Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-10-31, 19:02   #1
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Har någon varit med om liknande skada?

Har en Brother 3034D som gick sönder idag. Den axel som håller uppe nålarna brast mitt under sömnaden. Plötsligt kändes det lite trögt som om maskinen stannat av sig självt och sedan bara packade det till och en nål gick av. Trodde först att det var en nål som gått av men insåg sedan att hela pinnen som nålarna sitter i hängde löst. Kom åt att titta inuti och såg då att en av axlarna brustit rakt av.

Visst borde något sådant här vara en ren garantigrej? Känns så olustigt att ha en ny maskin som går sönder på det här viset.

Jag som ville få en stund över för att färdigställa ett par byxor... men nähä icke!
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-31, 19:21   #2
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
Låter absolut som garantiärende!
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-31, 19:27   #3
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Ja för inte kan jag själv ha orsakat något sådant här väl? Metallaxlar ska ju inte brista såhär av sömnaden kan man ju tycka.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-31, 19:33   #4
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
JAg tror man har gjort en monteringstabbe som orsakat brottet. I vilket fall är det absolut inget som ska hända och jag kan inte tänka mig att du kommer att ha några som helst problem att få igenom det som garantiärende! Slönt att du köpt den i Sverige i det här läget! (Säger jag som köpt nä'stan alla mina maskiner utomlands. Men jag har haft tur än så länge! )
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-10-31, 20:01   #5
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Ja himla tur att jag trots allt handlade den i Sverige. Jag funderade på att köpa från GB men så blev jag alldeles för ivrig på symässan i Borås och klev hem med den på direkten. Tråkigt att sitta här o surfa nu närman skulle kunnat sy...
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-01, 01:48   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Jaa, himla tur i oturen. Hur hade funkat om du hade skickat efter den från England? Är det världsgaranti och du kan lämna
in den var som helst till noll kostnad?
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-01, 16:33   #7
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Citat:
Gumpan58 skrev: Visa inlägg
Jaa, himla tur i oturen. Hur hade funkat om du hade skickat efter den från England? Är det världsgaranti och du kan lämna
in den var som helst till noll kostnad?
Det hade säkert funkat det med men hade varit betydligt besvärligare och dyrare för mig att åtgärda.

Var och lämnade maskinen på syhörnan i Borås idag. Reparatören sade att det var nålstångsveven som hade spruckit... intressant att få ett namn på grejen själv försökte jag förklara det som "en aluminiumkomponent som spruckit" visste inte riktigt vad jag skulle kalla det.

Hursomhelst så går det på garantin såklart men den del som spruckit är ju ingenting som brukar gå sönder så den måste skickas efter långväga och jag fick preliminärt att det skulle ta två veckor. Tråkigt värre när maskinen bara har några veckors användning ännu. Ännu tråkigare att inte få sy!
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-01, 20:51   #8
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Men får du inte en ny maskin?

Kolla när du får tillbaka maskinen. Det är en mycket central
del i maskineriet som gått sönder. När den har brustit så kan
andra maskindelar blivit lite skeva och/eller inte sitter fast
korrekt längre.

Var noga. Be att få en ny maskin i första hand.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-01, 22:07   #9
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Tycker du ska följa Gumpans förslag!
Att den går sönder bara efetr några veckor, på ett sånt ovanligt sätt!
Kanhända montören var sjuk?? Det kanske är fler grejer som är fel?
Antingen monteringsfel eller rent material brott i delen, isåfall har de dålig tillverkningskontroll på sina symaskinsdelar. Är delen gjord av aluminium? Är inte det en svag metall, jag tänker på hur jättelätt det är att få bucklor på aluminiumkastruller.
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-01, 22:49   #10
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Citat:
Gumpan58 skrev: Visa inlägg
Men får du inte en ny maskin?

Kolla när du får tillbaka maskinen. Det är en mycket central
del i maskineriet som gått sönder. När den har brustit så kan
andra maskindelar blivit lite skeva och/eller inte sitter fast
korrekt längre.

Var noga. Be att få en ny maskin i första hand.
Ja jag har funderat på samma sak. för det var en himla skräll när den brast. Jag har pratat med dem om att få en ny maskin men det kändes lite som om han slog dövörat till och pratade bort min fråga.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-01, 22:56   #11
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Citat:
Syofta skrev: Visa inlägg
Tycker du ska följa Gumpans förslag!
Att den går sönder bara efetr några veckor, på ett sånt ovanligt sätt!
Kanhända montören var sjuk?? Det kanske är fler grejer som är fel?
Antingen monteringsfel eller rent material brott i delen, isåfall har de dålig tillverkningskontroll på sina symaskinsdelar. Är delen gjord av aluminium? Är inte det en svag metall, jag tänker på hur jättelätt det är att få bucklor på aluminiumkastruller.
Jag tror att komponenten som gått sönder varit dåligt gjuten. Har själv arbetat en del med försäljning av metalldelar en gång i tiden och kommer ihåg vad sköra de kan vara om något gått fel vid gjutningen. Nu jobbade jag visserligen med gjutjärn, som i sig är ganska skört för stötar, men vissa likheter finns säkert.

Helgjutna aluminiumdelar finns i de flesta modell bättre maskiner nuförtiden så jag tror inte det är en skör metall, däremot är de lätta så man spar vikt.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-02, 00:07   #12
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
En vev som är gjord i lättare och nyare legeringar för att hålla nere både vikt o pris (allt ska ju vara lättare o billigare)
håller tydligen inte lika bra. Om det skulle vara så skört gods som du beskriver så skulle det räcka med att veven tappas i golvet. Lite stadigare än så men det skulle kunna gå sönder om den inte sitter 100% rätt. Det är enorma påfrestningar, den snurrar mycket fort, hårt och länge. Det blir
stora krafter.

Det blir intressant o höra vad de säger om maskinen. Du kan väl
berätta hur det går för dig.

Jag håller tummarna för att det löser sig till det bästa för dig.
Själv skulle jag bli ledsen i ögat om något sådant hände.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-03, 14:15   #13
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Har just pratat med reparatören igen. väldigt lätt att prata med han får bra kundbemötandebetyg av mig iallafall Hursomhelst så kunde han ju inte se några mer tydliga skador innan han får den komponent till maskinen som han skickat efter. Det som kan gått fel är att nålstången kan ha blivit skev och om den är det kommer märkas när han testsyr och så kan ju lite andra delar också blivit skeva och det gårju inte heller att se innan han monterat veven. Så om jag får tillbaka nuvarande maskin eller får en ny är väl fortfarande lite av ett öppet kort...

Det är så förbaskat tråkigt bara att inte ha sin maskin.... jag skulle givetvis kunna sy annat på vanliga maskinen men roligetsfaktorn är ju noll jämfört med overlocken.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 13:12   #14
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Fråga om han kanske har någon maskin liggande som du kan låna under tiden? Kanske har han beg eller demoexempelar?

Se till att maskinen testas ordentligt efteråt och att du får garanti på reparationen.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-04, 22:33   #15
Fruhilde Fruhilde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2010
Inlägg: 120
Detta är ju en garantiskada så reaparationen har ju garanti. Jag får ju kvitto på vad som är gjort, varför och när.
Fruhilde är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons