljus) så verkar det inte försämras något att tala om av att tvättas och slitas på.

Vad gäller att överkasta för hand så tror jag att man får fler träffar på "kastsöm". Att handöverkasta är ju handlingen man utför när man överkastar en kant, snarare än namnet på själva sömmen.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
handsömmnad, sömmnad, zick-zack


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons