Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-01-06, 21:07   #1
karin_ karin_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 21
Lappa skjorta

Sambons svindyra älsklingsskjorta har spruckit på ärmarna. Eftersom kvittot är borta är det bara att lämna in på lagning tyckte han... Synd bara att det blir jag som håller reda på mina kvitton som får laga :-).
Sagt och gjort, nu ska jag försöka sy på hemmagjorda ärmlagningslappar a la ylletröja på bägge ärmarna men vet inte hur jag ska göra för att få det snyggt. Tänkte först pressa på lapparna med vlieselin eller likn men jag kommer ju behöva vika in kanten runt om, hur ska jag göra för att det inte ska bli för tjockt? Och vad ska jag använda för söm när jag syr fast?
Raksöm? Kommer inte det att dra sig eftersom lappen är oval? Men sick sack känns som om det kommer att synas för mycket, eller?

Har googlat och letat i forumet här men hittar inga tips.
Finns det verkligen ingen annan som har lagat en skjorta så här förut?
karin_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-07, 09:47   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Är det bara ärmen? armbågen förmodar jag. Gör en kortärmad skjorta
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-07, 12:31   #3
karin_ karin_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 21
Ha, ha god idé :-) Tyvärr funkar inte kortärmat på sambons jobb så så enkelt kommer jag inte ifrån lappandet.
karin_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-07, 13:01   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Beror på hur trasigt det är men man kan lappa snyggt. Stryk på vliseline på baksidan och sy där det är trasigt. En bild vore bra?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-07, 18:03   #5
syfantasten syfantasten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2010
Inlägg: 878
Om du tar och klipper till en pappmall i storlek och form som du vill ha lappen, pressa/forma sedan skjorttyg runt den så kan du smidigt sy på lappen med raksöm, tyget kan vara matchande eller i kontrastfärg.
Om jag sydde en ny skjorta så skulle jag kunna tänka mig att leka med annat tyg på insidan av kragen och manchetter etc, men när inte skjortan hållt så bra fram till nu så känns det som om det finns roligare saker att sy.
syfantasten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-08, 08:56   #6
karin_ karin_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 21
Här kommer bilder på hur det ser ut. Revan är ju ganska tydlig och så är tyget lite slitet mellan revan och måttbandet. Inte går väl detta att stoppa snyggt utan det är lapp som gäller?
Var iväg i går och köpte vit bommulstwill som jag tänkte använda i så fall (vit eftersom manschetterna är vita på insidan). Tipset om pappmallen ska jag prova då, blir lite som när man syr lapptäcken!
Håller med om att det är roligare att sy nya saker men är så onödigt när han sliter ut skjortorna på exakt samma ställe hela tiden (tangentbordsarmbågar:-)). Det kan ju vara värt att prova, blir det snyggt kan jag börja massproducera för det finns att ta av i skåpen :-)
Bifogade bilder
 
karin_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-08, 13:15   #7
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
den lilla revan kan du stoppa med stoppressarfoten på maskin. Lite vliselin på baksidan gör det starkare
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons