Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-03-25, 08:06   #1
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
4D professional..hjälp med stygnsättning

Tänk er en lejonman. Jag vill att lejonmanen ska stråla ut som en sol från huvudet runt om lejonet. Hur gör man då? Finns det nåt enkelt sätt? Om jag bara kör som vanligt så lägger ju stygnen sej bara på ett håll om ni förstår vad jag menar :-) Har testat att stygnsätta "bitar" i taget för att kunna vinkla stygnen olika men det blir inte så bra. Tror inte det är så man gör
Hjälp mej gärna att tänka :-)
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 09:17   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag har för mig att det här har varit uppe förut och undrar om inte gunnsan knäckte problemet. Hittar inte disussionen nu men jag är helt säker på att den finns här.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 09:19   #3
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Du kan ladda ner min gratislektion om Husqvarnas program.

Lektionen är skriven för VipDigitzing men jag har för mig att verktygen fortfarande fungerar på samma sätt även om arbetsytan inte ser lika ut.

http://www.brodyrlektioner.se/husqvarna.shtml
lektion ak-lekt-0040

Det finns en oregelbunden satinsöm som du kan använda. Gör du den i en cirkel får du stygn i cirkel.

Du kan även använda raksömmen och sätta manen manuellt. Det blir mer liv i det men krävs även lite träning för att få en bra täthet. Tänk på att du måste nog hålla nere Ctrl-knappen för att få spetsiga vinklar. Förhoppningsvis kan du i ditt program göra inställning att det skall vara spetsiga vinklar för det är jobbigt att sitta och hålla nere en knapp hela tiden man digitaliserar. Detta vet säkert andra användare av 4D om det finns. Bäst är om du har ritbord och penna för detta, att ledigt sätta stygn fram och tillbaka är inte lätt med mus.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 10:35   #4
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
tack båda två

ska kolla dina lektioner monica men tyvärr är nog inte 4D som vip digitizing. Jag har för mej att det var lätt i vip digitizing nämligen. (tror det var det jag hade förr och testade lite i)
Men det är nog bara så att jag inte hittar rätt knappar:-)

Det finns en curved satin såg jag nu men jag lyckas inte få den att funka?

jomen nu blir det nåt. När man vet vad man skulle söka efter i help så är det lättare :-)
Nu ska jag väl få till det då kanske. Har haft broderiet liggande för att jag inte kommit på hur :-)
tack
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 11:46   #5
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
nytt problem :-)
Jag tänkte att man skulle kunna ändra satinsöm till vanlig fill så man kan ha mönster på det hela. Verkar inte gå

Nåt tips vad man kan söka på? Vill göra samma sak med fill-funktionen alltså...en vanlig fill som strålar ut från lejonet :-)
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 13:46   #6
MonicaBoberg MonicaBoberg är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 362
Du kan ändra satinsöm till satin med mönster men kanske inte till alla de mönster som vanlig fyllning har utan några varianter av enkel fyllning. I inställningar för det valda objektet finns väl detta val?

Att dela upp vanlig fyllning som du beskrev, i mindre delar, är annars det du får göra.

Monica
MonicaBoberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 15:01   #7
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
på vip var det lätt men nu får jag inte det fint tyvärr. Har inte testat så mycket än iofs så tillslut kanske man får till det. Men lejonmanen blev helt okej med satinstygn. Men om man gör nåt större så blir det nog får långa avstånd för satinstygn

Jag tror egentligen att detta program är lättare...man ska bara komma på hur :-)
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-25, 15:42   #8
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Jag har för mig att det här har varit uppe förut och undrar om inte gunnsan knäckte problemet. Hittar inte disussionen nu men jag är helt säker på att den finns här.
, ja den diskussionen minns jag och hittade också (fast då gällde frågan Embird):

http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=15966

/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-27, 06:42   #9
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
tack alla hjälpsamma !
Men nu när jag tror jag fått till broderierna så börjar maskinen krångla istället och dra upp undertråden på framsidan
Dammsög den och det blev bättre men inte bra. Blir nog att åka till symaskinsaffären igen

Tänkte att jag skulle testa att sy det på min gamla Rose istället men får inte min reader/writer att funka med 4D. Är det så att de inte funkar ihop eller? Knäppt i så fall. Man vill ju kunna brodera på båda om man känner för det

varför saknar man att brodera som mest när man inte kan
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons