Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-12-16, 09:44   #1
retasu retasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 42
Jag vill lära mig tvåändsstickning!!!!!!

Hur skal ldet gå till när man bor i Göteborg???
Nån som har nåt förslag?
retasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-16, 11:08   #2
4mamman 4mamman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 11
Om man kan sticka sedan tidigare är det inte så svårt att lära sig tvåändsstickning själv med hjälp av en bok i ämnet. Jag lärde mig från två vanliga böcker i stickning som hade varsitt uppslag om tvåändsstickning. Var och en för sig hade blivit lite svårt, men tillsammans blev det tillräckligt för att lära sig grunderna. Det har kommit en ny bok i ämnet för inte så länge sedan som också verkar bra. Tyvärr hittar jag inte titlarna nu, men jag ska leta. Det är alltid lättare att lära sig av någon annan såklart, men hittar man ingen i sin närhet så går det ändå!
4mamman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-16, 12:15   #3
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Det är som Monika säger, kan man sticka sedan innan så är det inte mycket svårare. Lånar man olika böcker från biblioteket kan man "koppla" ihop från båda. Oftast brukar böcker komplettera varandra.

Har beskrivning på tvåändstickning, men har tyvärr ingen scanner. Skulle kunna fota av lägga upp bilden i mitt album. Ska göra ett försök.

Visst var det du som frågade mig tidigare vad tvåändsstickning var för ngt? Kul att inspirerar andra.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-16, 12:30   #4
k.gunilla k.gunilla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 53
Vad kul att du vill lära dig tvåändsstickning.
Själv har jag kurser i just den tekniken men det är i Katrineholm det.
Vi använder oss av ett häfte som man kan beställa genom Sätergläntan och det heter Grunderna till tvåändsstickning. Den är bra tycker jag.
Det som väl är mest besvärligt att lära sig är uppläggningen som är mycket speciell.
Tänk på att använda riktigt ullgarn och inget som är superwaschbehandlat. Tanken är ju att vantarna skall valkas ihop när arbetet är klart. Det för att bli ännu tätare och mer slitstarka.

Tvåändsstickning är en mycket rogivande teknik så jag önskar dig verkligen lycka till.
En hemsida som jag absolut vill att du skall besöka är:http://home.swipnet.se/krokmaskan/.

/ Gunilla
k.gunilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-16, 12:33   #5
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Böcker funna på Libris.se, finns fler böcker inom ämnet. Besök ditt lokala bibliotek och fråga efter tvåändsstickning. De ska ta hem till dig. Försök att få hem ett par olika då. Vissa författare har gett ut flera böcker. Välj då två olika författare, de kompletterar varandra.

Tvåändsstickning : grunderna / Text och mönster Berit Westman, förlag/år: [Insjön]: Sätergläntan, Hemslöjdens gård, 2004 (Finns på Linköpings unversitetsbibliotek)

Tvåändsstickning : mina mönster och ideér / Kerstin Jönsson, förlag/år: Dannike : Ariadne antikvariat, 2003 (Finns på Göteborgs universitet, pedagogiskabiblioteket och Högskolan i Borås).

Tvåändssticka / text och foto: Anne-Maj Ling,
förlag/år: Örebro: Firma Krokmaskan, cop. 2002 (Finns på Göteborg universitets bibliotek)

Jag kollade mina papper. Jag har bara för uppläggningen av maskor och en stick beskrivning. Inte hur du gör nya maskor med de två trådarna.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-16, 12:37   #6
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Gunilla...

Tack för en intressant hemsida. Det var 10 år sedan jag stickade med denna teknik, men blev lite sugen på att sätta igång ett projekt igen.

Såg att vi rekommenderade samma bok i från Sätergläntan. Hoppas du Margareta får tag på den.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-16, 12:42   #7
k.gunilla k.gunilla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 53
Ja ta tag i tekniken igen! Den är som sagt så rogivande, inget man kan stressa fram.
Dessutom är det viktigt att denna gamla teknik får leva vidare.
Eftersom det är lite speciellt så måste man nästan ha en stickning på gång hela tiden för att inte glömma.

/ Gunilla
k.gunilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-16, 13:35   #8
4mamman 4mamman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 11
På Krokmaskans hemsida (se Gunillas länk ovan) finns det förutom en massa information också en hel litteraturlista.
4mamman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-16, 14:45   #9
retasu retasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 42
Tack allihop!!!

Johanna, det är faktiskt så att ajg aldrig hört talas om tvåändsstickning förrän jag såg bilden på dina vantar! Det som intresserade mig då var att du fortfarande använde dem efter tio år och att de var varma och hela. Sen läste jag länken du skickade och googlade lite utan att hitta nåt direkt.

Så lade jag ut en fråga här på forumet och voilá, får jag massor av superbra hjälp och tips!!!

Johanna har tidigare visat mig vad frivoliteter är för något!

Och Gunilla och Monica, lite rogivande sysselsättning behöver jag verkligen! Förmodar att det är ett långsamt sätt att sticka, så man inte kan stressa.

Tack så jättemycket!!
retasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 21:35   #10
retasu retasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 42
Nu har jag börjat öva på tvåändstickning!

Har lånat en bok på biblioteket och sitter med ett restgarn jag hade hemma. Det blir så hårt stickat, gör jag fel?

Men vad rekommenderar ni som kan för garn. Det stod lite om S-tvinnat och Z-tvinnat...?

Nä jag ahr övat lite på tekniken skall jag våga mig på ett par vantar.
retasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 00:06   #11
HankOlsen HankOlsen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 58
kolla på sidan 8 i vuxenskolans kurskatalaog för våren:
http://www.gbg.sv.se/avdmallar/pdf/stpvt06.pdf
de har en helg kurs 28-29 januari
HankOlsen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-16, 02:35   #12
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Att det blir hårt när du stickar kan bero på att du spänner garnet för mkt. Försök att slappna av lite i fingrarna. Träning ger färdighet och ju mer man har stickat ju mer avslappnad blir man. Man sticker oftast lite för hårt när man är nybörjare. Osäker på en ny teknik.

Det kan ge bättre resultat om du använder en annan grovlek på stickorna. Testa!

S och Z spunnet/tvinnat ska nog inte ha ngn betydelse för slutresultatet. Det innebär åt vilket håll trådarna i garnet är ihopspunnet. (Om spindeln har roterat till höger eller vänster) Två redan ihop spunna/tvinnade garner kan tvinnas ihop med varandra. Man måste då kasta om snoddriktningen mellan varje ny tvinning, annars löser man upp föregående snodd i den nya tvinningen. Två Z spunna trådar blir en S spunnen.

Lycka till med övningen och vantarna.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-02, 11:04   #13
retasu retasu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 42
Tack alla för tips! Och Henrik!!

jag gick faktiskt kursen du tipsade om!!!
6 timmars stickning ca 4 centimeter på lördagen och 6 timmars stickning och ca två centimeter på fyra stickor på söndagen!!!!!!

Och en rygg som skrek på måndag och tisdag!!!

Oj vad jag fick koncentrera mig. Men nu har jag så smått börjat så vilket år som helst så blir det en strumap till mig. Tunt garn och vackra färger. Det bästa är ju att man inte kan tänka på någonting annat när man stickar med denna teknik, då hamnar trådarna åt alla håll o kanter!!

Nu känns Krokmaskan och Anne-Maj Ling riktigt bekanta...

På tal o mdet så skall det finnas en "Bibel" i detta ämne. Tvåändsstickning, tror författaren heter Dandanell (?), nån som känner till den och ev hur man får tag i den?

Kramar
retasu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-03, 07:43   #14
k.gunilla k.gunilla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 53
Jodå det fanns en bibel kan man nog säga.
Den boken jag tror du menar "Tvåändsstickat- varmt,slitstarkt och formfast" har inte getts ut sedan 1984. Den är nästan omöjlig att hitta.
Jag såg den på Tradera för någon vecka sedan så kolla där.
Sätergläntans " Grunder i tvåändsstickning" är också mycket bra. Det är det häftet vi använder på mina kurser.
Lycka till med stickningen i fortsättningen.

/Gunilla
k.gunilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-03, 07:45   #15
k.gunilla k.gunilla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 53
Kanske den finns att låna på biblioteket.
Kolla!

/ Gunilla
k.gunilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons