Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2013-03-16, 12:55   #1
SarahW SarahW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 82
Medeltidskläder för Nybörjare - en Blogg

Jag har precis börjat en blogg som ska vara till hjälp för de som vill börja medeltida:

http://somnardetbegavsig.blogspot.se/

Ett tag framöver kommer det framför allt handla om kläder (eftersom det är det vanligaste att börja med), och så här långt finns det ett inlägg med bra saker att tänka på innan man börjar, och ett om hur man letar medeltida bilder på nätet. Flera andra inlägg håller på att skrivas, och kommer upp efter hand.

Bloggen har inget kommersiellt syfte - den ger mig bara tillfälle att hjälpa intresserade att göra bra medeltidskläder (vilket är mitt stora intresse), och undvika de vanligaste nybörjarmisstagen.
SarahW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-16, 14:25   #2
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Thumbs up

Jättebra initiativ.
Även om jag själv aldrig testat på medeltid så verkar det finnas ett stort intresse, och att då enkelt kunna hitta och läsa om tips och tekniker är väldigt bra.
Jag tänker absolut följa denna bloggen (läser redan din andra sömadsblogg) och kanske även bli inspirerad att testa på att sy något medeltidsplagg .
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-19, 13:09   #3
Tinkerbelle Tinkerbelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 236
Tänk om man själv haft en sån guide när man började medeltida, då kunde jag sluppit den där bomullsklänningen med kilar i avvikande färg som jag var så stolt över
Tinkerbelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-22, 20:42   #4
Linta Linta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 1
Thumbs up

Väldigt intressant och välskrivet, jag har tänkt att medeltiden inte är något för mig, men nu blir jag allt lite sugen. Ser fram emot nästa inlägg!
Linta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-22, 21:35   #5
SarahW SarahW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 82
Naw, så snälla ni är! Har flera nya inlägg på gång, nästa kommer handla om kvinnokläder.
SarahW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 06:15   #6
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag instämmer med tidigare. Tänk om det funnits lite såna blogar när man själv började... Eller internet över huvud taget. (Japp, jag är verkligen så gammal.)

Jag håller på att bygga upp en sida med vettiga lajvtips, just med ungeffär samma tanke att visa upp bra alternativ för nybörjare som inte vet var dom ska börja. Är det ok om jag länkar till din blog i min länklista?
(Adressen till sidan är: http://denlatelajvaren.se/main/sitemapmain.html ifall du vill kolla)

Jag älskade begreppet "kattguldskällor". Det säger liksom allt. Hela inlägget om hur man söker efter vettig information var jättebra. Inte bara den vanliga nybörjarinfon utan verkligen något man själv kan fortsätta nysta i.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 06:52   #7
SarahW SarahW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 82
Tack! Javisst, självklart får du länka till bloggen! Peter (som skrivit inlägget om hur man söker) är en av dem jag frågar när jag undrar något, han kan hur mycket som helst
SarahW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-23, 08:03   #8
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Såna människor är toppen!
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-26, 19:32   #9
frost frost är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 56
Bra initiativ, bra blogg!
frost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-01, 21:49   #10
Busen Busen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 123
Den är så bra! Ska rekommendera den för alla som visar minsta intresse för medeltidsmode.
Busen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-08, 21:35   #11
SarahW SarahW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 82
Tack för snälla kommentarer! Det har kommit upp nya inlägg; ett om kvinnokläder, ett om barnkläder och ett om hår och huvuddukar. Ett inlägg om manskläder är skrivet, men jag vill ta bilder på maken när han har på sig kjorteln jag håller på att sy innan jag lägger upp det Frågor, kommentarer och förslag på inlägg är välkomna (gärna på bloggen).
SarahW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-07-15, 10:13   #12
SarahW SarahW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 82
Fyra inlägg i en artikelserie om grunderna i handsömnad är uppe:
http://somnardetbegavsig.blogspot.se...1-redskap.html
SarahW är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons