Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-07-05, 19:57   #1
plura plura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 3
Welinder eller Gynther?

Ni som har både Ulla Welinders "Sy og strik børnetøj" 0-3 år och Elsebeth Gynthers "Børnetøj du selv kan sy 0-4 år" (eller ja har kollat i båda) de nya utgåvorna då. Vem är att föredra?

Skulle gärna köpa båda men har tyvärr inte riktigt råd med det.
Vilken har bäst pojk- resp. flickmodeller?
Är modellerna breda smala eller nåt annat?
Tyvärr så finns ingen av dem -inte ens tidigare upplagor att låna på "mitt" bibliotek.
plura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-09, 23:27   #2
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Wink

Citat:
plura skrev: Visa inlägg
Ni som har både Ulla Welinders "Sy og strik børnetøj" 0-3 år och Elsebeth Gynthers "Børnetøj du selv kan sy 0-4 år" (eller ja har kollat i båda) de nya utgåvorna då. Vem är att föredra?

Skulle gärna köpa båda men har tyvärr inte riktigt råd med det.
Vilken har bäst pojk- resp. flickmodeller?
Är modellerna breda smala eller nåt annat?
Tyvärr så finns ingen av dem -inte ens tidigare upplagor att låna på "mitt" bibliotek.
Prova med fjärrlån från annat bibliotek i Sverige eller Danmark
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-12, 18:50   #3
plura plura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 3
Citat:
bahia72 skrev: Visa inlägg
Prova med fjärrlån från annat bibliotek i Sverige eller Danmark
Ja det är ju ett alternativ -tyvärr så har jag nog inte tålamod till det.
Tror att det får bli Gynther och sen Welinders 4-10 år.
Då kan jag ju köpa båda med gott samvete
plura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-13, 15:39   #4
mortilltre mortilltre är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2007
Inlägg: 52
Nu har du kanske redan bestämt dig och mitt svar kommer "för sent", men om inte vill jag säga ett par saker om de två böckerna.

Vilken av dem man väljer beror helt på vad man vill sy!

Gynthers bok är ett nytryck av en gammal bok från slutet av 70-talet. Gillar man kläder i 70-tals stil, i vävda tyger, med mycket fokus på utsmyckning med applikationer och stickningar så är det denna man ska välja. Boken är ett härligt tidsdokument, även om jag personligen anser att mönstren bygger lite för mycket på raka linjer för att passformen ska bli riktigt bra, men det finns riktigt bra och fina mönster också.

Welinders bok är modernare, utgiven några år in på 2000-talet. Söker man basmönster till överdelar, byxor, enklare tunikor och klänningar i både vävda och stickade tyger så är det den här man ska välja. Överdelar t.ex. finns i tre vidder, en smalare för trikå, en mellan för vävda tyger och en bred för ytterplagg.

Hoppas du hittar vad du vill ha!
mortilltre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-13, 18:20   #5
plura plura är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2010
Inlägg: 3
Citat:
mortilltre skrev: Visa inlägg
Nu har du kanske redan bestämt dig och mitt svar kommer "för sent", men om inte vill jag säga ett par saker om de två böckerna.

Vilken av dem man väljer beror helt på vad man vill sy!

Gynthers bok är ett nytryck av en gammal bok från slutet av 70-talet. Gillar man kläder i 70-tals stil, i vävda tyger, med mycket fokus på utsmyckning med applikationer och stickningar så är det denna man ska välja. Boken är ett härligt tidsdokument, även om jag personligen anser att mönstren bygger lite för mycket på raka linjer för att passformen ska bli riktigt bra, men det finns riktigt bra och fina mönster också.

Welinders bok är modernare, utgiven några år in på 2000-talet. Söker man basmönster till överdelar, byxor, enklare tunikor och klänningar i både vävda och stickade tyger så är det den här man ska välja. Överdelar t.ex. finns i tre vidder, en smalare för trikå, en mellan för vävda tyger och en bred för ytterplagg.

Hoppas du hittar vad du vill ha!


Åh tack för svar.
Jag är ju rätt förtjust i 70 talet då -som det barn av detta årtionde jag är
Fast du har ju en poäng med passformen.
Kanske man ska satsa på ett fjärrlån på den boken då och sen köra Welinder för hela slanten. Nu när jag bestämt mig för att köpa den med större storlekar.
Hmm -alla dessa beslut
plura är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-23, 06:43   #6
Mimmi71 Mimmi71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 171
Är det någon som vet om det går att köpa Welinder för större storlekar någonstans? Den verkar slutsåld överallt! :-(
Mimmi71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-31, 19:18   #7
bahia72 bahia72 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 278
Citat:
Mimmi71 skrev: Visa inlägg
Är det någon som vet om det går att köpa Welinder för större storlekar någonstans? Den verkar slutsåld överallt! :-(
Den är det, slutsåld på förlaget osså. Så jag tog ett fjärrlån, på några dagar hade jag boken och då kan man ju rita av de mösnter man är intresserad utav Funkade för mig!
bahia72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-31, 19:49   #8
Alexine Alexine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2008
Inlägg: 49
Citat:
bahia72 skrev: Visa inlägg
Den är det, slutsåld på förlaget osså. Så jag tog ett fjärrlån, på några dagar hade jag boken och då kan man ju rita av de mösnter man är intresserad utav Funkade för mig!
Jag försökte få tag på den via fjärrlån men lyckades inte
Vilket bibliotek kom den från? Minns du det?
Alexine är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons