Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-06-13, 22:17   #16
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
billigare än i Sverige menar du nog.

Och ni kan lägga till Babylock till Janome/Elna-gänget. Så det är HQ/Pfaff/singer och Janome/elna/babylock

Bernina är själv tror jag. (med bernette som lågprismärke)

Brother är jag inte helt säker på men jag tror de är själva.. Eller kanske de är med Juki, men här tar jag helt ur luften.

När det kommer till kritan så är det inte mycket som man kan välja mellan egentligen.

Och sedan är det också lite samma sinsemellan om man ser till symaskiners delar.. Babylock är från samma "gäng" som Janome, men Babylock brodermaskin är samma maskintyp som Brother...

Så jag tar det som att det egentligen inte är så mycket skillnader nu för tiden överhuvudtaget.. och det märks också. Så man ska köpa det man trivs med istället för att gå efter märke.

För i grunden är det nästan samma skit allihopa. Det är "samma" fabriker som de beställer från och sätter dit sitt märke på. De lite dyrare maskinerna beställer de egna detaljer som är unik för sitt eget märke.

Men om man ställer en massa olika märkens maskiner (från samma generation) bredvid varandra och börjar skärskåda dem så ser man väldigt många likheter.

Men det är så det går till, man vill sälja så billigt som möjligt (eller tjäna så mycket pengar som möjligt) och kunna klämma ner tillverkningspriset så mycket som möjligt... så blir det så.. billig tillverkning..
Inte bara symaskiner.. väldigt många maskiner går till på det sättet.. Förr i tiden gjorde märken sina egna maskiner. Men nu tillverkas det i låglöneländer och man sätter sin egen märke och hölje på det..
Tyvärr är det så.. Ond cirkel ungefär. Folk vill inte betala mycket, mellanhänder vill tjäna så mkt pengar som möjligt där de kommer åt..

så t.ex. så kallad "top of line"-maskiner är dyra för att de har mer finesser, inte nödvändigtvis att de är mer hållbara... För när man väl gått förbi värsta budgetnivån (stormarknadsmaskiner) så är det ganska jämnt i kvalitén, man betalar mer pengar för finesserna ungefär annars är det ungefär samma.

Senast redigerad av ichigo den 2011-06-13 klockan 22:32.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons