Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-08-07, 16:22   #1
adora adora är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 116
Snabbfråga om Overlock

Verkar det rimligt med 5000 för en femtrådig begagnad Elna? Knappt använd. Kommer inte exakt ihåg modellen men det var något med M.. M5 kanske? Sökt runt lite här i forumet men blir inte så mkt klokare. Finns ju nya att få för det priset men det kanske är färre trådar eller sämre kvalité?
adora är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-08, 16:28   #2
adora adora är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 116
Så många visningar och så få svar Kanske får vänta tills jag har flyttat och har lika olika affärer att jämföra priser i.
adora är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-08, 16:45   #3
mmts mmts är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 12
Svårt att säga när man inte vet vilket år den kommer ifrån och vad den kostat. Är det en affär eller privat? Jag har en fyrtrådig pfaff och den kostade 5000 kr ny. Har inte alls nån erfarenhet av femtrådig, tyvärr!
mmts är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-08, 17:01   #4
adora adora är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 116
Det är en affär som servar och så där så jag kommer få garanti på den vilket känns bra. Men jag tror att jag ska gå tilbaka och titta på andra modeller där. Tack för att du svarade iallafall
adora är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-09, 08:58   #5
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Jag skulle passa mig för att köpa en beg overlock, eftersom de ofta är välanvända. Jag menar att den som har en overlock ofta syr mycket mer är den som har en vanlig symaskin och då är den ju mer sliten.
Men det är bara som jag skulle gjort, jag tror att du för 5000 kr kan få en ny maskin.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-11, 17:00   #6
gummiben gummiben är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 1
Jag hade köpt en ny, för kniven kan behöva servas o det kostar....
Du får en NY Janome för ca4500 med 5 års garanti.
gummiben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-11, 20:14   #7
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Det kanske är sent att svara på din fråga nu.
Vill dock ge dig min åsikt om 5-trådigt.
Hänvisar tll en tidigare disskution.
/Bibbi
http://www.sysidan.se/forum/showthre...&threadid=4311
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-12, 00:46   #8
adora adora är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 116
Tack för svaren. Jag tänkte om och köpte en beg tretrådig som jag kan byta upp sen om jag vill.
Kan säga just nu att jag har nog med att få ordning på dessa tre trådar och eftersom jag mest var intresserad av att kasta kanter så är den perfekt

Har läst de flesta diskussioner om overlock men just den hade jag missat så det var kul att du länkade till den. Kan tänka mig att man lätt köper på sig massa saker man inte använder.
adora är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-12, 10:46   #9
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Britt-Marie! Jag hittade detta i den tidigare diskussionen:

"Det blir en raksöm innanför en 3-trådig overlock. Detta behövs ju endast i vävda tyger.I trikå är en 4-trådig overlocksöm mycket bättre.
Faktum är att när jag hade den 5-trådiga tyckte jag det var jobbigt att sätta i en ny nål och trä om så oftasr sydde jag raksömmen med vanliga maskinen. Det gick fortare än att trä om."

Jag förstår inte riktigt. Vilken sorts söm skall man alltså använda i vävda tyger (och vad räknas som vävda tyger) och varför? och vilken sorts söm skall man använda i trikå och varför? Jag har precis köpt en overlock för första gången och undrar. Jag har fyra trådar på den, men syr nästan alltid tretrådigt (i alla sorts tyger) för att jag inte orkar trä om.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-12, 11:05   #10
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Tretrådig overlocksöm brukar man använda till väldigt strechiga tyger. Den fyrtrådiga fungerar jättebra på normal strechigatrikåer och vävda tyger (stumma tyger, sådana som inte strechar alltså). Jag använder oftast den fyrtrådiga när jag syr.

Ibland kan man på stumma tyger behöva förstärka overlocksömmen med ytterligare en söm, t ex i grenen på byxor. Har man en femtrådig maskin använder man overlocksöm med kedjesöm, dessa sys då i ett svep. Har du inte en femtrådig maskin så syr du antingen en kjedjesöm med overlocken eller en raksöm på vanlig maskin innan för den fyrtrådiga sömmen, du får alltså sy två gånger.

Blev det klarare?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-12, 11:29   #11
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Ja, men kan det då vara dumt att som jag använda den tretrådiga även på stumma tyger (när jag syr små väskor/kassar t.ex.)? Blir det inte starkt nog?

...och tack för alla dina snabba svar. Jag märkar att du svarar på två av de frågetrådar jag har ute nu.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-12, 11:45   #12
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det går att använda tretrådigsöm på stumma tyger också, men jag brukar tycka att det blir bättre med fyrtrådig, lite mer rejält. Kolla själv, sy med respektive söm i några olika sorters tyg och dra lite i sömmen så ser du ju hur det fungerar och vad du gillar, det är ju lite en fråga om tycke och smak också.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons