Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-07-16, 18:50   #1
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Tokig på alla mönstertidningar1

Jag som många har med åren samlat på sig en hel del med mönstertidnigar och annat. Jag har sedan tidig stenålder haft bland annat Allt om Handarbete. Min mamma hade den från början. Serien är dock inte helt intakt och nummer saknas osv.

Idag fick jag nog. jag har köpt ett garn som jag vill sticka en kofta till åt nya tjejen i släkten. Vad gör jag? Jo jag börjar leta ute på internet!!!!!!! Hur många mönster på en babykofta finns det bland mina tidningar????

Förut hade AOH en sida där man kunde söka efter mönster och få reda på i vilket nummer mönstret man sökte fanns....

Någon som har något fiffigt sätt att ha koll på det här... Jag har lagt en hel förmögenhet på dessa tidningar... men kan ändå inte hitta det jag söker!!!
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-16, 19:56   #2
V@nja V@nja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2012
Inlägg: 28
Jag som är lite av ett organiseringsfreak fick genast idén om att gå igenom alla tidningar man har, skriva upp alla mönster (ur vilken tidning, typ av plagg, och mönsternummer) i ett exel dokument. Sedan kan man sätta in datafilter i rubrikerna och söker man sedan te x en babykofta är det bara att filtrera bort allt som INTE har rubriken babykofta och VIPS så ser man alla mönster på babykoftor och vilken tidning dom finns i.

Kanske vart lite rörigt, men alla som jobbat med exel borde kunna följa min tankegång
V@nja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-16, 22:06   #3
123 123 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2010
Inlägg: 72
Det vore inte alls tokigt att göra så ......... kanske nåt för mig att ta itu med såsmåningom :=)
Sy och Sticka hade register i sista numret varje år,men tyvärr så finns dom ju inte längre.Den tidningen gillade jag förden hade en jättefin mix av allt.
123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-16, 22:28   #4
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hahaha-är precis likadan själv

Jag har, glad i hågen, kommit hem med ett tjusigt mönster från McCall´s eller Vogue för att senare hitta ett, nästan exakt,likadant möster i en av mina Burdatidningar (får den i brevlådan)
Mycket snopet.
Jag bör också organisera mina mönster, men det är svårt när jag inte vet hur just ett speciellt plagg ser ut. T.ex finns det massor av kavajer i Burda, men de ser olika ut!
Kanske borde man ha ett iktigt avancerat system med bilder (vilket jättejobb, men bekvämt)
Jag skulle verkligen vilja hitta en webbsida där Burdatidningarnas mönster är organiserade eter plaggtyp
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 07:10   #5
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Jag har sett på flera bloggar att de har tagit fotokopior på uppslaget med skisser på modellerna och sen satt in dem i en pärm.( Vi pratar Burda)
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 07:29   #6
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Låter som en bra idé. Det är dags att ta sig i kragen och få ordning på alla mönstertidningar hemma
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 08:37   #7
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Talking fick en idé...

Ideér får jag ganska ofta men ofta låter de bättre i mitt huvud än de är.

Jag är mycket för att organisera och har länge funderat på det här hur man skulle göra...frågan hur har ju stått i vägen så man har låtit det vara

I AOH de nyare tidningarna en sida där modellerna är avbildade som konturbilder.Om man tog och kopierade dessa sidor och i sin tur satte i en pärm. Så är det lite mindre att bläddra i. Ser man något som verkar intressant kan man leta upp just det numret...

Bilder är ju lättare att begripa än en text.

tankar kring det?

Eller skulle man försöka få ut ett register från AOH? Som för övrigt har den mest katastrofala kundservicen jag sett!!
Eller är det något vi skulle kunna sätta ihop tillsammans detär lättare att käka upp en mygga än en elefant


Ett hemligt system? En söt historia

Min mamma lämnade efter sig en stor kartong med ritade mönster (hon lever men har alzheimer sedan 12 år tillbaka)De har ingen identifiering över huvud taget. Kanske står det bakdel eller något.. Hur i tusan höll on reda på sina mönster. För hon var där i kartongen om man letade efter något. -Men vänta lite jag tror jag har ett mönster på det... hallllååå ja
kanske var det ett system hon hade som vi inte kunde se. Tyvärr är den lådan rotad i så många gånger att det nog bara är till att kasta dem... vilket tar emot.

Senast redigerad av Samigabriell den 2012-07-17 klockan 08:39. Anledning: Jag såg att min idé redan var påkommen!!! hahahahah alltså kan den vara bra när många fler kommit på samma sak hhahah
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 11:14   #8
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Att kopiera modelluppslaget i burda höll jag på med ett tag, scanade in dem i datorn, markerade månad och lade dem i mappar efter år - så att de skulle vara lätt att hitta rätt tidning. Har nog iaf tre år i datorn som jag lätt kan bläddra igenom.
Vet inte varför jag slutade med systemet, för det är nog det smidigaste sättet som jag kunde se för att hitta det man söker.

De tråkiga med detta systemet är att man direkt ser hur många dubbletter och återkommande mönster de använder i Burda.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 19:02   #9
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
repriser

Citat:
Åsa86 skrev: Visa inlägg
De tråkiga med detta systemet är att man direkt ser hur många dubbletter och återkommande mönster de använder i Burda.
de har väl ett genomsnitt på hur länge folk har tidningen? eller när en ny generation börjar sy.
Så då kör de om det igen.. och så återkommer ju modet...
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-17, 21:26   #10
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Med tanke på vad Burda kostar jämfört med ett mönster står jag ut med det
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-18, 08:59   #11
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Åsas modell verkar OK men kan göras med en twist.
Man skannar in, antingen (Burdas) siluetter eller foton av modellerna och lägger info om typ av klädesplagg, storlekar jämte väsentliga uppgifter som tygåtgång eller specialmaterial, i en databas där man kan göra sökningar.
Detta kräver viss färdighet med databaser och tillgångar till desamma. Den som har ett saftigt officepaket kan laborera med Access.
OpenOffice har också ett databasprogram.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-18, 11:49   #12
Jinxan Jinxan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2008
Inlägg: 45
Smart! Det borde jag göra så jag har någon koll på vilka mönster jag har. Har inte alls tänkt på att jag kan göra så
Jinxan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-27, 08:51   #13
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Då har jag börjat på vansinnet!!

Nu så e hon igång och har tidningar överallt till familjens stora förtjusning!

När jag började titta närmare på mina tidningar så såg jag att de börjar få men av att ha sitt mönster instucket i sig. Det har börjat bildas en bula som jag inte tycker jag vill tycka är ok...

Alltså har jag tagit ur alla mönsterarken.... Noga sorterat så klart!!!
Plastfickor! tjoade jag!! Jag sätter in alla arken i plastfickor! Vilken bra idé... ja som AOH ja då har vi formatet " något annat" och bara 2011-2012 ligger i a4 format. Eftersom jag redan tagit ur allihop så tittade jag mig omkring och tänkte... det tar nog längre tid att lägga tillbaka dem i sina tidningar än att hitta på något annat. jaha lat är hon alltså!! Jag började skära av grepplisten (där tryckpressen håller i arket) och en snygg vikning så gick de ner. Visserligen fick jag dela på dem för det är ju 4 ark. Inget som stör i slutändan eftersom jag då slipper dra ut allihop om jag behöver bara ett. (hade varit enklare att lägga tillbaka dem i tidningarna....
Nu är det gjort!
Nästa steg är att kopiera modellerna och sätta i plastfickan med mönstret. och sen sätta in allt i pärmar med årtal (går precis ini en pärm med en årgång) Så min tanke är då sådan att när jag får en ny tidning så lägger jag den i scannern, skriver ut, sätter mönsterarket i plastficka, in i pärmen och sen går jag och läser tidningen!!!

Alltså kan jag bläddra i pärmarna, hitta något, sen ta fram rätt tidning som nu står snyggt och skyddat i sina tidsskriftssamlare.

Jag kommer inte ifrån bläddrandet dock, men jag kan se att det ändå blir enklare än att dra fram alla tidningar för att leta. inga mönster som faller ur, glider ur tidningen, tappar tidningarna...

Om det här är så smart vet jag inte ännu eftersom det inte är klart. Några årgångar till...suck.... Mer bokhylleyta..hmmmmm fler pärmar...

vill jag sen göra det ännu mer besvärligt för mig så kan jag ju ha ett par pärmar med modellbilderna lite kategoriserade... fast det är här som en databas behövs eftersom det finns både byxor,kjolar mm i samma tidning. Informationen här behöver filtreras.

kanske kan jag ha mönstermodellerna längst fram i pärmen för årgången... så behöver jag inte kolla igenom själva mönsterfickorna.... som då måste märkas upp med rätt nummer...

Alltså det här är ett vansinne! jag tror jag nog lägger ner det och fortsätter handla mönster separat och istället avsluta mina prenumerationer!
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons