Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-09-29, 15:16   #1
Fny Fny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 50
Cool nålbindning!

Tjo allihopa!
Nån mer än jag som är inne på nålbindning? Jag har än så länge nålbundit en mössa, ett par torgvantar och två vanliga vantar (finns i mitt album), och är nu inne på ett till par torgvantar till min käre fästman.

Ni som också håller på, vad använder ni för stygn? Det finns ju så många varianter... Själv kör jag mest på två-framför, en bakom och sen ner i den nya öglan... Om ni förstår vad jag menar! =) Hur gör ni?
Fny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-06, 07:14   #2
Fny Fny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 50
inga fler som nålbinder? =(
Fny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-08, 12:34   #3
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag har nyåligen lärt mig nålbinda (igen) och den här gången verkar det som att det fastnade. Har försökt lära mig flera gånger förut men glömt det lika fort.

Nu vet jag inte om vi gör samma stygn, men jag brukar ta två framför och tre bakom tummen.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-10, 14:40   #4
Tossa Tossa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 101
Jodå. Visst nålbinds det. Kör nog samma stygn som du, men skulle hemskt gärna lära mig fler.

Just nu pysslar jag med en mössa och ett par vantar, men jag kommer behöva göra något åt vantarna, de vill sig inte riktigt.
Tossa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-10, 19:30   #5
sandviken sandviken är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 26
Hej,
Det beror ganska mycket på garnet samt på hur tjockt jag vill att det färdiga arbetet skall bli.

Till vantar plockar jag ofta 2 maskor i kanten, 3 bakom tummen och sedan igenom tummaskan och under tråden som gär till nålen.
Det blir ganska tjockt och vindtätt när man valkat.

Lite tunnare vantar plockar jag en maska i kanten, 2 bakom tummen, igenom tummaskan men över tråden som går till nålen. Blir lite tunnare och lite mindre elastiskt.

Har jag tunt garn plockar jag minst tre maskor bakom tummen men brukar då vrida en av maskorna (=ta den från fel håll). Då fyller det bättre.

Till riktigt tjocka vantar plockar jag fler maskor bakom tummen (4 -6 st) samt har fler maskor kvar runt tummen (3-4 st). Det blir härligt tjockt för kalla dagar.

Jag vill få stygn som passar till storleken till min tumme samt varv som gör att arbetet ökar mycket.

Det finns masar av sätt att variera hur man plockar. Testa och experimentera så att du får det utseende du vill ha.

/Louise
sandviken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-13, 14:55   #6
gudrun.ohlsson gudrun.ohlsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 22
Det finns flera böcker bla. ett häfte som heter: NÅLBINDNING 12 varianter av Berit Westman ISBN 91-970550-0-X, finns säkert nyare upplagor också.
gudrun.ohlsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-13, 15:40   #7
Maria_Neijman Maria_Neijman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 58
Söma, nåla, binda- nålbundet från Uppland.
Är den toppenbok om man vill lära sig fler tekniker.
Jag brukar ta- en maska innan och tre backom. Eller en innan och en bakom- dra åt på nålen och därefter dra igenom.( stum teknik. )
Maria_Neijman är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
nålbindning


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons