Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-09-20, 14:12   #1
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
sy stretch med stumt

Håller på att sy en klänning dubblerad med yttertyg i spets.

Problemet är bara att spetsen är lite stretchig medans undertyget är stumt. Planerade att lägga ihop delarna, tråckla runt och sedan behandla dem som ett - men det verkar stört omöjligt att få det snyggt då spetsen antingen drar sig eller undertyget rynkar.
Någon som har någon bra ide?

Börjar nästan fundera på att handsy

Inbillar mig att när jag väl fått ihop dem på varanda så borde de inte vara några problem med ihopsättnigen av resten av klänningen... eller?

Eller borde jag kanske sy överklänning och underklänning för sig och sedan sätta ihop dem - vill helst inte det pga modellen.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-21, 06:21   #2
Platinum Platinum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 163
Du kan ju alltid ta provlappar och se vad som händer om du ökar stygnlängden, värt att testa kanske även kan vara att limma ihop tygdelarna?

Att sy ihop ett dubbelt lager med ett till dubbelt lager kan vara trixigt om man är petig perfektionist med tanke på mönsterpassning, risk för veck i något av de fyra tyglagren osv.
Platinum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 10:42   #3
dreamcatcher dreamcatcher är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2010
Inlägg: 255
Jag är lite tveksam till hur plagget kommer att se ut och bete sig när man använder det. Jag skulle nog valt ett undertyg som också var lite strechigt.
dreamcatcher är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 11:29   #4
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
ja, jag vet men hittade inget annat tyg som passade och hade inte tid att jaga i hela stan.
Ska iallafall testa med lite olika maskinsinställnigar, tror nog att det ka bli bra om jag syr försiktigt och långsamt.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 16:19   #5
Fluur Fluur är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 105
Kanske du kan testa att tejpa fast den stretchiga spetsen på det stumma tyget, med hjälp av maskeringstejp som är lätt att dra bort efter att du sytt? Om nu spetstyget är tillräckligt genombrutet så borde det funka om man tejpar så nära sömsmånen som möjligt, men inte just där man ska sy, om du förstår hur jag menar.
Fluur är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 18:59   #6
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
När jag dubblerar tråcklar jag ihop de två tyglagren i sömnadslinjen, sen lägger jag ihop dem räta mot räta och tråcklar ihop de 4 tyglagren i sömnadslinjen och sen syr jag. Det kanske var det du gjorde..?
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-22, 22:01   #7
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Har inte ens lyckats få ihop 2 lager snyggt än.
Jag brukar inte tråckla innan jag syr ihop själva plagget, utan bara när jag dubblerar mönsterbitarna innan ihopsömnaden.
Men kan kanske vara värt att vara extra nogrann och tråckla även där i detta fallet.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-23, 11:57   #8
oliva oliva är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 154
Citat:
Åsa86 skrev: Visa inlägg
Har inte ens lyckats få ihop 2 lager snyggt än.
Jag brukar inte tråckla innan jag syr ihop själva plagget, utan bara när jag dubblerar mönsterbitarna innan ihopsömnaden.
Men kan kanske vara värt att vara extra nogrann och tråckla även där i detta fallet.
Ok.. Har du provat "snedtråckla"? Sen kan man "korstråckla" över det så det blir kors så då borde inte tyglagren kunna glida.

sök på diagonal basting på google bilder så får du upp bilder på snedtråckling.
Du ska tråckla i sömnadslinjen. Det är svårt att från ditt första inlägg veta vad du har gjort exakt, dvs hur du tråcklar, vilka stygn, hur långa stygn, var du tråcklar osv.

Senast redigerad av oliva den 2011-09-23 klockan 12:12.
oliva är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons