Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-06-09, 20:44   #1
Skrothis Skrothis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 61
Dockan Skrållans Trassliga Hår

Min dotter har fått dockan Skrållan för några år sedan, det är den ljus och lång hårig. Finns det några bra knep på att få ut detta trassel? när hon fick dockan hade den två "pippi toffsar! Just nu ser den förskräcklig ut.. tacksam för tips och råd... trevlig helg!
Skrothis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-10, 12:59   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Det beror lite på vad det är som har härnt med håret.

Tyvärr deformeras en del sorters dockhår permanenet när man låter det vara trassligt ett tag, så att även om man kammar ut det så blir det inte slätt, utan burrigt.
Testa att kammaut hela håret försiktigt. Jag tycker en hård kles kan är bäst till dockor, för då får man bra kontroll på hur hårt man drar. Dra inte för hårt, för då släpper håret från huvudet, utan ta hellre pyttelite i taget.
Sätt dig framför tv'n med det en kväll så du inte känner dig stressad.

Praybalsam eller silikonspray kan underlätta, men det får man tvätta ur sen. nvänd bara pyttelite, det räcker.

Sen är det mest en fråga om att hålla håret i rodning. Man kan ibland vara hjälpt av att klippa topparna en liten aning om stråna är mycket deformerade där. Jag har "räddat" en och annan marbie genom åren på det sättet. Men var försiktig och ta bara pyttelite.
En del dockhåt tål att stylas med värme. Dom flesta sorter klarar lite grann, så du kan alltid prova att föna det lite lätt efter du rett ut det, samtidigt som du kammar det för att sträcka ut stråna ordentligt.

Hoppas du får ordning på det.
Lycka till!
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-16, 20:30   #3
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag samlar som ni vet på dockor. Dock inte i den storleken men men.

Jag köper en hel del beg också, mestadels från 70-talet.
Blythe, Sindy, Emerald Witch, Barbie, mfl

Jag tvättar håret på alla dockor jag köper, även nya!

Det jag brukar göra är att tvätta med tvål först om det är smutsigt. Sedan sköljer jag det rent och så tar jag min egen hårbalsam (jag har för torrt/skadat hår) och med balsamet i håret, det ska vara mycket, så har jag en kam och borstar försiktigt. Det går mycket lättare när det är balsam i. När man separerat håren så sköljer man bort balsamet. Hur mycket man skölker, ja jag brukar inte skölja tills det är 100% borta för att om det är lite kvar så hjälper det mot att vara så frizzy. Men inte så mycket att det känns klibbigt. Det är det som bruka funka bra för mig.
Andra brukar också göra det med sköljmedel men jag tycker att balsamet är mer "vänlig" mot huden att arbeta med, dvs inte för starkt parfymerat.

Sedan om håret är lite "kinkigt" och ser slitet ut, det är någonting man inte kan göra mycket åt. Men man ska åtminstone kunna kamma håret och styla det.

Sedan om man verkligen vill ha det rakt igen så kan man stryka håret men då är det mycket viktigt att man vet att man kan riskera skada håret, dvs testa först. Och så alltid på blött hår, och aldrig direkt på håret utan ha frottehandduk mellan. Och så har man strykjärne medan man drar dockan så att håret rätas ut. (givetvis funkar det bara på dockor med långt nog hår för att kunna läggas ut på strykbrädan), alternativt är att doppa håret i kokande vatten. Men det är en risktagning som man får vara medveten om, det går inte alltid bra. Emerald Witch som jag samlar på, reagerar mycket dåligt på värme, håret krymper och blir superfrizzy, även i låga temp. Så mkt viktigt att prova först på en liten bit.

ANVÄND ALDRIG PLATTÅNG OCH LOCKTÄNGER PÅ PLASTHÅR! (såvida det inte är speciellt gjort för plasthår med temp under 100 grader)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-23, 12:32   #4
Skrothis Skrothis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 61
Smile Tack för tipsen!

Jag ska testa mig fram lite, när dottern sover för annars är snart hela Skrållan blöt och det blir inget bra... Tack Tack!!!
Skrothis är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons