Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-03-16, 14:50   #61
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Thumbs up Grattis! Från dröm till söm

Grattis Sophia!
Det har varit SÅÅ spännande att följa dig hela vägen från symaskinsdröm till symaskinssöm!
Nu har du sytt dina gardiner och det gick bra!

Ett litet tips till:
Man kan skaffa en magnetlinjal. Det är en liten"klump" med rak sida som har magnet i sig och därför kan sättas på valfritt avstånd från pressarfoten på en industrimaskin. (moderna vanliga hushållssymaskiner tål inte magneter, kanske gamla mekaniska)

Man låter helt enkelt tygkanten löpa mot linjalkanten. På det sättet kan du sy rakt och snabbt samtidigt.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-16, 14:57   #62
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Tack för påminnelsen om magnetlinjal. Jag har faktiskt sett en sådan. Måste komma ihåg att fråga efter en sådan när jag åker och köper olja.

Jag tycker fortfarande att det här köpet var onödigt på något sätt men maskinen är så himla kul så det spelar ingen roll. Egentligen fattar jag inte VAD det är som är så kul med den. Den syr ju bara raksöm och bullrar som 17 men rolig är den i alla fall.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-16, 15:09   #63
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Unhappy Till Minx

Det är rena pesten att sy 2-cmssömmar där man ska sy fram och tillbaka på alla slags industrimaskiner!!! Det går naturligtvis, men man måste ha tungan rätt i munnen hela tiden!
Minx, det är bara att kämpa på, passa på att sy när du är pigg och alert. Själv tycker jag det är lättare att "bromsa" när jag har två fötter på, men alla måste hitta sin stil...

Tänker du sy mycket småsömmar, så kanske du skulle byta till en ANNAN industrimaskin? Bor du så du har möjlighet att provsy nånstans?

På syfabriker har man speciella maskiner där man programmerar in såna sömmar, då syr den "själv", man bara startar.

Ska man sy såna här pyttesömmar så glider man på en räkmacka på en ny fin datasymaskin! Där kan man ju programera in längd och riktning. Jag sydde förkläden till en julbasar där jag sydde fast banden med en fyrkant med ett kryss i mitten. Superenkelt att sy med programmeringen!

Jag trodde för länge sen att det gick att sy "allt" med en industri+overlock. Jag gav upp efter att ha sytt en 5 cm stor gosedjursgris. det gick, men hade jag sytt fler hade jag nog blivit galen!
Då köpte jag min Husqv Rose och sedan Designer 1, programmerbar i 8 riktningar.

Men för långa sömmar gäller industrimaskin!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-16, 15:13   #64
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Talking Bättre än motorcykel?

Till Sophia:
Du tycker den är kul, men vet inte varför. Det är i allafall lägre olycksrisk än för alla dem som skaffar motorcykel!!! Många snåbarnsföräldrar gör det, till min stora förvåning!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-16, 15:18   #65
Sophia Sophia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 587
Är det sant? Undrar vad det är som lockar just småbarnsföräldrar till motorcyklarna...

Nu blir det OT men jag blev vittne till en motorcykelolycka en gång. Det är många år sedan men det var två motorcyklar som krockade kanske 10 meter framför bilen jag satt i. Det var otäckt. Någon motorcykel blir det ALDRIG här. Bättre med en maskin som står still och bullrar.
Sophia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-16, 15:54   #66
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Talking Goa, gamla symaskiner...

Symaskiner kanske mullrar och bullrar (jag undrar det ibland när jag syr på nätterna?) men det farligaste som kan hända är väl att att de tar plats eller blir lite dammiga om man inte syr på dem, men jag har aldrig hört talas om att de krockar!
Men jag har varit med om när en arbetskamrat sydde sig i fingret! Hon var tvungen att gå hem, skrek inte högt, men var lite vit i ansiktet. Som tur var blev det inga men efteråt.
Usch, nu blev det lie läbbigt i alla fall! Jag ville bara påpeka hur mysigt det är med symaskiner jämfört med motorcyklar...
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons