Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-01-19, 16:19   #1
alena alena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 34
Coverpro/overlock

Hade tänkt köpa en coverpro maskin med bandkantare till och nu behöver jag lite råd från er, jag funderar på att byta min huskylock 936 som finns massor av sömmar på till en overlock där det inte finns så många sömmar för det blir ju sällan att jag ställer om den eftersom det är ett himmla pill... då tänkte jag det var bättre med två! Vad har ni för tankar om detta, hur har ni löst detta?
alena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 18:15   #2
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Jag hade aldrig bytt bort 936:an (så vida den funkar som den ska) för du får ändå inte nåt för den, varken vid försäljning eller inbyte. Jag hade "bara" köpt en coverpro och sedan använt 936:an som vanlig overlock. Jag köpte först Husqvarnas overlock s15 (som är en maskin med färre sömmar) men den kom jag ALDRIG överrens med, tröttnade nästan på att sy tills gubben min sa till mig att byta maskin till något som funkar. Då köpte jag Husqvarnas s25 (ja jag är tyvärr förblindad av Husqvarna som märke, men alla har vi våra favoriter) som idag är motsvarigheten till din 936. Har inte ångrat detta en sekund då den syr som en dröm i alla material. Bara detta att kunna trycka vilken sorts tyg du ska sy i och så sköter den trådspänningen automatiskt, det är underbart. Jag fick aldrig rätt på s15 med trådspänningen, det ska stor erfarenhet till för att manövrera en helt manuell overlock och jag lägger hellre min tid på att sy än att justera sömmen i flera timmar innan den blir bra.
Så mitt råd är behåll 936 och investera i en coverpro. Lycka till!
Och glöm inte berätta vilket du gjorde, vi är nyfikna vet du!
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-19, 22:00   #3
beasfarmor beasfarmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 529
Kan bara instämma! Behåll overlocken och köp en coverpro
beasfarmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 05:43   #4
alena alena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 34
Citat:
Lottan skrev: Visa inlägg
Jag hade aldrig bytt bort 936:an (så vida den funkar som den ska) för du får ändå inte nåt för den, varken vid försäljning eller inbyte. Jag hade "bara" köpt en coverpro och sedan använt 936:an som vanlig overlock. Jag köpte först Husqvarnas overlock s15 (som är en maskin med färre sömmar) men den kom jag ALDRIG överrens med, tröttnade nästan på att sy tills gubben min sa till mig att byta maskin till något som funkar. Då köpte jag Husqvarnas s25 (ja jag är tyvärr förblindad av Husqvarna som märke, men alla har vi våra favoriter) som idag är motsvarigheten till din 936. Har inte ångrat detta en sekund då den syr som en dröm i alla material. Bara detta att kunna trycka vilken sorts tyg du ska sy i och så sköter den trådspänningen automatiskt, det är underbart. Jag fick aldrig rätt på s15 med trådspänningen, det ska stor erfarenhet till för att manövrera en helt manuell overlock och jag lägger hellre min tid på att sy än att justera sömmen i flera timmar innan den blir bra.
Så mitt råd är behåll 936 och investera i en coverpro. Lycka till!
Och glöm inte berätta vilket du gjorde, vi är nyfikna vet du!

Tack för ditt svar, ungefär så har jag väl tänkt men ville höra vad ni har för erfarenheter... hade väl en tanke om att skaffa en "enklare" overlock som är dyrare så får jag bättre kvalité men min 936 funkar ju bra, men trådspänningen får jag ändra själv på min men det står ju däremot vad jag ska ställa in den på!
Vilken coverpro ska man köpa då, där har jag ingen erfarenhet. Janome, Elna, brother osv.?
alena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-20, 07:08   #5
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
OM jag hade sytt mer än vad jag gör idag skulle jag också skaffat en coverpro och då hade det blivit Janomes, utan tvekan. Har väl egentligen inte någon bra förklaring till varför men jag har fastnat för den. Många bra omdöme har den också fått här på Sysidan. Gå in i forumet för overlock och skriv coverpro i sökrutan så får du upp många bra trådar med olika erfarenheter på många olika maskiner. Lycka till!
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons