Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-11-18, 11:34   #16
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Kl 10,51 mejlade jag till symaskinswebbshoppen där jag skickat efter den hiskeliga overlocken och bifogade bilden ovan och nu kl 11,28 ringde dom därifrån - ingen dålig service!!!
Hon vill påstå att det är ett generalfel - de båda nåltrådarna är INTE inne i sina trådspänningsbrickor vad hon kunde se på sömmen. Man ska tydligen dra tråden rejält fram och tillbaka mellan brickorna så att tråden verkligen kommer in mellan brickorna. Jag som har tyckt att det blivit kattskit när man dragit in dom för hårt men jag har kanske inte fått dom rätt då. Att det ska behöva vara så krångligt, men skit samma. Nu fick jag ny energi till att hem och gå en match till med maskinen.
Håll tummarna!!!
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 20:08   #17
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Nädå mina vänner, det gick åt pipsvängen ikväll också. Trätt om och verkligen dragit in trådarna i trådbrickorna, bytt nålar (som slutade med att den ena bröts) men ingenting hjälper. Känns som det inte blir något motstånd i den blåa trådspänningsratten så det får väl bli en ny match med symaskinswebbshoppen imorgon. Nu suckar jag uppgivet för jag har sån sylust men det blir inte nåt med nåt när man har en overlock med svininfluensa.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 22:31   #18
CamillaRH CamillaRH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 164
Har du provat att vaccinera den
CamillaRH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-19, 08:47   #19
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
Har du testat att sätta nät över den trådkonen som du upplever inte får tillräckligt hård trådspänning?
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-19, 09:04   #20
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Ja jag har nätat alla rullarna. Nu kör jag med DorTak-tråd och inte vanliga overlockstråd men det har jag ju sytt med hela tiden och det ska ju inte spela någon roll. Tog nya bilder på eländet igårkväll som jag ska maila upp till symaskinswebbshoppen så får vi se vad dom säger.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-19, 09:44   #21
NinR NinR är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 51
När jag hade vanliga trådrullar i min overlock så fick jag sätta aluminiumfolie på pinnarna för att trådrullarna inte skulle gå för lätt. Det ger samma effekt som att sätta nät över overlockrullarna. På min s15 fungerade detta riktigt bra, men det kanske iaf inte hjälper dig med ditt problem.
MVH Nina
NinR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-19, 13:12   #22
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Nu svarar jag mig själv igen men alltid kan det vara till nytta för någon.... Har varit i kontakt med symaskinswebbshoppen igen och han vill fortfarande påstå att jag inte har fått in den vänstra nåltråden riktigt i sin trådspänningsbricka, det kan han se på bilden på sömmen som jag mailat honom. Så det blir till att ta en ny match ikväll igen. Jag ska dessutom byta till den tråden som satt i maskinen när jag köpte den så kan det inte vara där felet är i alla fall. Men som jag skrev till honom också - såhär krångligt ska det ju inte behöva vara varje gång man vill byta söm eller tråd men det fick jag inget bra svar på. Dock är dom väldigt service-minded och det är absolut inte några problem om jag vill skicka upp den till dom för översyn. Sen sa han också att den blå ratten SKA vara lösare än dom andra så det är tydligen helt rätt.Måtte det bli kväll snart så jag kan hem och prova igen.
Sätter in bild här också så kan ni se och gråta med mig.
Bifogade bilder
 
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-19, 13:22   #23
titti04 titti04 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 151
Du får prova att byta trådsort
min Pfaff gillar inte dyra trådar som är lite sträva utan vill ha Falk overlocktråd som är billigare.
Fast inte gör det mig något,hihi annat än att jag inte kan ha så många färger på den
titti04 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-19, 16:13   #24
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jag håller med; såhär krångligt SKALL DET INTE VARA! En overlock skall kunna klara många olika sorters trådar och floss. Det skall inte behöva vara så att man bara kan använda en sorts tråd, då är det enligt mig något som är tokigt fel.

En sak hade väl varit om man köpt en budget maskin, men både pfaff och hq tar rätt bra betalt!

Tänk om någon hade sålt en gräsklippare och sedan sagt att: "Nej, den kan bara klippa gräs - har du maskrosor i gräsmattan så funkar inte det förstår du. Och glömde jag säga det, du kan bara tanka med bensin från OK..."
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-19, 16:16   #25
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Ikväll får den sista chansen och då är det bäst att jag hittar en lösning snabbt och lätt annars ska den få ut och åka postbil till avsändaren igen.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-19, 19:21   #26
CamillaRH CamillaRH är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 164
Håller verkligen tummarna för dig:
CamillaRH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-19, 20:03   #27
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Sitter här och tror att jag har hittat lösningen på mitt problem - min lilla problemmakare har krav. När jag nu suttit och pulat och bytt tillbaka till den tråden som satt i när jag fick maskinen så vips funkade det. titti04 skrev något om tråden och man tänker att så kinkigt kan det väl ändå inte vara men se jodå. Så nu blir det till att köpa på sig lite tråd av den bästa kvaliteten. Nädå skämt åsido men den kanske inte "tål" några grövre trådsorter och då får man väl rätta sig efter det. Skönt i alla fall om det kan vara lösningen på mitt problem.
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-08, 15:20   #28
sandrae sandrae är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 3
Hopplös overlock!!

Har läst denna tråd nu och hoppats på att jag skulle kunna lösa mitt egna problem med min Overlock maskin (Singer 14 SH 754) men tyvärr så hjälpte det inte mig

Min overlock bara "bubblar" sig och blir inte alls spänd och detta har kommit nu på senare tid, utan att jag vet vad jag gör för fel.

Har suttit hela dagen nu och trätt om med hjälp av beskrivningen från instruktionsboken för att se om jag missar något. Men jag gör EXAKT som det står och verkligen ser till att tråden går mellan brickorna. Har testat aluminiumfolie på rullarna och ändå inget resultat. Är det någon som kan se vad jag gör för fel?

Namn:  overlock.jpg
Visningar: 526
Storlek:  23.9 KB

Detta är en 3 trådig overlock som jag testat med på ett väldigt elasktiskt material.

Är otroligt tacksam för hjälp!!

Mvh Sandra
sandrae är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-08, 18:21   #29
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Ser ut som jättelös trådspänning?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-01-16, 23:08   #30
Luthien Luthien är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 8
Min gjorde plötsligt så där, men jag har en Janome. Trädde om den gång på gång men det bara bubblade sig. Då drog jag ur alla trådar, dammsög maskinen, borstade överallt, oljade enligt instruktionsboken (fast jag nyss gjort det) och så trädde jag maskinen igen. Funkade hur bra som helst. Hoppas det kan vara så enkelt för din maskin också.
Luthien är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons