Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-04-03, 12:18   #1
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Tjocklek tyg till 1700tals klänning

Jag ska precis börja på en 1770tals Robe a la Francaise och började fundra på tjockeken på tyget.

Mitt "modetyg" är ett mönstrat bomullstyg med lakanskänsla (quilt-tyg står det på) och jag hade planer på att dubblera det med ännu ett "lakan" för att få lite mer stadga och tyngd.

Att dubblera livet är självklart (kommer även att använda kraftigare "mellanlägg" i livet).
Men bör även kjoldelen och den stora ryggen med Wattaue-veck dubbleras?
Hur tjocka brukar dessa klänningar vara?

Och om jag dubblerar hela kommer kjolen att falla snyggt även när den är upphängd a la Poloanise? Eller finns det "risker med att dubblera en sån här kjol?
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-03, 15:20   #2
Emelie85 Emelie85 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 25
Själv har jag sytt en robe a la Francaise i tunn sidentaft, den faller väldigt snyggt, och jag har inte tänkt att de skulle bli bättre av en dubblering. Ser man historiskt sett så var de här plaggen generellt sätt inte fodrade mer än i livet, finns säkert undantag. Jag tycker att tjockleken i tygen ser ut att variera när man tittar på bilder, finns både tunna lätta tyger och tyngre sidentaft.

Känns spontant som att det är svårare att få till en snygg polonaise drapering om tyget är stelare, vilket det väl blir om det är tjockare tyg/dubblering. Har inte gjort min klänning så att den går att ha a la polonaise.
Emelie85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-07, 20:23   #3
Zhunee Zhunee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 4
Jag har haft privilegiet att jobba (bachelorprojekt i konservering) med en klänning som är sydd i ett sidentyg från ca 1770-talet. Det är papperstunt, och oerhört tättvävt. Det närmaste man kommer är väl taft, men den taft jag sett är mycket tjockare.

Nu är ju det här bara ett tyg och knappast basis för ett statistiskt underlag heller.
Zhunee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-08, 15:49   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Oj vad avundsjuk jag blev. Jag skulle vilja få titta på museiklänningar på nära håll.. <3

Framför allt på insidan. konstruktionen... Inte ofta det tänks på när man tar bilder för digitala samlingar, tyvärr.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-08, 19:12   #5
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Ja, det där med att vilja titta på insidan håller jag med om. Alla andra vill titta på utsidan och jag på insidan. Kul att inte vara ensam.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-08, 19:53   #6
Zhunee Zhunee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 4
Det är ju insidan som räknas. Planen var att lägga upp lite mera om det på bloggen, men det har det inte blivit tid till. Men så småningom kanske, och då kommer jag lägga upp ett mönster på den också. Lite OT, kanske. :P
Zhunee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-10, 19:30   #7
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
En bra bok för oss som gillar insidor är Costume Close-Up. Clothing Construction and Pattern 1750- 1790 av Linda Baumgarten och John Watson.
Den har massor med detaljbilder på insidor!
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 07:21   #8
Zhunee Zhunee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 4
Men nej! Den boken finns inte på adlibris (!). Måste gå utanför min komfortzon och köpa den från utomlands om jag ska ha den. (Dagens I-landsproblem)
Zhunee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 11:58   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Har gjort det någon gång och jag varnar dig, var noga med att läsa skicket på boken. Jag köpte en gång från amazon och jag gick bara efter rubriken, och det lät som ok, men det visade sig vara en supersliten ex-biblioteksbok... (en bok om hur man fixar till fina band, trimmings.. vika, sy)

Nu har jag köpt en till bok (om att datera textil). Hoppas den är bättre. Lite knepigt då på amazon, inte alla säljare är villiga at sälja overseas.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 17:06   #10
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Hm, jag undrar var jag köpte min? Men jag vet att det är några år sedan. Har för mig att jag köpte den när jag insåg att Kvinnligt mode under två sekel inte gick att få tag på. Nu har jag den också, men tycker nästan att den här andra är bättre.
Ett bra tips är annars att använda bokhandlar eller Amazone eller ebay i storbrittanien. .co.uk efter de vanliga adresserna. Har fungerat bra för mig iallafall. En gång köpte jag en bok från Kanada via något som hette Abe. Det var också en gammal biblioteksbok, men absolut fullt användbar.
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-11, 17:33   #11
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Jag köpte min på Adlibris för ca ett år sedan. älskar den och har sytt upp flera av modellerna från boken.
Har för mig att jag sett den på bokus oxå.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons