Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-11-01, 06:46   #1
7barnsmamma 7barnsmamma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 6
Question Problem med min Janome 744d

Köpte en Janome 744d från SMD i England för att det var så pass mycket billigare än i Sverige....Men har bara problem med den nu och hoppas att någon här kan hjälpa mig.
Har redan bränt sönder en motor som jag fick bekosta och skicka tillbaka till England som sedan skickade en ny.....
Nu har det börjat lukta bränt igen efter bara ett par minuters syande...och maskinten är jättevarm. Vad kan vara problemet???
Har bytat ut stickkontakten från England(som var ojordad) mot en svensk ojordad .....
7barnsmamma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 06:03   #2
7barnsmamma 7barnsmamma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2009
Inlägg: 6
Unhappy

På Original stickkontakten står det att 3 amp är maxbel....Men vi har ju minst 6 ut ur våra kontakter i sverige....Hur gör man då???
Vet ju att det är fler än jag som köpt denna maskinen från SMD.....
Tänker köpa en adapter idag och sätta tillbaka originalstickkontakten men det enda som kommer att hända då är väl troligen att jag får byta säkringar i stickkontakten hela tiden pga överbelastning...
7barnsmamma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 09:18   #3
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Kan inte svara för alla men jag har alltid haft en adapter och det har funkat jättebra, SMD skickade med en så jag behövde ingen köpa själv. Nu har jag visserligen en brother overlock men borde inte vara nån skillnad.

Vet inte om din brända motor kan ha att göra med att du bytt kontak, vet bara att rekommendationen för utländska elprodukter är att man använder adapter och då både för elsäkerhet och hållbarhet på produkten. Garantin tex, brukar inte gälla om man ändrat nåt i orginalutförandet.

Hoppas det löser sig för dig och ha en bra dag.
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-02, 22:40   #4
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Om det inte är något konstigt i ditt fasta elinstallation (ibland kan det vara så tyvärr att någon pillat fel i elinstallationen att det inte riktigt blir rätt) så kan det vara så att det är fel i maskineriet att det sliter på motorn?

Om du får rhem än en ny motor kanske du kan låta någon annan sy på den, hos sig (dvs inte hemma hos dig) för att utesluta elfel/användarfel?

Jag vet inte. Jag har också Janome 744 och sytt på den ett tag utan att ha problem och använder den medföljande adaptern i jordat uttag. Men så har vi inte heller problem med vårt fasta installation. (har undersökt)

Det brukar inte vara problem med att köra ojordade saker i jordade uttag. De få gångerna det kanske inte blir riktigt rätt är det kan då bli ökad strålning, men det har ju ingen betydelse för sådana här problem.

Har det hänt dig någon gång att t.ex. lampor pajat, andra grejer går sönder i förtid osv?

det kan vara något fel i maskineriet också... Mycket kan hända under frakten.... Inte bara hem till dig men från fabriken till centrallager/mellanhänder, till butiken osv.

Har du alltså bytt stickkontakt själv, kanske du kan byta till en annan igen och sen verkligen se till att allt ser bra ut och att allt är isolerat, inga kablar korsade eler så.. jag undrar hur du har gjort med jordkabeln eftersom du satt på ojordad kontakt på en jordad kabel?

Kanske du ska skicka tillbaka hela maskinen så de kan undersöka?
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-09, 12:00   #5
GLa GLa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 110
Jag har oxå köpt en Janome 744D från England. Har sytt lite på den nu i helgen, den funkar bra, fick trä om den för tråden i den gröna linjen gick av hela tiden. Använder den kontakt som följde med från England. Lycka till med din maskin.
GLa är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons