Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-07, 15:20   #16
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Du tar till extratyg mitt i ryggen när du klipper fodret
Bredda mönstret med 10 cm mittbak när du klipper fodret.Sedan viker du de 10 cm som ett bälgveck fäster med 2 cm i nacken och 5 cm i midjan och då blir vecket rörligt mitt över ryggen även längs ner kan du sy fodret ihop.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-07, 15:32   #17
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Ahh, tackar!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-07, 18:35   #18
Robbin____ Robbin____ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 132
Citat:
morrflickan skrev:
Senaste numret av Easy fashion har några kappor om jag inte missminner mig.

De lättaste fickorna att sy är såna som sitter utanpå kapptyget. Hmm. Och kragar... Kappan jag sydde hade en hel krage, det kan väl räknas som ganska lätt. Eventuellt kanske man kan börja med att sy en kavaj utan foder utifrån samma mönster. Då slösar man inte lika mycket tyg men får ändå prova på kragar, ärmar, knappar och allt vad det nu är.

I allmänhet gäller det att vara noga med sömsmåner, fodret får ju inte bli mindre än kappan! Hellre lite lite större. Å så ska man inte glömma fodervecket mitt på ryggen (även om man klarar sig utan det, märkte jag.. ). Se till att foderärmen är lika vid som yttertygsärmen, speciellt nedtill annars blir det svårt att fästa fodret.

Har man inte sytt knapphål förut bör man prova ett par gånger på något som man inte ägnat massor med timmar åt att sy...

Och just det, ska man ha en vinterkappa så vill man kanske stoppa ner halsduken i den och då kan det vara bra med lite större vidd upptill än vad man annars skulle haft. (Egen erfarenhet..)
Är det inte bättre att klippa ut fodertyget, och det vanliga tyget SAMTIDIGT? Då kan det inte bli fel när man väl syr. Då kan fodret absolut inte bli mindre.
Robbin____ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-07, 19:05   #19
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
Är det inte bättre att klippa ut fodertyget, och det vanliga tyget SAMTIDIGT? Då kan det inte bli fel när man väl syr. Då kan fodret absolut inte bli mindre.
Kruxet är att fodret skall ha mer rörelsevidd än yttertyget, så det inte stramar. Lagom (så typiskt svenskt) och inte för mycket så det blir buligt. Alltså kan man inte klippa dom samtidigt.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-07, 20:37   #20
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Har börjat med en ny diskution hur man fodrar en jacka.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons