Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-20, 11:10   #1
NinaB NinaB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 16
Tråden fastnar under rullen!

Hej!

Har någon något tips på hur man kan lösa detta problem med för stora rullar till overlockmasnkiner? Jag måste ställa rullarna på bordet och då fastnar tråden ibland under sigsjälvt, för den lixom "faller" ner när man syr. Funderar på om jag sett typ ett nät som man kan sätta på rullen? Vet inte var jag sett det - men det finns en bild av det i mitt minne. Ser ut nästan som ett hårnät. Är detta något man kan få tag i? Eller har ni några andra tips?

Ha det gött!
NinaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 11:40   #2
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Ja, det finns nät att köpa för att undvika att tråden halkar ner utefter rullen. Kanske sybehörsaffärerna säljer det, jag är inte säker.

Jag använder visserligen inte så stora rullar, bara 1000-meters, men jag har haft samma problem. Tills jag kom på att använda burkar att ställa rullarna i, höga smala burkar, som står bakom maskinen när jag syr. Då lägger sig tråden på burkkanten istället för att halka ner och fastna under rullen. Jag har många burkar så att jag kan ha en färg i varje burk och slipper byta.

Jag har köpt såna plastburkar som finns riven ost i, Parmesan eller liknande. Det har gått åt lite Parmesanost här, men det allra mesta har hamnat i soppåsen, ha ha, sååå mycket Parmesan ost kunde vi inte göra av med.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 12:28   #3
annberg annberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 56
Apoteket har rundvävar i olika storlekar sådana man har till fingrarna när man har gjort illa sig. De fungerar jättebra. Bara att klippa till önskad storlek.

Annicka
annberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 16:34   #4
NinaB NinaB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 16
ÅH!!! Tack för era underbara tips!!!

Jag tror till och med att jag har en såndär "tub" från en gamal skada! Ska genast leta upp den! Annars kanske man kan ta en gammal nylonstrumbyxeben o klippa av? Hehe! Vilka idéer man får med hjälp av andra

Tack igen!
NinaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-20, 18:49   #5
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
När jag köpte min overlock så fick jag med fyra nät att använda om tråden ville glida ner. Jag har en Janome. Så de som säljer janomemaskiner borde ha dessa nät hemma eller ha möjlighet att ta hem dessa.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons