Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-11-23, 07:16   #1
Roxie Roxie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 51
Question Betalning till England???

Jag klurar på en overlock-maskin och har läst en hel del här på forumet. Har kommit fram till att det skulle nog vara smart att beställa från SMD eftersom man kan spara mycket pengar på det.
MEN, hur funkar det med betalningen när man köper från utlandet. Jag har aldrig gjort det tidigare (håller till mkt på tradera och har alltid bara handlat med svenska förhållanden). Jag har internetbank hos Handelsbanken, men inte något visa- mastercard eller dylikt. Måste man ha det? Blir det en massa avgifter pålagt? Vill ju inte att det ska "äta upp" den ev vinsten man kan göra genom att handla från England.
Tacksam för svar från er som handlat från andra länder inom EU
Roxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 07:58   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Med ett e-card är det enkelt och säkert att handla från utlandet.
Vad det heter hos Handelsbanken vet jag inte.
Hos Swedbank heter det e-card.

Man får ett nytt kortnummer varje gång man handlar med det.
Kolla upp hos Din bank, vad det har.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 09:36   #3
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
England är ett nästan civiliserat land. Många affärer accepterar kontokort (VISA o dyl) och PayPal.
Du kan säkert be att få överföra pengar direkt till säljföretaget, en procedur som är mycket enkel hos Handelsbanken.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 10:12   #4
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Att överföra pengar är dyrt, mycket dyrt. Likaså att skicka en check utomlands.

Om företaget har PayPal är det lättare, då skickar de en faktura och den kan du betala med svenska pengar via din internetbank (direktlänk på PayPal-fakturan). Man behöver inte ha eget PayPal-konto för att göra det.

Det går faktiskt att skaffa kreditkort utan kredit. Då måste man sätta över pengar till kortkontot i förväg, men sen kan man betala precis som ett vanligt kreditkort. Det är också stöldsäkert, eftersom ingen kan plocka ut mer än det som faktiskt finns.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 10:16   #5
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Handelsbanken tar ut en avgift på max 20 kronor vid direktöverföringar.
Tyskarna, som är ett rejält folk, gillar inte krediter och därtill hörande kort, kräver mycket ofta att få betalt via direkttransfereringar till sina respektive banker.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 10:22   #6
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Citat:
leningrad skrev: Visa inlägg
Handelsbanken tar ut en avgift på max 20 kronor vid direktöverföringar.
Tyskarna, som är ett rejält folk, gillar inte krediter och därtill hörande kort, kräver mycket ofta att få betalt via direkttransfereringar till sina respektive banker.
Aha.... jag har nog bara frågat om checkar till USA. Det kanske är skillnad mellan EU-länder och övriga världen också.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 10:44   #7
FannyN FannyN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 207
Citat:
Roxie skrev: Visa inlägg
Jag klurar på en overlock-maskin och har läst en hel del här på forumet. Har kommit fram till att det skulle nog vara smart att beställa från SMD eftersom man kan spara mycket pengar på det.
MEN, hur funkar det med betalningen när man köper från utlandet. Jag har aldrig gjort det tidigare (håller till mkt på tradera och har alltid bara handlat med svenska förhållanden). Jag har internetbank hos Handelsbanken, men inte något visa- mastercard eller dylikt. Måste man ha det? Blir det en massa avgifter pålagt? Vill ju inte att det ska "äta upp" den ev vinsten man kan göra genom att handla från England.
Tacksam för svar från er som handlat från andra länder inom EU
Jag skaffade ett ett extra visa till internethandel och det fungerar huir bra som helt. Jag köper massor från USA kina och Hongkong eftersom jag gör smycken och det går inte att köpa saker i Sverige för det kostar 4 gånger så mycket.
Jag ringde min bank och sen skickade de det eftersom jag jobbar så mycket att bankbesök är rätt svårt med deras kundovänliga tider. Men alltså kortet är etelefonsamtal bort.

Det är lätt och bra att handla utomlands via nätet och man sparar MASSOR!!
FannyN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 11:08   #8
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Citat:
Flia skrev: Visa inlägg
Aha.... jag har nog bara frågat om checkar till USA. Det kanske är skillnad mellan EU-länder och övriga världen också.
En överföring heter något i stil med EU-överföring och är den enda som funkar inom EU. Den innebär att betalaren inte betalar för avgifter som dyker upp hos mottagaren, utan bara egna bankens kostnader.
Generellt som flera har vittnat om, det är lätt och inte speciellt dyrt att skicka pengar.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 18:38   #9
Roxie Roxie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 51
Thumbs up

TACK för alla svar, forumet är verkligen en klippa att luta sig mot har jag förstått när jag kollat runt här Har även haft min del av huvudbry ang vilken maskin jag skulle välja, men allt börjar klarna
Verkar ju inte alls vara så svårt som jag först har trott att betala till utlandet. Kollade inne på min internetbank o såg ju att det finns ju en flik "betala till utlandet". Ska ta mig till bankkontoret och fråga någon face to face också, sen ska det nog snarast beställas en maskin från SMD
Kram på er!
Roxie är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons