Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-02-09, 21:52   #1
Nataraja Nataraja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2012
Inlägg: 1
Overlockproblem

Hej!

köpte nyligen en Husqvarna Overlock s21 men har ett stort problem: när jag syr så trasslar tråden ibland till sig på undersidan och en bit av tyget dras ner i maskinen. Det går inte att dra loss tyget och jag måste skära loss det hela och därmed skada tyget.

Hur ska jag göra? Jag har prövat att laborera med trådspänningen men det hjälper inte. Behöver något justeras? Detta händer på tjocka som tunna tyger och på flera olika typer av sömmar.

Jag har inte sysslat med symaskiner innan så all hjälp tas emot tacksamt!
Nataraja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 22:05   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Eftersom du inte har erfarenhet med symaskiner (ingen fara, alla är vi nybörjare, speciellt med overlock) så undrar jag om du har manual till symaskinen? Det är bra att plugga manualen, i synnerhet för overlock...

Är overlocken ny? Då kan du gå till säljaren och fråga hur den ska användas. Är den beg och inte har varit servad kan den behövas service.

En grej jag tycker inte riktigt framgick tydligt när jag haft min nya overlock hem och inte har mkt erfarenhet med overlockmaskiner är att man ska trä tråd höger till vänster. Dvs börja trä trådrullen som är längst till höger, och sedan gå till vänster.
Om man inte gör det så kan overlocken dumma sig. Jag har inte riktigt förstått varför, men tydligen är det så. Testa ta bort alla tråd och trä i rätt ordning, och ända från början istället för att bara knyta o dra. Då kan man se till att det är rätt trätt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 22:41   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
När dom krånglar så städa maskinen och trä om och byt nålar.
En overlock behöver man städa ofta, mycket oftare än vanliga symaskiner. Overlockar är riktiga dammgrisar.
Om du använder vanliga standarnålar så behöver dom bytas ofta. Dom slits snabbt på grund av dom höga hastigheter. Vanliga nålar är inte riktigt anpassade för så höga hastigheter. El-nålarna håller bättre. Men man ska ha den nål som maskinen är anpassad för. El-nålarna är lite längre än vanliga nålar.
Är knivar skämda kan den mata sy och mata sämre. Har du sytt i en nål så kan kniven blivit skadad. Lämna in knivarna till en professionell knivslipare. Det brukar kosta ett par tior stycket och knivarna blir som nya. Skaffa dig om du inte redan har gjort det en extra uppsättning knivar så att du inte behöver vänta på att få knivarna slipade.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 07:43   #4
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Det låter som om den är felträdd. Gör som Ichigo skriver och trä om HELT från början och i den ordning som står i instriktionsboken. Det är jätteviktigt att trådarna kommer i rätt ordning vid griparna. Se också till att du har trådarna ända in i botten vid trådspänningsbrickorna, annars kan det bli någon tråd som saknar trådspänning och DET kan ge spännande fenomen, tro mig
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 07:59   #5
AnnLindahl AnnLindahl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 269
Samma händer mig med min overlock och det gör att jag drar mig för att använda den, så tack för alla tips .Tror kanske att det måste bero på trädningen.
AnnLindahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-10, 09:50   #6
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Hoppas att du vet att du ska sy en kjedja av tråd innan du syr i tyg. Kolla också trådkjedjan. Är alla fyra trådarna flätade i kjedjan. Man skall både börja och sluta med en trådkjeda utan tyg.

Trä maskinen med tråd i olika färger så ser du vilken färg som trasslar eller inte kommer med i kjedan. Detta underlättar felsökningen.

Hur du syr och trär din maskin bör du hitta filmer om på youtube.com. Sök på din maskin. På youtube kan du få massor av tips hur du syr på overlock.

Jag sydde över en knappnål på min Brother. Knivarna blev då skadade och den sydde inte ordentligt och klarade inte av tjockt tyg. Ville inte dra ordentligt och sydde jättefula stygn. Jag lämnade in knivarna på slipning och maskinen blev sitt gamla jag igen.

Se till att tråden går ordentligt in mellan brickorna i trådspänningen. Gör rent mellan brickorna med en tjockare luddfri tråd eller garn.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons