Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-05-07, 23:33   #1
Avsl090728 Avsl090728 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 44
Mönster till Förklädesklänning

hej!
var hittar jag mönster till förklädesklänning i från stl 68 och till stl 110,någon som har bra tips var man kan hitta och köpa det eller det kanske är någon här på sysidan som har och vill sälja det till mig.
mvh
A-L
Avsl090728 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-10, 18:44   #2
gubben gubben är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 23
mönster

Jag har sytt från en bok som finns att köpa ute nu. Den heter Baby Cool : Sy nytt av gammalt. Du kan se en bild på en sådan klänning jag sytt i storlek 62 - 68 bland mina foton.

Mvh/
gubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 11:29   #3
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Baby cools mönster är jättestora i storlekarna.

Min tjej som drar stl 80 kan fortfarande ha stl 62/68 i förklädesklänningen. Och det ser inte ut som den är urvuxen. Gott om plats kvar, och längd.

Sy till barnen 0-4 år /Elsebeth Gynther och Bjarne solberg har mönster, men den finns just nu bara på Tradera och kan gå för mycket...obs dock att det ska komma ut ett nytryck ngn gång i maj..!

Skrev i ett annat inlägg om böckerna av Hanne och Sofie Meedom. Finns två stycken 0-3 år och 4-7. Visserligen på danska men det är inget problem.

Där finns mönster på det mesta. Adlibris har dem.
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 12:01   #4
sandgatan sandgatan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 74
Citat:
Nefertari skrev:



Skrev i ett annat inlägg om böckerna av Hanne och Sofie Meedom. Finns två stycken 0-3 år och 4-7. Visserligen på danska men det är inget problem.

Där finns mönster på det mesta. Adlibris har dem. [/B]
Är de böckerna bra?

Annika
sandgatan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 12:18   #5
Anna-Karin Anna-Karin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2004
Inlägg: 407
Jag har också funderat på att köpa böckerna av "Meedom".
De kostar ju en del så man vill ju gärna veta om de är bra innan man köper...
Anna-Karin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 12:32   #6
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
ja, jag gillar dem. Men om man tycker att något är bra är ju dock subjektivt..


Börnetöj 0-3 år och Börnetöj 4-7 år av Hanne och Sofie Meedom. På danska.


jag har inget problem med danskan dels eftersom jag näst intill aldrig tittar på beskrivningarna längre dels så är det ganska självförklarande,plus att illustrationerna är tydliga

Härliga inspirerande bilder och fullskaliga mönsterark
Nästa alla sorters plagg finns med: tröjor, klänningar, jackor,byxor av olika slag och längder, heldräkts: overaller och liknande. Det som inte finns vad jag kan se är linnen och kjolar men det kan man lätt ändra mönstren och få ett linne t.ex..
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 12:38   #7
Lisa_S Lisa_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 3
Enligt det danska förlaget som ger ut Meedoms böcker ska de komma ut på svenska också, men tidigast under hösten, om jag tolkat mailet jag fått rätt. Förhandlingar pågår nu med svenskt förlag.

Jag har lånat första utgåvan av boken för 0-3 år på bibliotek. Den har bra instruktioner och tips, tycker jag, och när den då förhoppningsvis ges ut på svenska igen ska jag köpa den. Jag är nog tyvärr för mycket nybörjare på att sy för att ge mig på den danska versionen.
Lisa_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-13, 12:56   #8
piggelin piggelin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 33
ett tips är att kolla på biblioteket där lånade jag boken sy till barnen 0-4 år. den har en jättebra klänning i sig!
piggelin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 21:28   #9
SusannaT SusannaT är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 25
Jupp kolla biblioteket, de brukar ha en massa bra böcker. baby cool-mönstret är Ok men stort och måste göras om för att bli snyggt.Jag lånade Gynthers böcker på biblioteket idag, sen är det bara att kopiera eller rita av de mönster man vill ha, billigt och bra!
SusannaT är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 21:52   #10
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Biblioteken är ju alltid en guldkälla.


Själv har jag dock haft problem med att få tag i vissa böcker, typ Gynthers och Meedoms. Av någon outgrundlig anledning så finns de inte i så många ex, om de ens finns ibland..., i Stockholmsområdet där jag bor, Så det är alltid kötid på dem. Och visst sparar man pengar och det är ju alltid bra att kolla in en bok först innan man ev. köper den.

Men gillar man en bok så är det så skönt att ha den hemma i bokhyllan, eller jämt framme om det blir en riktig favoritbok!. Då har man bilder att inspireras av direkt också.

Jag har dessutom fått ett annat problem med att man ritar av mönster och sparar ifrån lånade böcker. Hur i herrans namn ska jag lagra dem på ett bra sätt?? Men det är ett helt annat problem.

Just det, kjolar "finns med" i Meedoms böcker, såg inte riktigt noga, min lilltjej är inte så stor ännu så kjolar känns praktiskt eller snyggt överhuvudtaget, men kjolar och nederdel till klännningar får man ju alltid rita själv efter tabell i de flesta böcker. Är ju färdiga cirklar eller rektanglar...
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 09:37   #11
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Thumbs up

Meedoms böcker är slut på förlager, för 2 år sedan såldes de ut på Coops bokrea, men jag har fått tag på den via Akademibopkhandeln, de fick leta runt efter den, men jag fick ett ex! prova med dem.

När det gäller att lagra mönster så har jag pärmar där jag sorterar in per modell och storlek i plastfickor.

Om det bara är mönstren du är ute efter i Meedoms böcker så köp den på danska, mönstren är desamma, jag har receserat den i min blogg! ("Barnetöj 4-7", den finns även för mindre barn och går att köpa via nätet, jag köpte min på adlibris)
http://babushkadockan.blogspot.com/2...der-4-7-r.html
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 10:37   #12
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
vet inte om du menade frågeställaren eller mig...

Jag själv har båda Meedoms böcker på danska, de finns att köpa på adlibris som sagt.

Sedan finns det en Sy och Sticka 0-3 år som varit slut länge...men den hittade jag på ett antikvaritat i Bollnäs (!), via nätet. Gå in och sök på böckerna, ibland har man tur. Mitt ex var t.o.m. fortfarande inplastat, dvs aldrig öppnat!
Ett bra pris hade den också, trots att den aldrig använts...

Men jag gillar ändå de andra två som Meedom gett ut bättre.


Pärmar har jag funderat på, det är väl den bästa lösningen....Just nu har jag lagt dem i överblivna plastfickor/zip it påsar men det blir så osorterat.

Så pärmar ska jag verkligen testa. Har precis fått en ny bokhylla till min syhörna också
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons