Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-02-07, 08:38   #1
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
Janome 1000CP versus Pfaff coverstyle

Nån som har båda dessa maskiner och vet vilken som är bäst på coversömmar?

Jag har hört att Pfaffen ska vara en bra maskin men vet inget om den alls. Nån som har den och gillar den? Är den jobbig att bygga om från vanlig overlock till covermaskin?

Egentligen tänker jag väl ha den som covermaskin i så fall men min gamla overlock börjar bli lite gammal(är nog 12 år sen jag köpte den)så det kanske vore ett smart drag att köpa en kombinerad ändå

Fast CP:n är ju billigare(något mindre än hälften av priset om man köper den från england och Pfaff i sverige) och man vill ju egentligen ha en overlock och en cover för att slippa byta

Ni som kört med trikåkanter på tex barnkläder(sådana som ser ut som snedslå om ni förstår vad jag menar)Först med tvillingnålar och vanlig maskin och sen bytt till en covermaskin. Har ni upplevt stor skillnad eller är det ganska onödigt att köpa en sån maskin?

är det nån annan ren covermaskin som är bra? (har hört att det ska finnas fler märken men inte sett nån)
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-10, 10:09   #2
Mimmi71 Mimmi71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 171
Jag köpte en CP strax innan jul och jag ångrar att jag inte köpt den tidigare. Jag har gått och velat länge och tyckt att det varit en ren lyxmaskin, men nu är det fantastisk smidigt att bandkanta, det går inte jämföra med att kanta manuellt. Man blir lycklig av bra maskiner!

Att kalla din OL för gammal om den är 12 år tycker jag är elakt ;-) Min OL av märket Bernina Bernette är säkert 20 år och efter att ha haft den på service förra veckan så går den helt perfekt igen, sömmarna blir hur snygga som helst. Testade förövrigt en Janome 744 i helgen och jag skulle aldrig för mitt liv byta den mot min gamla.
Mimmi71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-11, 07:57   #3
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
tack för ditt svar

Jag velar än Har hört att många får problem med hoppstygn med CP:n. Att man ska vara en sån velmaja

Jag ska nog vara lite snällare mot min lilla overlock och inte kalla den gammal då Den kan iofs vara 14 år ...minns ju inte riktigt när jag köpte den. Men den håller förhoppningsvis ett bra tag till då
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-11, 08:02   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag har haft min Janome CoverPro i drygt 1 år och än har den inte gjort ett enda hoppstygn!
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-11, 11:57   #5
Mopisen Mopisen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 27
Jag har fått en del hoppstygn med min cover, och det tror jag de flesta råkat ut för. Hur mycket man stör sig på dessa hoppstygn beror nog på hur perfekt man vill att det ska vara. Själv brukar jag ta vanlig tråd i matchande färg och sy fast de hoppstygnen som blivit....det brukar tack och lov inte vara alltför många.

På min blogg, om man går in på tunika, så finns där en närbild på ett hoppstygn som jag har rättat till. Inte perfekt, men syns inte om man inte synar riktigt nära.

Vet inte så många som har Pfaff men har hört att man även kan få hoppstygn med dessa, så en två-tre gånger så dyr maskin är tyvärr inte synonymt med att slippa hoppstygnen.

I övrigt så älskar jag covern för att den är så underbar att kanta med...man spar enormt mycket tid och resultatet blir så mkt bättre
Mopisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-11, 15:19   #6
LillaMian LillaMian är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 386
tack för svar

Jag är väldigt petig ibland och vill att det ska funka perfekt. Men alla kanske gör hoppstygn och då är det ju klart bättre att ta den billiga varianten
LillaMian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-11, 16:58   #7
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
jag har en pfaff-overlock som även kan sy täcksöm. jag har bara provat ett fåtal gånger för jag tyckte att det var trist att bygga om den (jag är lat) men jag fick hoppstygn på den också. tror inte att det är maskinerna det är fel på utan att man måste lära sig hur inställningarna ska vara och hur man ska föra tyget.

jag får ett och annat hoppstygn på 1000CP. jag håller på att försöka komma fram till vad som orsakar hoppstygnen.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-12, 08:11   #8
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Jag har Pfaff Coverstylen. Jag älskar den maskinen. Har inga som helst problem med "ombyggnaden", eller hoppstygn.

Pga platsbrist har jag hellre en kombinationsmaskin.

Senast redigerad av ankan den 2009-02-12 klockan 08:11. Anledning: stavning
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons