Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-03-13, 18:48   #1
eleonore eleonore är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 109
Sy kantband runt förkläde

Hej!

Jag är total nybörjare när det gäller att sy men har tänkt sy ett förkläde till min sambo som fyller år på onsdag.

Hade tänkt mig ungefär denna modell: http://svt.se/content/1/c6/49/97/59/...a_forklade.pdf

Jag hade tänkt hitta ett mönstrat tyg och sedan sy ett enfärgat kantband runt hela i samma färg som banden runt nacken och ryggen ska vara i.

Har letat runt på nätet och hittat ett flertal förklaringar till hur man syr fast kantband så jag förstår i princip hur man ska göra.. sålänge det är en rak linje.

Hur gör man när man ska vrida på tyget? Måste jag skarva kantbandet eller går det att sy hela förklädes-kanten i en enda veva?
Jättesvårt att förklara men om ni inte förstår kan jag kanske rita en bild eller något.

Jag är som sagt väldigt mycket nybörjare och förstår inte alla fackord som används.

Tacksam för svar!
En toppensida detta!
eleonore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-13, 19:19   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Använder Du sneslåband, är det bara att följa kanten.
Det är ju klippt på skrådden, så det blr lite "töjbart"

Jag skulle runda hörnen nertill, då blir det enklare att sy på sneslåbandet där.
Snelåsband finns att köpa på meter, så det ska inte behöva skarvas.

Jag brukar vika ut en av de invikta kanterna och lägga den kant i kant med förklädet på avigan och sy fast runt om.
Sedan viker jag över bandet mot rätan, utan att vika ut det invikta, och syr fast den sömmen.
På så sätt blir det endast 1 synlig söm från rätsidan.

Tittar jag på mönstret så är det sömsmån där, det behöver Du inte ha om Du ska sy på sneslåband.

Senast redigerad av Dahlia den 2010-03-13 klockan 19:20. Anledning: Tillägg
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-13, 19:32   #3
eleonore eleonore är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 109
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Använder Du sneslåband, är det bara att följa kanten.
Det är ju klippt på skrådden, så det blr lite "töjbart"

Jag skulle runda hörnen nertill, då blir det enklare att sy på sneslåbandet där.
Snelåsband finns att köpa på meter, så det ska inte behöva skarvas.

Jag brukar vika ut en av de invikta kanterna och lägga den kant i kant med förklädet på avigan och sy fast runt om.
Sedan viker jag över bandet mot rätan, utan att vika ut det invikta, och syr fast den sömmen.
På så sätt blir det endast 1 synlig söm från rätsidan.

Tittar jag på mönstret så är det sömsmån där, det behöver Du inte ha om Du ska sy på sneslåband.

Tack för svar!

Om jag rundar hörnen nertill, blir det inte "bulligt" där jag "viker" bandet? Det blir ju en ganska snäv sväng eller vad man ska säga. Jag föreställer mig att det skulle bli en flik på bandet där.

Jag har inte tänkt att följa mönstret jag visade utan kör på frihand när det är en ganska enkel sak som ett förkläde. Bifogade länken mest för att jag tänkte visa modellen jag skulle sy upp

Jag har tänkt ha två olika tyger, en framsida och en baksida så att man eventuellt skulle kunna vända på förklädet och använda båda sidorna. Eller om inte annat för att baksidan ska vara lite snyggare än bara baksidan av tyget. Då behöver jag väl bara sy ihop de två tygerna med raksöm ganska nära kanten eftersom kantbandet ändå kommer på där?

Förlåt för om jag är dålig på att förklara. Kan inte alla snygga namn för allting
eleonore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-13, 19:37   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det blir inte knöligt och "bulligt" att sy sneslåband runt en rundning, bandet följer så fint.

Ska Du göra det vändbart, lägg de två tygstyckena räta mot räta och sy ihop runt om och lämna en liten öppning att vända genom.

Gör Du förklädet så, behöver Du inte ha något kantband
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-13, 19:49   #5
eleonore eleonore är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 109
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Det blir inte knöligt och "bulligt" att sy sneslåband runt en rundning, bandet följer så fint.

Ska Du göra det vändbart, lägg de två tygstyckena räta mot räta och sy ihop runt om och lämna en liten öppning att vända genom.

Gör Du förklädet så, behöver Du inte ha något kantband
Tänkte att det kunde bli fint med ett kantband i samma färg som nack- och ryggbandet

Jag tror jag struntar i att göra förklädet vändbart men sätter ändå på en "baksida". Då kan jag sätta på kantbandet på samma sätt. Hade jag gjort det vändbart kanske det inte blir lika snyggt på baksidan med kantbandet.
eleonore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-13, 20:06   #6
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Ibland brukar jag göra både bandet runt nacken och även knytbanden av sneslåband, jag viker ihop och syr.

Ett vändsytt förkläde borde vara praktiskt, och mycket enkelt att göra.

Här är en bild på några förkläden jag gjort med sneslåband runt kanterna
http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=6662
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-13, 20:20   #7
eleonore eleonore är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 109
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Ibland brukar jag göra både bandet runt nacken och även knytbanden av sneslåband, jag viker ihop och syr.

Ett vändsytt förkläde borde vara praktiskt, och mycket enkelt att göra.

Här är en bild på några förkläden jag gjort med sneslåband runt kanterna
http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=6662

Åh, jättefina!

Ja man skulle kanske kunna ha samma band som man har runt kanten, runt nacken. Tror dock jag vill ha nåt lite bredare bomullsband. Tygaffären öppnar inte förän på måndag kl 10 så jag får snällt hålla mig till tåls då (men det är svårt, kliar i syfingrarna). Får se vad som finns i affären. Linköping har inte så stort utbud av tygaffärer tyvärr.
eleonore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-13, 20:25   #8
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Bibbi här på sysidan har mycket sybehör, på sidan 10 i hennes prislista finns det Bomullsband både kypertvävda och tuskaft.
Såna band brukar jag också använda både runt hals och som knytband på förkläden.

http://www.sysidan.se/company/view.htm?ID=10
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-13, 20:35   #9
eleonore eleonore är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 109
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Bibbi här på sysidan har mycket sybehör, på sidan 10 i hennes prislista finns det Bomullsband både kypertvävda och tuskaft.
Såna band brukar jag också använda både runt hals och som knytband på förkläden.

http://www.sysidan.se/company/view.htm?ID=10
Väldigt bra priser och ett stort utbud! Tack för tipset! Det var precis ett sånt kypertvävt band jag funderat på.
Ska definitivt kollas in till nästa syprojekt.
Förklädet måste sys på måndag/tisdag då min sambo jobbar borta eftersom jag inte har något syrum att sitta i och därmed sitter i vardagsrummet där han kan se allt.
eleonore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-13, 20:40   #10
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Lycka till med förklädet
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-13, 21:02   #11
eleonore eleonore är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 109
Citat:
Dahlia skrev: Visa inlägg
Lycka till med förklädet
Tack så mycket!

och tack för alla tips!
eleonore är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-14, 19:26   #12
eleonore eleonore är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 109
Nu har jag funderat lite igen

Jag har ju tänkt ha kantband runt hela förklädet.
Bandet som ska sitta runt nacken tänkte jag lägga mellan fram-och baktyget så att man inte ser änden.

Hur hade ni gjort med kantbandet där då, eftersom det inte går att vända över där nackbandet sitter?

Ett alternativ jag kommit på är att strunta i kantband just där och sätta en knapp, modell större, framför så att man inte ser att det inte sitter nåt kantband där (och ger illusionen av att nackbandet sätts fast med knappar.

Vad tror ni?
eleonore är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons