Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Mönster och mönsterkonstruktion
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-11-23, 10:28   #1
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Design vs mönsterkonstruktion

Jag har en liten fundering som jag undrat lite över, särkilt när Project Runway pågick. Där lät det lite som om design och mönsterkonstruktion var olika saker (och olika "fina"). Jag kan själv tänka mig att man inte behöver ha designat plagget själv för att kontruerat mönstret, kanske att design är mer konstnärligt och mönsterkonstruktion är mer hantverk?

Men alla kläder är ju inte Haute Couture eller särskilt nyskapande (konstnärliga) men är ändå designade av någon. Och man kan ju kontruera ett mönster som man hittat på själv. Har man då inte designat det?

Är en bok/kurs i mönsterkontruktion också, i förlängningen, en bok/kurs i design?

Nån som kan hjälpa mig att reda ut begreppen?
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-23, 16:18   #2
Dalkullan Dalkullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 6
Att designa ett plagg är en process där du kanske sammanfogar flera idéer som du har och där alla aspekter ska finnas med;
Ska klänningen vara lång/kort, ska den ha ärmar eller inte, ska det vara spets på livet, vilken färg ska den ha, vilket material ska den göras i, var ska sömmarna vara placerade, ska det finnas synliga stickningar på plagget, ska det vara paljetter osv. När allt det är bestämt har du designat ett plagg och det är dags att översätta din design till ett platt mönster, dvs mönsterkonstruktion där man märker ut passningslinjer, insnitt mm för att kunna forma plagget.

Man behöver inte ha designat plagget själv för att konstruera mönstret, oftast är uppgifterna skilda åt i "workrooms" hos modeskapare. Designern av plagget är ju den som i slutändan får all credit, men det är ju egentligen den som översatt designen till ett väl fungerande mönster som gjort det svåraste jobbet...( i alla fall om man tänker på hur en del saker ser ut på catwalken )

För båda delarna gäller dock att det är bra att ha kunskap om det andra området, dvs det är bra att som designer ha kunskap om mönsterkonstruktion och vice versa, då det naturligtvis underlättar jobbet när man förstår "tänket".

Man designar alltså ett plagg och konstruerar ett mönster vilket man senare realiserar i tyg.

Hoppas det klarnade något!
Dalkullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-26, 10:36   #3
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Tack för ett bra svar! Men ni som konstruerar egna mönster, ni tänker väl precis som en designer också, (om det inte är så att ni tittar i en modetidning e.dyl. och vill kopiera?)
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-26, 18:11   #4
aniobg02 aniobg02 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 166
Självklart! Allting utgår ju från en idé, som kanske kommer från en modetining, reklampelare eller från någon person som man har sett ute på stan. Denna idé omsätter man ju senare i ett mönster som så småningom blir ett färdig klädesplagg.
aniobg02 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons