Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-09-21, 21:11   #1
sallyek sallyek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 6
Question Billigt mellanfoder till ullkappa?

Jag letade lite i forumet men hittade inga tips om just detta.

Hösten är här!
Och jag behöver en jacka, förra hösten/vintern/våren gick jag och frös, som en galning. För att dagens s.k. "vinterjackor" inte är direkt varma av sig, täcker inte alls eller helt enkelt saknar foder.

Jag planerar att sy en skepparkappa i ull, varm som tusan(eller i alla fall varmare än de i butik) och ganska stilig, men jag har ingen aning om vad man ska fodra med för att hålla den varm men inte se ut som en michelingubbe. Ullen jag tänkte köpa är ca 60% ull och 40%polyamid. (skrik om detta är ett pissigt tyg) Så vad skulle jag behöva fodra detta med?
Jag har också en ganska tajt ekonomi så det kan gärna vara så billigt som möjligt.
Jättetacksam för svar^^
sallyek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-21, 21:41   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Billigare än att gå till myrorna och köpa en kappa, plocka ut fodret och använda i din egen, det tror jag inte går att hitta. Värt att kolla kanske?
Själv skulle jag kunna tänka mig ett sånt där löstagbart matlasserat foder och att jackan är annars fodrad med vanligt enkelt foder. Då blir användningen bredast möjligt för olika temperaturer.
Burda hade nyligen ett mönster på en skepparkavaj som såg helt ok ut men du har väl redan ett mönster.
Svårt att säga något om ditt tyg. Ull finns i så många kvaliteter.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-21, 22:25   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Billigt varmt mellanfoder hittar du hos Ikea, deras ljusblåa fliesfiltar för 10 kr st. Jysk har också något likande.
Vill du sy provplagg eller ha ytterligare ett lager så har ikea billiga lakan för 19 kr. Värdelösa som lakan men perfekta att sy provplagg och att ha inuti som mellanfoder.
Glöm bara inte att tvätta filtarna och lakanen innan så att dom har krymp färdigt.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-22, 09:57   #4
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Idén med lakan till provsyning är ju toppen! Jag har använt de lakanen till gardiner vilket också fungerar utmärkt. Flanell funderar jag på till min vinterkappa men har ej bestämt mig... beror väl på vilket ylletyg jag köper också
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-22, 11:40   #5
sallyek sallyek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 6
Den där idén om ikeafiltar till foder är ju helt toppen! Vilken påhittighet. Räknade ut att det drar ned kostnaden rejält i bugeten!

Åh fick också en tanke om att använda filttyg, närmare bestämt filtakryl. Bara en tanke jag fick upp när jag såg en jacka som närmare bestämt hette filtjacka..
Det kanske inte är lika varmt som ull? Kan tänka mig att det inte är det.
sallyek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-22, 12:21   #6
Livsglad Livsglad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 203
Det finns ju många blandmaterial idag - många med ull i som värmer! Frågan är hur de står emot väta osv men det kan man ju alltid ta reda på. Hoppas du hittar en bra kombination för dig!
Livsglad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-09-26, 02:10   #7
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Det som värmer är "loft" alltså plaggets tjocklek (där isolerande luft hålls kvar). Material är ganska ointressant. 4 cm syntetvadd isolerar mer än 3 cm ull. 100% ull har andra fördelar än just isolering gentemot blandmaterial än isolering. Ska du ha det varmaste, använd dun. Billigt nej, men grymt bra.

Bästa du kan göra för värme är att ha tunt lätt vindtätt ytterskal, tjock lätt isolering och lätt ånggenomsläppligt foder. Men detta är knappast stiligt... Sikta kanske då istället på tunt ulltyg (helst 100% och någorlunda valkat) i ytterlagret, ett lagom tjockt mellanlager i syntet, finns i de flesta sybutiker, och innerfoder i viskos. För att få stadga och form på plagget hade jag kört på brösttagel i underarbetet.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-01, 20:47   #8
sallyek sallyek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2012
Inlägg: 6
Nu är jag lite nojjig att jag gjort något helt jäkla galet.

Tyget jag skulle använda som yttertyg var 1,5 m för kort, så jag begav mig och letade efter något annat. Men jag ville hålla mig så billigt som möjligt så jag inte har så mycket pengar att röra mig med.

Jag hittade ett tyg som liknade ull, och tänkte att det kanske skulle funka. Jag går iväg till kassan och rådfrågar kassörskan om tyget skulle fungera som kappa, varpå hon svarar att det ska nog gå, det är nog inte så tätt i spöregn dock.

Jag tänkte att, åh så bra, spöregn tar jag paraply i ändå, så jag köpte fyra meter.

Kommer hem och inser att det är hobbyfilt :O (det stod ingenting på tygrullen i affären)

Jag läser lite om hobbyfilt och det jag hittar säger att det går sönder VÄLDIGT lätt. Jag är väldigt orolig för visserligen var tyget billigt men jag har verkligen inte råd att ha slängt ut ca 400 på ett tyg som inte fungerar till det tänkta.

Så.. är det helt kört? eller Kan det möjligtvis gå?
Det är ca 2-3 mm tjockt och känns ganska starkt, har ryckt och dragit lite i det..
sallyek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-11, 15:34   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Svarar här också. Skrapa på ytan lite så ser du om det luddar upp sig eller inte. Gnid mot varandra också. Det händer mellan ärmarna och sidan.. och när man sätter sig ner, mfl..
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-15, 21:30   #10
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Använd det tyget du har och köp till det som fattas i men matchande färg, eller ett tyg i samma färg men med annan struktur. Att använda två olika tyger gör bara kappan mer intressant och att den ser mer arbetad ut.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-16, 01:23   #11
rebecca_85 rebecca_85 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 3
Jag vågar inte säga något om själva tyget du valt tyvärr. Jag brukar använda mig av Stoff & stils Thermofoder, det är supervarmt och vindtätt. Finns i två olika tjocklekar och jag skulle såklart rekommendera det varmaste.

Jag är själv väldigt frusen och brukar fodra mina sommarjackor(!) med shetlandsull. Det är ju också väldigt varmt men inte alls på samma sätt som thermofodret, och är inte alls vindtätt.

Lycka till!
rebecca_85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
mellanfoder, ullkappa


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons