Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-09-26, 07:30   #1
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Vetevärmare med brodyr

Hej har kanske en lite dum fråga. Men här kommer den ändå
När man broderar på vetevärmare och det blir underpapper eller vattenlösligt plast kvar ..kan detta då börja brinna när man värmer den?
De blir ju iaf alltid papper kvar under broderiet?

Man kan såklart lösa det med att ha en innerpåse som man värmer men jag undrar ändå
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-26, 08:21   #2
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Om du har vattenlösligt under så kan du väl tvätta tyget innan du syr ihop till vetevärmare.
/ Ingrid
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-26, 08:23   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Dumma frågor finns inte, bara dumma svar

Gissar vilt nu men jag skulle inte tro att det blir en brasa i micron. Däremot skulle jag nog ha en innerpåse. Tror nämligen brodertråden kan bli spröd av för mycket micrande.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-26, 09:01   #4
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Jag har gjort många vetevärmare med brodyr och använt ibland rivbart under eller ibland bara broderat utan något underlag alls. Det beror lite på kvaliteten på tyget. Ännu har jag inte hört att någon av dem brunnit eller att tråden blivit spröd trots att jag vet att flera stycken använts 100-tals gånger. Jag tror att det viktigaste är att man har ett glas vatten när man micrar dem eller kanske som någon tipsat sprayar lite vatten på dem. Det har jag dock aldrig provat själv.
Jag brukar ha en liten lapp med mina värmare så att de som får dem vet hur de ska handskas. Det finns en bild i mitt album med hjärtevärmare där jag skrivit om den lappen.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-26, 09:12   #5
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Tack Agneta för alla fina tips!

Jag har funderat mycket över vetevärmare och har fått mycket fina tips av dig. Jag tror jag skall brodera på mina vetevärmare oxå.
Du är en riktig stöttepelare med en stor erfarenhet. Tack igen / Ingrid
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-26, 09:51   #6
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
tack för svar!
Jag har ju bla. gjort en vetevärmare modell liten som finns bland mina bilder och på den gjorde jag en extra påse och lade i. Fast det blir ju väldans pilligt på en sådan liten

Jag tänkte ifall man skulle sälja sådana. (Det är helt min egen ide´förutom texten som en person ville ha på just sin)
Jag har hört nåt om att när man säljer så måste det vara mycket säkrare för annars kan man själv få stå för ev. skador som produkten gör? Vet inte om det är så?
Någon som vet?
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-27, 08:45   #7
Inga-Lill Inga-Lill är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 3
Jag brukar sy vetevärmare i linnetyg som jag broderar på.
När jag senare säljer dom rekomenderar jag att ställa in ett glas vatten i micron tillsammans med kudden.
Har jag uppfattat rätt så ska man aldrig ha något i micron som är torrt.
Säkerhetskrav på vetevärmare vet jag inget men det kan nog vara bra att testa hur länge den kan vara i micron utan att bli för varm.
Inga-Lill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-27, 09:52   #8
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Vetekorn innehåller vatten (annars skulle de inte bli varma i mikron). De kan däremot torka lite med tiden vid flitig användning.
Det tar betydligt längre tid att värma vetevärmaren om man har ett glas vatten samtidigt. Det går lika bra att spraya den med lite vatten innan man värmer den. Vattenlösligt mellanlägg skulle jag därför inte använda till sömnad av vetevärmare. I så fall bör det tvättas ur helt innan den sys ihop. Vanligt rivbart är däremot helt OK.

Sök i forumen, för det finns flera forumtrådar som handlar om sömnad och hantering av vetevärmare.


/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2008-09-27 klockan 10:00.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-27, 22:06   #9
Inga-Lill Inga-Lill är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 3
Jag kanske skulle ha tillagt att jag inte använder vattenlösligt mellanlägg när jag broderar på linne och jag vet att vete innehåller vatten men jag vet också att vetet kan bli för torrt och att man förstör micron om man kör för länge.
Det var ett bra tips att spraya med vatten det har jag inte tänkt på.
Inga-Lill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-28, 08:34   #10
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
En till fråga bara, hur länge micrar ni era vetevärmare om kudden är ca 15 x 30 cm.?
Med eller utan ett glas vatten.?
/ Ingrid
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-28, 11:55   #11
lyckopinglan lyckopinglan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 9
Passar på att fråga här en sak jag undrar över ang vetevärmare. Kan det bli ohyra i en vetekudde om man har den för länge? Kanske en dum fråga men mjöl och gryn man har i tillslutna kärl i skafferiet kan man ju inte ha hur länge som helst. Någon som vet?
lyckopinglan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-09-28, 12:42   #12
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Om man aldrig använder den, kanske... men kör man den i mikron med jämna mellanrum, så borde väl det ta kol på det mesta ?
Och kryp uppstår inte av sig själva, utan måste komma in någonstans ifrån. Så har du mjöl i ett väl tillslutet kärl och det ändå blir mjölbaggar i det, så fanns äggen där från början.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons