Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-10-27, 21:44   #1
Aje Aje är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 18
Janome 744 - undertråden går av

Hej,
Hämtade min nya maskin idag och är en alldeles ny overlock användare.

Jag har trätt om maskinen några gånger nu men undertråden går hela tiden av. Det konstiga är att det går hur bra som helst så länge den syr i tyget men så for det tar slut och man ska mata ut en trådkjedja så går undertråden av efter ett par-tre centimeter.

Någon som har någon ide?

AnnaKaisa
Aje är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 14:56   #2
krippe krippe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 109
Precis så gör min också. Det är en Pfaff Hobbylock 4764. Jag vet ej vad jag skall göra.
krippe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 15:20   #3
ManMade ManMade är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 23
Hej! såg att du även varit på min blogg och undrat. För någon vecka sedan hade jag exakt samma problem. Den ena undre tråden (grön) gick av hela tiden när jag sydde, ändra lite på trådspänningen och så funka det när jag sydde men gick av när jag sydde trådkedjan. Gud vad jag svor över maskin eländet Det jag gjorde va att mixa med trådspänningen 1000 ggr. Va när på att ge upp....Så fort jag sydde i ett tunnare tyg eller tjockare tyg fick jag ändra. Mins även att jag hade missat någon liten hake en gång när jag trädde om undertråden. Men nu är vi kompisar igen maskinen och jag nu är den inte alls så kinkig längre, och nu kör jag mest med trådspänning 3 på den tråden. Blåste även rent inne i maskinutrynnet för det var rätt så dammigt, fick även rådet att smärja maskinen för man slarvar gärna med det, så det gjorde jag oxå. Hoppas du blev lite klokare.
ManMade är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 21:43   #4
Aje Aje är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 18
Jag tar nog en tur förbi handlaren så får han se om jag gör något fel...
Aje är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-29, 22:13   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Kan det vara så att ni trär trådarna i fel ordning? Om man gör det så hamnar trådarna fel inne i maskinen med följd att de går av. Nu har jag inte samma maskin men det borde funka på ungefär samma sätt, d v s man börjar med den vänstra undertråden, sedan höger undertråd, vänster övertråd och sist höger övertråd. Speciellt viktigt att undertrådarna blir rätt.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-30, 06:57   #6
ManMade ManMade är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 23
Tack för tipset!!! ska tänka på de nästa gång det krånglar.
ManMade är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-30, 07:00   #7
Aje Aje är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 18
Det verkade inte vara så kinkigt på den här maskinen... Men instruktionsboken säger från vänster till höger och det var också vad tanten i affären gjorde under sin instruktion och hon syr mycket och har kurser, så det borde ju stämma.

Jag har provat båda modellerna eftersom guben i affären sa över, under, höger nål, vänster nål - men ändrade sig i och för sig när jag talade om att tanten sagt annorlunda
Aje är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-30, 19:19   #8
Aje Aje är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 18
Var förbi affären idag och det visade sig att det var något krångel med maskinen så jag gjorde nog inget fel. Den ska få en överyn och sen hoppas jag det bara är att gasa på...!
Aje är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons