Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-15, 14:15   #1
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Janomes Digitizer

Jag undrar om det är någon annan som upplevt samma problem som jag när det gäller att döpa om och flytta filer m.m. i Janomes Digitizer.

Ibland kan en broderibild-fil bara försvinna eller programmet döper om en annan fil än den jag vill döpa om t.ex.

Jag har t.ex. kunnat se en fil i själva listningen, och när jag ska ta fram den och arbeta med den kan det vara en helt annan fil.

Det känns väldigt osäkert och även farligt när broderibilder bara försvinner. Dom hamnar ju inte i papperskorgen heller för då vore det ju bara att hämta den tillbaka igen.

Kanske gör jag något grundläggande fel, men jag har ju arbetat mycket i både Utforskaren och ACDC och aldrig upplevt något liknande problem där.

Tacksam för något tips/råd.

Birgitta
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 16:49   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Hej jag går till utforskaren och rätt biblotek och mapp sedan höger klickar jag på broder filen och det funkar alltid.Jag har digiteizer pro.
Om man höger klickar får man valet, vad man vill göra så du kan se om filen ligger där du vill ha den.Man måste låta pilen peka mitt i det blå markerade för råkar man röra lite på handen så vips ligger den i mappen över eller under och det har man ingen aning om.

Senast redigerad av axyzvslut den 2007-02-15 klockan 16:58.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 17:18   #3
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Citat:
TeknikFreek skrev:
...råkar man röra lite på handen så vips ligger den i mappen över eller under och det har man ingen aning om.
Ack så bekant det låter! Har "förlorat" ett antal filer på detta sätt! Inte alltid så lätt att hitta dem när man inte minns vad de hette, och inte upptäckte med en gånga tt det blev fel...
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 17:47   #4
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Skönt att höra att fler har upplevt samma problem.

Att göra detta i utforskaren går ju bra på ett sätt men... då är problemet att jag inte ser själva bilden utan bara filnamnet. I Digitizer kan jag ju se både bild och filnamn, ja, så länge bilden inte försvinner då förstås, ha ha.

Kanske är felet att jag inte håller pilen absolut stilla, som du skriver, hmmm, jag har kanske för bråttom när jag ska flytta en fil?

Birgitta
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 18:16   #5
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Att man råkar flytta filer mellan kataloger när man ska öppna, har ingenting med Digitizer att göra, utan är en Windows-fråga. Så kan man göra i vilket program som helst. Man kan döpa om och medvetet eller av misstag flytta filer både i utforskaren och från fönstret där man öppnar filerna.

Vad jag däremot märkt som en egenhet i Digitizer är att när jag jobbar med en JAN-fil och sparar som JEF-fil, så är det fortfarande JAN-filen jag har kvar uppe, dvs jobbar vidare med. JEF-filen hamnar på hårddisken. Bara man vet om detta, så är det inga problem...
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 18:56   #6
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Jag klarar nog inte att riktigt förklara vad det är som händer när jag jobbar i Digitizer eller så förstår jag inte svaren.

Jag gör ett nytt försök...

När jag i listningen i Digitizer, alltså inte där jag jobbar med bilden, ska döpa om en fil, skriva katt istället för cat t.ex. så verkar det som om jag inte får göra det, den SKA heta som jag först döpt den till.

Nu är ju jag av den lite tjuriga sorten som vill bestämma allt själv, så det blir ett litet krig kan man säga. Oftast är det jag som tröttnar först eller så försvinner bilden bara till ett för mig okänt ställe.

Jag har försökt att ta in bilden, som om jag skulle jobba med den, och där döpa om den, men det verkar vara lika omöjligt.

Ibland kan det gå bra antingen jag gör på det första sättet eller på det andra sättet, men jag vet aldrig säkert hur det blir innan och därför känns det så osäkert. Jag vill ju inte förlora mina broderier så här bara.

Antingen är det fel på mig eller så är det fel på programmet, eller datorn, något är i alla fall fel i detta.

Birgitta
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 19:15   #7
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Jag har aldrig stött på det problemet... och har använt Digitizer i 5 år nu. Försöker du ändra filändelsen också, eller bara filnamnet före t.ex. .JEF eller .JAN...?
/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2007-02-15 klockan 19:20.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 19:20   #8
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Det är bara filnamnet jag försöker ändra, från cat till katt eller liknande, filändelsen ändrar jag ju bara när jag jobbar med broderiet.

Birgitta
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 19:25   #9
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Med "listningen", menar du "rename" via Design Gallery, eller när du gör "Save as..."? Förstår inte var du är någonstans
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 19:27   #10
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Ja precis, via rename i Design Gallery.

Birgitta
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 19:47   #11
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Har inte använt denna funktion såvärst tidigare, men det enda jag kan säga nu när jag testade litegrann, är att programmet sorterade om filen, efter att man bytt namn på den, dvs ändrar man filnamn från Örter till kryddor, så kan filen hamna någon annan stans i galleriet, men den finns kvar och har fått det nya namnet. Jobbar du mot hårddisken eller en CD? Har du skrivskyddade filer bland broderierna?
Har man dessutom filer med samma namn men olika filformat i samma katalog, t.ex. KATT.JEF och KATT.JAN, så är det inga problem så länge man inte döper om den ena (KATT.JEF döps om till MISSE.JEF) och sedan försöker döpa tillbaka den till det tidigare namnet. Programmet känner då bara av själva filnamnet före filändelsen, och man får ett felmeddelande om att namnet redan finns. Så ett byte tillbaka till KATT.JEF får man göra i en vanlig browser i så fall.
/Gunilla

Senast redigerad av gunnsan den 2007-02-15 klockan 20:02.
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 20:01   #12
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Jag förstår ju att filen hamnar på annan plats om jag döper om den, men det är inte det som är problemet, det är som om jag inte FÅR ändra namnet på filen. Det går liksom tillbaka till det gamla namnet igen, och om jag fortsätter att envisas med att vilja ändra namnet så försvinner ibland filen, inte till en annan katalog utan helt spårlöst bara. Jag har letat filen ibland, när jag har kommit ihåg namnet på den, men den finns ingenstans, inte ens bland BAK-filerna. Jag fattar inte vad det är som händer.

Precis det du skriver fungerar det ju i t.ex. utforskaren, som jag jobbat mycket med, men här är det annorlunda. Kan det finnas s.k. buggar i programmet tror du, som kan vara orsaken.

Jag jobbar mot hårddisken, aldrig mot en CD, det kan hända att jag har skrivskyddade filer också, men inte just dessa som jag försöker döpa om.

Jag har frågat där jag köpte symaskinen och programvaran, men det är ingen som vet.

Jag blir nog gråhårig av detta snart, ha ha.

Birgitta
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 20:15   #13
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Läste ditt tillägg och började fundera om det kan vara något åt det hållet som är problemet för mig men får ju inget felmeddelnade om att filnamnet redan finns, för då vore det inget problem. Nej jag fattar ingenting...

Birgitta
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 20:54   #14
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Åsa W (Asawi)

Vet inte om du följt med i Gunillas och min brevväxling här om mitt Digitizer-problem. Har du någon aning om vad det är som händer när bilderna bara försvinner? Det var så skönt att höra att det inte bara var jag som hade detta problem, frågan är vad och om det går att göra något åt det. Hör gärna av dig så kanske vi kan komma på någon lösning till slut.

Tack Gunilla för att du försökt att hjälpa mig!

Birgitta

Senast redigerad av xyzavslutat den 2007-02-15 klockan 21:01.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-15, 21:18   #15
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Det verkar onekligen skumt... Har vi samma version, förresten? Jag har V2.0E, vilket kanske är en äldre version?
Jag använder bara Design Gallery för att få en överblick över broderierna, och att ibland öppna dem därifrån. Byta filnamn brukar jag göra i vanliga filhanteraren.
Är det dina egna stygnsättningar du försöker byta namn på, eller köpta mönster? Är det samma problem med alla filformat?
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons