Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2014-11-12, 19:01   #1
Ellen_Ripley Ellen_Ripley är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 3
Tankevurpa

Jag kan väl redan från början erkänna att jag är nybörjare på att göra egna mönster men har gett mig på att sy ett par vida byxor och har utgått från byxmönstret i boken "mönsterkonstriktioner för damkläder".

Till att börja med gjorde jag benet rakt för att få det vidare, men jag var inte nöjd och för att det skulle bli riktig vidd delade jag mönsterdelarna längs med i mitten på fram och bakbyxan och flyttade halvorna sju cm isär.

Linningen ville jag ha bred och formade den mönsterdelen på min provdocka.

Sen tog jag ett gammalt påslakan för att sy en toile, i fall det skulle bli tokigt och för att kunna finjustera.

Det hela verkar ok särskilt linningen är jag nöjd med. Men jag hade förväntat mig att det skulle bli en massa rynk upptill, men det är bara några cm att rynka ihop, särskilt lite är det på baksidan.

Det är förstås bara bra att slippa en massa veck, men jag funderar på ur jag skulle fått på mig byxorna om jag inte delat mönsterdelarna?

Jag har klippt till rätt storlek efter mina mått, och visst jag har stor rumpa men ändå....

Jag antar att jag gjort någon tankevurpa längs vägen och undrar om någon kan se var jag tänker fel.

//Carina
Ellen_Ripley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-11-19, 22:29   #2
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Citat:
Ellen_Ripley skrev: Visa inlägg
Jag kan väl redan från början erkänna att jag är nybörjare på att göra egna mönster men har gett mig på att sy ett par vida byxor och har utgått från byxmönstret i boken "mönsterkonstriktioner för damkläder".

Till att börja med gjorde jag benet rakt för att få det vidare, men jag var inte nöjd och för att det skulle bli riktig vidd delade jag mönsterdelarna längs med i mitten på fram och bakbyxan och flyttade halvorna sju cm isär.

Linningen ville jag ha bred och formade den mönsterdelen på min provdocka.

Sen tog jag ett gammalt påslakan för att sy en toile, i fall det skulle bli tokigt och för att kunna finjustera.

Det hela verkar ok särskilt linningen är jag nöjd med. Men jag hade förväntat mig att det skulle bli en massa rynk upptill, men det är bara några cm att rynka ihop, särskilt lite är det på baksidan.

Det är förstås bara bra att slippa en massa veck, men jag funderar på ur jag skulle fått på mig byxorna om jag inte delat mönsterdelarna?

Jag har klippt till rätt storlek efter mina mått, och visst jag har stor rumpa men ändå....

Jag antar att jag gjort någon tankevurpa längs vägen och undrar om någon kan se var jag tänker fel.

//Carina
Om du är någorlunda proportionellt byggd så har du större säte än midja, därmed krävs någon form av öppning för att kunna få linningen över stussen och sedan stängas över midjan. Denna öppning brukar vara i form av en gylf. Alternativet är att ha någon form av elastiskt tyg eller en byxa som är rak från stuss till midja och med någon dragsko, motsv.

Vad det gäller veck eller rynk i linningen förstår jag inte vad du menar. Varför vill man ha rynkpartier där? Veck kan man däremot ha, ett eller två, bakåtlagda eller framåtlagda. Gillar man periodkläder kan man ju ha fler.
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons