Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2015-08-20, 10:03   #1
jezz81 jezz81 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 9
Sy kläder i linnestruktur HUR????

Hej! Jag har köpt ett helt fantastiskt tyg i linnestruktur (90% polyester 10% linne)med tryckt mönster. Nu har jag dock ett problem. Hur ska jag sy utan att det repar sig? Det jag ska sy är en barnkjol fäst i vanligt muddtyg. Jag provsydde en overlocksöm och kunde utan problem bara dra isär sömmen efteråt...

Uppenbarligen måste det gå att sy i tyget eftersom tyget är tillverkat...men egentligen är det lämpat som gardiner eller kuddfodral.

Jag funderar på att testa stryka på tunnt Vlieseline i en förhoppning att det klistrar ihop tyget....

Oavsett så är jag amatör och vill därför att ni med erfarenhet hjälper mig hur jag ska göra för att tyget inte ska repa sig.

Tack på förhand.
jezz81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-20, 14:08   #2
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Att limma kan bli lite hårt och kan skava, eller löser det upp sig vid en ev tvätt.

Mitt tips
, eftersom linnetyget är så löst i väven, är helt enkelt att sy flera täta sömmar eller smal zig-zag innanför den riktiga sömmen och ev. även en zig-zag el. en fuskoverlocksöm ute om kanten. Dessa skall klart inte synas från rätan.

Detta kanske också måste göras även på sidosöm/fåll.

Gör några provbitar o dra så ser du vad som krävs.

Ett annat alternativ är att göra en eller flera stickningar från rätan i tyg+trikåtyg efter att du sytt ihop kjoltyget med trikån. Detta blir då synliga sömmar som dekor- Även här får du prova så det inte blir för styvt.
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-20, 18:59   #3
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Man måste vara mera noggrann när man syr i vävda tyger jämfört med när man syr i trikå. Framför allt ska man ta till rejäl sömsmån - allra minst 1,5 cm. Sen syr man ihop tygerna oftast med raksöm/smal sicksack och därefter säkrar man kanterna med bred sicksack eller overlock.
År det ett glesvävt tyg kan man sicksacka två gånger så att den andra sicksacken delvis täcker den första.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-21, 01:37   #4
Eugenious Eugenious är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2015
Inlägg: 17
Jag hade satsat på längre stygn...kanske 3,5mm och gjort en fransksöm, för då avslutar du sömmarna och sömsmånen är insydda....speciellt med tanke på att det är ett barnplagg som kan utsättas för mycket påfrestning.

När jag har sytt i juteväv har jag lagt alginat stabilisering (en vattenlöslig stabilisering till broderi). Bra ersättning är silkespapper. Nackdelen med det är att efter första tvätten är man tillbaka på ruta ett.

Så vill du bara sy det och om barnet ska ha kjolen bara en gång kör alginat/silkespapper...

Annars rekommenderar jag franska sömmar alternativt det som på engelska heter "welt seams" (ingen aning vad det heter på svenska)
Eugenious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-21, 16:08   #5
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Citat:
Eugenious skrev: Visa inlägg
Jag hade satsat på längre stygn...kanske 3,5mm och gjort en fransksöm, för då avslutar du sömmarna och sömsmånen är insydda....speciellt med tanke på att det är ett barnplagg som kan utsättas för mycket påfrestning.

När jag har sytt i juteväv har jag lagt alginat stabilisering (en vattenlöslig stabilisering till broderi). Bra ersättning är silkespapper. Nackdelen med det är att efter första tvätten är man tillbaka på ruta ett.

Så vill du bara sy det och om barnet ska ha kjolen bara en gång kör alginat/silkespapper...

Annars rekommenderar jag franska sömmar alternativt det som på engelska heter "welt seams" (ingen aning vad det heter på svenska)

Jag brukar kalla dessa sömmar så här:
Fransksöm -> vändsöm

Welt seam -> fällsöm, eller fållsöm, som kan göras i lite olika varianter
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-22, 14:37   #6
jezz81 jezz81 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 9
Tack

Tack för alla era svar ska tesa mig fram
jezz81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-08-24, 00:54   #7
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Om man syr vändsöm eller fällsöm så blir det till slut 4 tyglager och det passar ofta i tunna tyger men inte alltid.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
linnestruktur, vlieseline

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons