Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-08-26, 11:33   #1
maline98 maline98 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 7
Smile Bra robust maskin för nybörjare

Hej!
Jag har fått en fix ide om att börja sy. Jag kan grunderna och egentligen ingenting mer.
jag äger idag ingen symaskin men tänkte önska mig en i julklapp och jag vet inte alls vad jag är ute efter.

Jag vill ha en basic-maskin men även med möjligheter att sy i elastiska tyger.
En rejäl maskin inga plastdetaljer eller nåt billigt skräp.
Jag har kollat runt lite på Berninas saker, eftersom jag har hört att de är riktigt bra.
Hur är singer?
Någonstans läste jag att husaqvarnas maskiner är lite plastiga och har lättare att gå sönder?

Kan någon snälla hjälpa mig att jaga rätt på en maskin?
I Karlstad finns inga bra syaffärer som söljer saker och jag kommer troligen inte att åka runt och testa alla märken, utan finner jag någon som verkar bra, kommer jag någ testa den
maline98 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 11:38   #2
nano86 nano86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 57
Jag svarar som jag gjort i fler trådar :-)

Äger en Hugin Rosace som jag fick i studentpresent. Funkar jättebra för mig och jag syr mest i stumma tyger men har kört lite i elastiska tyger med "fuskoverlocksömm" och den funkade kanonbra. Lägger in länken till recensionssidan här: http://www.sysidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=477 (så kan du läsa andras omdömmen också.

Den räknas som en av de billigaste på markande men jag är supernöjd och kommer fortsätta med denne tills den går sönder innan jag skaffar nån ny. Känns inte "plastig" eller så heller.
nano86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 11:53   #3
Jessika82 Jessika82 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 54
Jag har en husqvarna emeralld 116 och är väldigt nöjd med den.
det är en basic maskin men många sömmar. Jag är inne på mitt 2:a år med den maskinen och jag syr i både elastiska tyger galon m.m den har fungerat jätte bra för mig.
Jessika82 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 11:55   #4
maline98 maline98 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 7
Tack för snabbt svar!
Åh, jag vet att det är många som ställer så snarlika frågor och jag har varit inne och sett på recensionerna på sidan men det är ganska få utlåtanden och lite rörigt. man ser t.ex. inte prios,. vilket är en vikltig faktor för min del.
Jag tänker mig en maskin för kanske... 3-4000?
Har man en maskin soim håller då tro?
maline98 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 12:07   #5
nano86 nano86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2009
Inlägg: 57
Citat:
maline98 skrev: Visa inlägg
Tack för snabbt svar!
Åh, jag vet att det är många som ställer så snarlika frågor och jag har varit inne och sett på recensionerna på sidan men det är ganska få utlåtanden och lite rörigt. man ser t.ex. inte prios,. vilket är en vikltig faktor för min del.
Jag tänker mig en maskin för kanske... 3-4000?
Har man en maskin soim håller då tro?

Min maskint fick jag ju så jag vet inte vad det kostade. Men bland recensionerna verkar den kosta runt 2500kr som mest och den har jag har hålt för mig. Om den skulle gå sönder idag så skulle kostnaden för maskinen fördelat på år inte ens bli 500kr/året...
nano86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 16:34   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Om du köper en Bernette så är det inte samma sak som de dyrare Berninorna, Bernette är samma sak som nästan alla lågprismaskiner (typ Husqvarna upp till Emerald, Pfaff Hobby, etc), de är tillverkade i Asien, några till och med i samma fabrik, många har samma reservdelar. Bara så du vet.

Provsy är det viktigaste nu för tiden när det är så "jämnt" mellan märken (när man väl kommit förbi värsta budgetskiktet förstås)

Tyvärr är nästan alla nya symaskiner för hemmamarknaden plast nu för tiden. Några är lite mer plast än andra, men alla är plast.

Det bästa om du vill ha en billig och robust symaskin är att köpa en gammal symaskin begagnat från sybutik, med garanti och service (obs att köpa från butik, inte från privatperson pga trygghet med garanti)

Dels så kan du köpa en "dyrare" symaskin från dåtiden för billigare peng och så dels var det bättre förr helt enkelt, saker tillverkades för att hålla... Olika märken har sjunkit ner sig olika fort, men om man går tillbaka till åtminstone 50-60-talet så är det bra gedigna saker... Sedan är några märken bra ganska länge till som med Bernina och Pfaff - fram till tidig/mitt 90-tal, medan andra sjunkit ner sig ganska fort som t.ex. Singer...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-28, 19:46   #7
maline98 maline98 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 7
Tack!

Tack för ett jättebra svar. Jag har övergivit berninan, för idag var jag faktiskt iväg och provsydde en Janome Sewist 521, och det ska vara märket under easy jeans. Den var 2000 kr billigare, och hade endast två färre sömmar, men jag tyckte den kändes mer robust i vred och annat. Jag tror inte att maskinen var lika stark som easy jeans, men gott nog för mig. Och så var det 4 stegs knapphålssöm, men det rör inte mig i ryggen. Jag hoppas på lite recensioner framöver, så jag törs köpa den, för den verkade toppen!

Tusen miljoner tack för hjälpen!
maline98 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-28, 22:49   #8
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 469
Instämmer med Ichigo. Du kan klippa lappar från avlagda gamla kläder av olika kvalitet och ta med dig o provsy på. Då för du en bättre jämförelse mellan de olika maskinerna. Ta gärna med dig en vän, extra plus om hon kan sy.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-30, 12:42   #9
maline98 maline98 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 7
Toppen! Återigen tack för hjälpen, då tror jag att jag tar med mig min mamma och lite tyger så får vi se var det bär hän!


Tack!
maline98 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons