Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2005-12-10, 18:12   #76
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Nu började jag fundera på vad det var för kortläsare osv man skulle köpa.

Hon på kundservice pratade om ett ATA-kort, en compact flash adapter och en kortläsare. Är det rätt?

Hur kopplas detta in i själva datorn? Vi har en stationär, ingen bärbar. Karl min frågade nämligen, sätter man in ett kort i själva datorn el. kopplar man in i USB? Viktigt att veta, så att man kan ha rätta grejerna.
Vi har visst inte ledigt så mkt vad gäller vad som är kopplat inne i datorn. Inte så att det gör något då får man koppla in extra utgångar..

Men finns det inte så att man kopplar i USB?
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-11, 13:47   #77
dianno dianno är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 145
hej! jag har klippt och klistrat ihop en bild på vad som behövs till janome 300e för att kunna brodera med broderier som överförts till minneskort.
så du har lite humm om vad som ska inhandlas förutom maskinen så klart
har gjort en zip fil eftersom den inte ville bli bra bild fil då den var alldelles för stor.
hoppas jag tillför lite info eftersom det är bra att själv veta ungefär vad som ska inhandlas då det finns säljare som inte är så kunniga.tyvärr

mvh Anne
Bifogade filer
Filtyp: zip reader writer card bild.zip (69.5 KB, 201 visningar)
dianno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-11, 17:12   #78
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Tusen tack ni alla, och kanske speciellt du Anne som skickade en så överskådlig bild. Nu tror jag nog att jag kan förklara ordentligt. Eller så bara ha bilden med sig när man ska handla...

Tackar och bockar!
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-11, 17:21   #79
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag vill tilläga en sak till Annes förträffliga bild. Man ska inte starta maskinen med kortet i symaskinen. Om man har otur så raderas allt på kortet (verka speciellt hända om det ligger många broderier på kortet). Starta alltid maskinen först och stoppa sedan in kortet i symaskinen.

Har gjort det misstaget två gånger när jag var nybörjare och var iväg på två olika syjuntor. Där satt jag och kunde inte göra nåt, fast det var trevligt ändå
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-11, 17:50   #80
barwin barwin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 278
Fast det är olika på olika maskiner! På min Pfaff ska man göra tvärtom! Stoppa in kortet först, starta sedan. Annars kan man radera...

Likadant måste jag koppla till datorn först, starta maskinen sedan, föra över, stänga av maskinen och sist koppla loss.

Men det står faktiskt i manualen, så jag vill bara säga: Läs i instruktionen!
barwin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-11, 18:09   #81
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag tror att Ulrika hade tänkt köpa en Janome 300E och där är det som jag beskrev ovanför. Men om nu någon annan går i broderimaskin tankar är det ju bra att veta att det är olika för olika maskiner.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-11, 18:26   #82
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Det är bra med allt sorters tips och trix. För om man nu någonsin lyckar få in nåt i minnet vill man ju gärna att det stannar där...:-)
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-11, 19:10   #83
dianno dianno är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 145
hej! jag har bara startat med kortet i
för i manualen hittade jag ingen sån info
men jag kanske är blind
men hittills har jag inte raderat några broderier..hehehe.

anne
dianno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-11, 19:21   #84
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Nä det står inget i bruksanvisningen om det, men jag har kollat upp det. Så om du är rädd om dina broderier på kortet så stoppa inte i förens du startat maskinen.

Det är väldigt förargligt när det händer.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-11, 19:37   #85
dianno dianno är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 145
hej! tack för varningen men för mig kommer det inte att spela så stor roll eftersom jag har datan 1/2 meter från broderimaskinen så då är det bara att göra om samma procedur igen och så länge det funkar som jag gjort så fortsätter jag med det

Anne
dianno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-11, 20:37   #86
@enga @enga är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 294
Hej!
Cecilia du måste nog haft maximal otur skulle jag tro, himla förargligt dessutom när du inte ens var hemma så du kunde göra om proceduren.
Jag har alltid ett kort sittande i maskinen, alltså både när jag slår på den och stänger av den och det har då ännu inte hänt på 9 mån att nånting raderats och skulle det mot förmodan hända så får jag väl göra som Anne, lägga in dom på nytt. //Agneta
@enga är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-12, 06:20   #87
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Har kollat Clas Ohlson och där finns alla tre grejerna man behöver.

Men du Anne skrev att ett 32 mb är bra till Janomens behov, men såna små finns ju inte. Det minsta är 256 mb, spelar det eg. någon roll annat än för priset? Är det för stort i kapacitet eller?

Annars var bilden jättebra, och väldigt pedagogisk, och det behövs ju för mig, det är alldeles tydligt :-)
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-12, 06:32   #88
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
En fråga till.

Är det någon som vet var man kan beställa färdigfållade dukar o dyl som man kan brodera på?

Sitter också nu och funderar vad jag ska inhandla för väsktyger. Linne är ju alltid fint och rätt stadigt men det är ju så himla "lättrynkat". Lättskrövlat(är nog kanske ett ord häruppifrån?) och svårstruket.
Tips emottages tacksamt.

Det finns ju en uppsjö av olika vadder och stabilitetstyger (hemsnickrat ord igen), vad använder ni till väskor? Bara foder eller något mellanlägg?

När jag syr necessärer använder jag lite olika, det finns ju en plast som man kan ha i t.ex make-up väskor, funkar men lite svårapplicerad tycker jag. Sen finns det en sorts tjockt papper (vildona?) . Vad använder ni till dyl projekt som necessärer?

Ojoj, det bidde visst ett antal frågor och inte en..:-)
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-12, 06:49   #89
dianno dianno är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 145
hej! nej de går bra med större minne men man ska inte fylla dom mer än vad som rymms på ett 32mb kort så de är därför jag skrev att det var alldelles lagom storlek men tyvärr svårt att få tag i
jag hittade själv ett gammalt 32mb kort i min digital kamera efter det jag inköpt 128m på claes ohlsson och jag använder båda två men just nu blir det bara 32mb eftersom jag tyckte jag hade större behov av 128 till min kamera istället

jag sänder dig ett privat mail ang färdig fållade dukar.
mvh Anne
dianno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-13, 18:56   #90
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
En liten fråga till

Jag läste på en annan tråd ang. embird. Där skrev någon om Monica Bobergs lektioner i embird här på sidan någonstans. Var hittar jag dom?

Sen en liten fråga till..
När man köper embird (finns visst på olika ställen?) får man då endast en fil hem till datorn? Får man ingen CD så att man direkt har en back-up? Följer det med någon form av manual, så att man kan sitta i soffan och studera lite?
Känns lite osäkert att bara klicka hem något, om man inte får till det då?

Har det gått bra för alla er som har embird?
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons