Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-07-26, 20:52   #16
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Jag skulle kanske varita mera förklarande i mitt första inlägg här, vilket jag gör nu:
Förra året gick en dokumentär på Kunskapskanalen som gällde det korta livet på prylar under 1900-talet. Det var en glödlampa som hade tänts på en brandmansstation i USA 1901. Den glödlampan skäcktes inte och 2001 gjordes en jätte tårta för dess 100s dag. En glödlampa funkade i 100 år.
http://www.youtube.com/watch?v=lxRFueciG9w

I slutet på 1920-talet och i samband med de ekonomiska krisen beslutade många företag tillsammans att saker och ting borde ha en bestämd livslängd. Därav de korta liven på skrivare , datorer och liknande.

Våra symaskiner gick en annan väg. De var dyra och många utbildade sig i att reparera dem, vilket gjorde att de överlevde efter andra världkrigets plast bubbla som påverkade varje produkt.

Idag lever de gamla symaskinerna tackvare en grupp människor över hela världen som är intresserade ev det mekaniska. De går inte gönder. Vårda de så funkar de många tusen år(så känns det för mig).

De nyare plastmaskinerna gjordes efter den överrenskommelsen som grundlades på 20-talet.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-26, 23:56   #17
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Citat:
EsNadisys skrev: Visa inlägg
Det här är ett bland några bra förslag. Det finns andra märken också, men Bernina är en av de bättre.
Jag kan bara uttala mig utifrån de symaskiner som jag själv har
erfarenheter av. Hörsägen vill jag undvika. Bidrag gärna med
dina erfarenheter utifrån de märken du har erfarenhet av. Gäller givetvis alla.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-27, 01:53   #18
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Har du källa på det där med 20-talet och att saker "bör" gå sönder efter visst tid?

Ta det inte personligt, jag håller med om att äldre saker helt enkelt var gjorda för att hålla. Men jag är lite tveksam över att man "kom överens" om begränsad livlängd. I alla fall inte så pass tidigt som 20-talet.

Nu kan man visserligen tro det eftersom man propsas att köpa nytt hela tiden, en del vill att du ska köpa nytt istället för att de ska serva symaskinen. För att de tjänar bättre på det, helt enkelt. Vilket jäkla slöseri på resurser säger jag bara.

Det stämmer nog bra att symaskin kan hålla i 100 år. Men de kan också slitas ut. Jag har en bok som handlar om symaskiner och dess historia, på svenska. Det innehåller en massa intressant info, direkt från originaltext förr i tiden (med mesta info om husqvarna, pga svensk bok, men även singer från 1800-talet). Där kunde man läsa "beräknad livslängd" på symaskin beroende på vad man syr. Vet inte exakta siffror just nu i huvudet, men något i stil med att en sömmerska som använder symaskinen för att sy hemma till avlöning, kan sy i såhär många år, om hon syr "linnesömnad"... etc.. och årtalen nämndes som 18, 20 år... dvs inte 100 år.. Men då sydde de 12 timmar/dag minst. Sedan är maskinen slut och man får köpa nytt. Jag kan citera om ni är intresserad av exakt info. Det var mkt intressant för mig som är symaskinsnörd.

Kul det här med glödlampa förresten, jag kan faktiskt komma med eget. En av de så kallade fördelarna som propageras för lågenergilampor är att de "håller längre". Men det är inte så för mig. För mig går lågenergilampor sönder fortare (om de inte går sönder så mattas de av och blir mörkare o mörkare och tröttare) glödlampan i min 80-talsmaskin har ju hållt ca 20-25 år sedan la den av för ett par månader sedan (fan!). Vet inte hur gammal lampan i 50-talaren är, om den är original eller inte, man vet aldrig. För den är ju beg för mig.

EDIT:
Hittade boken här:
http://www.bokstugan.se/bok/15282.html
ifall ni vill köpa symaskinshistoria-nörderi. Tänk på att boken redan är gammal, så plastmaskiner ser man knappt i den.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-27, 06:04   #19
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Har du källa på det där med 20-talet och att saker "bör" gå sönder efter visst tid?
Här får du allt om ämnet även med länk till SVT:s dokumentärfilm:
http://newsvoice.se/2012/05/14/plane...kap-bara-5-ar/
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-27, 06:07   #20
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Citat:
Gumpan58 skrev: Visa inlägg
Jag kan bara uttala mig utifrån de symaskiner som jag själv har
erfarenheter av. Hörsägen vill jag undvika. Bidrag gärna med
dina erfarenheter utifrån de märken du har erfarenhet av. Gäller givetvis alla.
Jag har några symaskiner bland min samling. Elna Supermatic, Husqvarna Automatic, Elna nr 1, Bernina record är några av dem som jag gillar och kan rekommendera andra också..
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-27, 22:06   #21
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 464
Citat:
EsNadisys skrev: Visa inlägg
Jag har några symaskiner bland min samling. Elna Supermatic, Husqvarna Automatic, Elna nr 1, Bernina record är några av dem som jag gillar och kan rekommendera andra också..
Jag har också erfarenheter av Husqvarna Automatic och 2000, 2030, Optima 980. Singer 320K (den har jag själv kvar här hemma) och någon fler modellnr som jag inte minns just nu. Visst, de fungerade tillfredsställande, det är inga dåliga maskiner, men har tjorvat mer än Bernina.

Min största erfarenhet av Singer och Husqvarna är inte att sy för närvarande utan att reparera dem. Det har blivit så och jag tycker att det är jätteroligt att reparera och fixa till dessa gamla maskiner. I regel är det inga stora fel på dem. De stampar igång igen väldigt lätt till skillnad från moderna maskiner.

Jag köpte Bernina för att jag hade aldrig hört någon klaga på dem. Alla andra vanliga märken hade jag hört folk klaga på. De fel som har varit hittills har varit SBM-fel dvs Skit-Bakom-Maskinen med andra ord handhavandefel.

Självklart vill jag kunna stå för de råd som jag ger. Jag har hittat rätt och det hoppas jag att vi alla gör. Det är också mycket personligt
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-29, 16:15   #22
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
vickson skrev: Visa inlägg
Tack för att ni svarar även om jag blir lite mer förvirrad då det var så olika bud. Det här var verkligen inte lätt.
Jag har inga nya maskiner, bara beggat, och nästan bara industrimaskiner.

If it ain't industrial, it ain't.

Men alla har ju olika behov. Hade jag behövt köpa mindre hemmaskiner (som överag är usla) hade jag köpt en gammal raksömsmaskin, motvilligt en gammal sicksack, och de ska ha flatbädd, inte cylinderarm. Och sen hade jag köpt en beggad japansktillverkad overlock. De tidiga hemoverlockmaskinerna gjordes länge uteslutande i japan, till massa olika märken. De som har fyra tydliga rattar, och heta t.ex. huskylock, babylock etc brukar vara gjorda helt i metall, hela chassit är nåt gjutgods, bra tyngd. Den vanliga maskiner hittar du lätt för under 1000-lappen, samma med äldre overlock.

Du behöver främst två olika sömmar, en för att överkasta tygkanter (overlock, räcker med tretråds på vävda tyger), och rak skyttelsöm för att sy ihop olika stycken. Jaha, då kanske nån säger/tänker, men trikå och elastiska tyger då? Ja, det gör ändå overlocken tre tusen gånger bättre än alla töntiga halvmesyrer på moderna maskiner. Ibland kan det vara gött med sicksack, om man ska laga slitna jeans eller motsv. Men överlag behövs inte det.

Dekorstygn och annat muppigt kan man ju uppgradera till senare om nu nödvändigtvis känner att man behöver det.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-29, 17:16   #23
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Visste att du skulle svara någonting sådant där!
(nej inget diss)

Och det ligger ju någonting i det, varför ska man lägga tusentals kronor på plastleksaker när man kan hitta gedigna "pansarvagnar" som håller i evigheter för mycket billigare.

Men det är tyvärr så att en del folk vill ha skinande blank ny plast som de kan känna på och packa upp alla krafs från lådan och leka med dem. Leksaker, du vet? Skiljer nog sig lite mellan folk som vill leka och folk som vill ha maskiner för produktion (nej jag pratar inte om företagsmässig produktion, utan helt enkelt som verktyg som gör det de skall)

Man ska fundera på ens behov också. Alla har egna behov, och det som passar en kanske inte passar en annan. Man kan ju inte precis sy finlir på silkiga underkläder på en grov industrisymaskin... (påpekande där för nybörjare, industrisymaskin är inte synonymt med grovsömnad, utan det finns industrimaskin för det man ska sy, ska man sy underkläder så köper man en industrisymaskin för DET avseendet)

Förresten 1 liten knep som kan göra livet lättare: raksömstygnplåt. Gör raksömmar mycket bättre och man kan sy mycket mer delikata sladdriga tyger utan att det sväljs ner i hålet. (nya symaskiner tenderar att ha lite FÖR STOR hål = högre risk för att det blir hungrigt och tuggar på tyg nere. I synnerhet i kombination med för grov och uddstött nål..... Till en hel del symaskiner kan man köpa till raksömsplåt. men INTE alla.

På min huvudmaskin är det installerat till 95% av tiden vilket säger mycket om vad jag syr... = raksöm. Men om man planerar sy olika sömmar så kanske det är värt att se hur lätt det är att byta stygnplåt. Vissa maskiner kan man snäppa på och av, då går det fortare. Men inte vanligt. Vanligare är att man måste skruva på och av. Så är det inte värt då.. Om du inte använder raksöm till 99-100% av tiden. Tänk på att man är fast till 1 nålposition då.
Detta här jag pratar om är alltså till hushållsmaskin. Till industrimaskin så är det bara raksöm och då är stygnplåt o pressarfoten anpassad just till det. (ungefär som på antika symaskiner)

Senast redigerad av ichigo den 2013-07-29 klockan 17:27.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-29, 17:39   #24
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Visste att du skulle svara någonting sådant där!
(nej inget diss)

Och det ligger ju någonting i det, varför ska man lägga tusentals kronor på plastleksaker när man kan hitta gedigna "pansarvagnar" som håller i evigheter för mycket billigare.

Men det är tyvärr så att en del folk vill ha skinande blank ny plast som de kan känna på och packa upp alla krafs från lådan och leka med dem. Leksaker, du vet? Skiljer nog sig lite mellan folk som vill leka och folk som vill ha maskiner för produktion (nej jag pratar inte om företagsmässig produktion, utan helt enkelt som verktyg som gör det de skall)

Man ska fundera på ens behov också. Alla har egna behov, och det som passar en kanske inte passar en annan. Man kan ju inte precis sy finlir på silkiga underkläder på en grov industrisymaskin... (påpekande där för nybörjare, industrisymaskin är inte synonymt med grovsömnad, utan det finns industrimaskin för det man ska sy, ska man sy underkläder så köper man en industrisymaskin för DET avseendet)

Förresten 1 liten knep som kan göra livet lättare: raksömstygnplåt. Gör raksömmar mycket bättre och man kan sy mycket mer delikata sladdriga tyger utan att det sväljs ner i hålet. (nya symaskiner tenderar att ha lite FÖR STOR hål = högre risk för att det blir hungrigt och tuggar på tyg nere. I synnerhet i kombination med för grov och uddstött nål..... Till en hel del symaskiner kan man köpa till raksömsplåt. men INTE alla.

På min huvudmaskin är det installerat till 95% av tiden vilket säger mycket om vad jag syr... = raksöm. Men om man planerar sy olika sömmar så kanske det är värt att se hur lätt det är att byta stygnplåt. Vissa maskiner kan man snäppa på och av, då går det fortare. Men inte vanligt. Vanligare är att man måste skruva på och av. Så är det inte värt då.. Om du inte använder raksöm till 99-100% av tiden. Tänk på att man är fast till 1 nålposition då.
Detta här jag pratar om är alltså till hushållsmaskin. Till industrimaskin så är det bara raksöm och då är stygnplåt o pressarfoten anpassad just till det. (ungefär som på antika symaskiner)
Sista stycket är ej korrekt.

Sen ska man inte förvänta sig mirakel bara för att maskinen är gammal. Motoreffekten är usel, ofta måste man byta kol i motorn (pga ålder). Och momentet är sorgligare än effekten. Men det gäller ju för alla hemmaskiner. Dessutom är det samma sorgliga utbud på nålar.

Oavsett så är det inte maskinen som är det viktiga om man ska skapa nåt. Det är bara en länk i en lång kedja. Och den kedjans viktigaste länk är idén. Den är helt symaskinsoberoende. Vill man kan man, hör o häpna, t.o.m. sy helt utan maskin!

för mig ser det ofta ut så här:
idé -> inspirationsinsamling -> skiss -> mönsterritning -> toileprovning/drapering -> mönsterkorrigering -> tillskärning med utlägg etc. -> provning -> sömnad, pressning etc -> provning -> mer sömnad och pressning -> avpressning -> klart!

I varje steg krävs det att man har kunskap, erfarenhet, rätt material och rätt verktyg. Symaskinen blir därmed ganska liten del av hela processen.. Fast det klart, om ens sömnad består av att sy färdiga mönster från stoff&crap eller sy ändlösa längder gardiner så blir maskinen en större del.

Senast redigerad av kanvas den 2013-07-29 klockan 17:50.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-29, 18:27   #25
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Sista stycket ej korrekt, då blev jag lite fundersam över det du svarar, för det verkar inte matcha det sista stycket jag skrev?

Eller kanske det bara var en konstaterande från din del ang industrimaskin och sedan gick över till svag motor på hushållsmaskin helt apropå?

Jag har ju förstått det så att industrimaskin är inställd till att göra det den ska göra och inte annat. Därför blev jag lite fundersam över det du säger att det inte är korrekt. En raksömsmaskin (industri) har stygnplåt och pressarfot som är till för just raksöm. Det var det jag tänkte på. Dvs den har inte stygnplåt med "sicksackbred" hål och pressarfot med dito bredd.

Det är sant det här med att sy. Jag syr mycket för hand nu för tiden nu när jag börjar göra historiskt inspirerade kläder åt mig själv, helt enkelt för att det ser bättre ut så.

Min process är i princip samma som din, när det gäller människokläder. När det gäller min docksömnad har jag fördelen att kroppen är konstant så jag bara behöver ha en mönstergrund och därmed blir det bara snitt som gäller.

Håller på just nu att sy en promenadklänning anno 1885 och just precis nu är det att sy stråveck till "fuskblus"-delen mitt fram.

Jag är dålig på svenska termer då jag mest forskar på engelska helt enkelt pga bättre utbud.

Senast redigerad av ichigo den 2013-07-29 klockan 18:45.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-29, 19:44   #26
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Industrimaskiner syr inte bara raksöm. De syr alla tänkbara sömmar. Men oftast bara en söm.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-29, 20:11   #27
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Nej det var inte det jag menade, jag menade en raksömsmaskin, inte alla industrisymaskiner.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-30, 01:36   #28
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
HALLÅÅ!!
JAg måste bara få säga: "TACK!" och ett stort varmt TACK igen!
Nej, jag har inte startat tråden eller ställt frågan eller kommenterat något inlägg i denna tråd. Jag tänker helt frankt säga att jag har hitintills (sedan jag blev medlem i forumet) inte varit med om en så dynamisk diskussion där jag har lärt mig så oerhört mycket om symaskiner bara genom att läsa och följa alla inlägg.
Jag tycker, tänker och känner mycket (precis som de flesta andra människor gör), säger säkert alldeles för mycket andra gånger.
Men just den här tråden gör mig glad!
Varför då?
Läs den från början till slut en gång till och känn tonen.
Tonen är varm och välvillig, ord och meningar förklaras. I mina ögon/öron har det inte skrivits något elakt, tvärtom, bara ord, ord som har förklarat hur man själv har tänkt och menat, plus alla tekniska förklaringar! Jag har ikväll (haha, jag menar "inatt") förstått hur lite jag kan om symaskiner... Men jag vill förstå massor med mer, så jag hoppas på en lång fortsättning på denna tråd.... För jag tänker fortsätta läsa!
Varmt tack igen!

PS. Hoppas verkligen att ingen tagit illa vid sig av min ämnesmässiga dikeskörning. DS.

PS2. Om någon vill förbarma sig över ett otekniskt mirakel som jag, så är jag villig att komma på privat undervisning för att förstå ännu mer. DS2.
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-30, 09:02   #29
vickson vickson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 10
Intressant diskussion, även om jag inte fattar hälften av den.

Gällande: "Men det är tyvärr så att en del folk vill ha skinande blank ny plast som de kan känna på och packa upp alla krafs från lådan och leka med dem. Leksaker, du vet? Skiljer nog sig lite mellan folk som vill leka och folk som vill ha maskiner för produktion (nej jag pratar inte om företagsmässig produktion, utan helt enkelt som verktyg som gör det de skall)" så kan det ju vara så att "folk" (dvs i det här fallet jag)inte visste om att de gamla maskinerna håller så mycket högre kvalitet och inte visste om att nya bra var så pass dyra? För mig handlar det inte om att vilja ha någon blank ny leksak utan att jag vill ha en symaskin som funkar för mina enklare behov och att jag eftersom jag inte vet vad jag ska köpa på en begagnat-marknaden, vad som är dåligt och vad som är bra, vad som är att satsa på och inte kände att det är bättre att köpa en ny med garanti efter rekommendationer från kunniga.

Jag förstår att ni har en vis jargong och att ni känner till varandra här på forumet,men att som nybörjare bli knäppt på näsan i sin okunskap känns inget vidare faktiskt. Jag har under trådens gång känt mig löjlig för att jag trodde att jag kunde få en okej symaskin för mina behov för runt 3000, för att jag velat ha en ny symaskin etc. Jag kan alltså ingenting om symaskiner. Ingenting. Inte vilka märken som är bra, vilka sömmar jag behöver, vad jag behöver köpa till - ingenting. Jag vet vad jag vill sy. That´s it. Dit sträcker sig min kunskap. Det var därför jag vände mig hit, för att få råd och tips. Känslan jag har fått här av flera är inte "men vad kul att du vill sy, nja det är en liten budget men här är lite tips" utan "jaha, så du vill börja sy och tror att du kan klara dig på de pengarna och så vill du dessutom ha en ny maskin, haha,det kan du glömma". Det är tråkigt. Jag har dock hittat på en affär här i närheten som även säljer begagnat så jag ska se vad jag hittar där. Han rekommenderade mig dock en ny Husqvarna Viking Emerald 116 eller 118 och dessa verkar vara som att svära i kyrkan här.

Tack dock alla som svarat oavset, det är en intressant diskussion som jag säkert kommer att förstå mer av längre fram om jag lär mig mer. Tack också för de tips jag fått som stämmer överens med vad jag efterfrågar.
vickson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-30, 09:58   #30
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag tycker att det är trist debatten går över huvudet på nybörjare. Dom måste ju få börja där dom befinner sig. Jag förstår att man inte vill lägga ner, jättemycket pengar på en hobby som man inte vet om man kommer att fastna i.
I dom symaskinsaffärer jag har besökt finns det inte så gott om begagnade gamla maskiner. Det är inte ofta man ser dom.

Jag köpte till min mamma en Brother inovis 10, en enkel och prisvärd maskin. Jag sydde en del på den var jättekul att sy på. Den har 16 olika sömmar däribland flera 1 stegsknapphål. Maskinen är ganska så start. Du har mer nytta av en stark maskin, än en med många sömmar. Inovis 10 har dom nyttosömmar som man använder mest. Vill du ha fler sömmar väljer du en med ett högre nummer. Till Brother maskiner kan du ladda ned svensk brukanvisning från nätet.
Vill du spara pengar köper du den från england. Sewing Machines Direct, ett förtag som många på sysidan har antlitat. http://www.sewingmachines.co.uk/ Dom skickar fraktfritt och du får ett startkit med tråd, saxar och lite annat smått man kan behöva. Maskinen brukar dyka upp inom en vecka.

Provsy dom maskiner du blivit tipsad om, ta med dig egna tyger. Tjocka och tunna i lite olika kvaliter. Oftast brukar symaskinbutiker bra ha snäll bommulltyg och det klara vilken skitmaskin som helt att sy i.
En del Husqvarna maskiner är superkänsliga på tråd och klarar bara kvalitetstråd typ Guterman.

Köp kända märken och undvik dom billigast modellerna.

Uppsök flera butiker och provsy olika maskiner. Och se vad som passar dig. Ta det lugnt och ta tid på dig. Sov gärna en natt på det slutgiltiga beslutet. Är du lika kär dagen efter så slå till. Det är en livskamrat som du ska investera i. Låt det svida i plånboken om det behövs. Det är bättre att vänta och spara än att köpa för att det är billigare.

Lycka till!
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons