Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-10-24, 15:34   #16
Aminida Aminida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 80
90 grader

Jag har hört att det är bra att ibland köra maskinen på 90 grader. Det lär tydligen rensa upp i den på något sätt.

Tänk ändå hur de tvättade förr. Jag tror att tvätten blev renare då. Tvätten kokades ju i flera timmar... Det kanske var olika på olika ställen, men efter vad morfar (finnskogen i Värmland) och mormor (Buttle på Gotland) har berättat om hur det var när de var barn så kokades alltid tvätten väldigt noga.
Aminida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 16:04   #17
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
Jag skulle vilja passa på att att uppmana till återhållsamhet när det gäller klorinanvändning. Alla bakteriedödande medel (som finns i vissa städmedel, tvål, tandkräm mm) dödar dessvärre även de nyttiga bakerierna som jobbar med att rena avloppsvattnet i reingsverken. Det betyder att en massa avloppsvatten riskeras att släppas ut i naturen orenat. Även om det blir rent därhemma så blir det betydligt smutsigare någon annanstans.

Senast redigerad av Mirja den 2006-10-24 klockan 16:17.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 16:32   #18
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Min erfarenhet är att i maskinerna blir det mindre och mindre vattenmängd i sk låg energi maskiner
Dom minskar vattenmängden hela tiden.
Det kan kanske ha betydelse på tvättens renhet och lukt..När jag byte maskin för 6 mån sedan valde jag bort den snålaste Jag tycker om när kläderna skvalppar runt lite..

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-10-24 klockan 16:40.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 17:21   #19
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
För mycket tvätt i samma maskin. Väg och kontrollera!! Det går inte så många plagg i en 3-kgsmaskin!!
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-24, 22:25   #20
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
Mirja skrev:
Jag skulle vilja passa på att att uppmana till återhållsamhet när det gäller klorinanvändning. Alla bakteriedödande medel (som finns i vissa städmedel, tvål, tandkräm mm) dödar dessvärre även de nyttiga bakerierna som jobbar med att rena avloppsvattnet i reingsverken. Det betyder att en massa avloppsvatten riskeras att släppas ut i naturen orenat. Även om det blir rent därhemma så blir det betydligt smutsigare någon annanstans.
Det är ingen fara att använda Klorin.
Klorin bryts ned till syre, koksalt och vatten.
Det är en utmärkt produkt om man vill ta död på bakterier, virus, svampar och sporer som frodas i tex. disktrasor, på skärbrädor och i illaluktande tvättmaskiner.

Är man orolig så använd Javex. Det är ett liknande preparat som Klorin men Javex är miljömärkt.
Javex verksamma ämne är väteperoxid som bryts ned till syre och vatten och de rengörande tensiderna är också biologiskt nedbrytbara.


Men som med alla kemikalier. inkl diskmedel så är det ju måttlighet som gäller.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-25, 00:33   #21
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
De nya och mera miljövänliga tvättmedlen kan lämna en beläggning i tvättmaskinen som kan få kläderna att lukta illa. Det skall vara fosfatersättningen (zeoliter) som gör detta. Ett tips är att byta till ett annat miljövänligt tvättmedel om man får problem och så vara noggrann med att inte överdosera tvättmedlet förstås.
Det brukar finnas mycket tvättmedelsrester kvar i maskinerna. Man kan få bort lukten från maskinen genom att köra en koktvätt utan tvättmedel då och då. Klorin behövs inte. (Några producenter skriver faktisk i sin bruksanvisning att man inte får använda Klorin i maskinerna).
/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-25, 00:42   #22
Cassy Cassy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 139
Mera tvättfunderingar...

Tvätta maskinen tom med Klorin.
Ha luckan och tvättmedelfacket helt öppna när maskinen inte används.

Fråga tillverkaren av maskinen om de känner igen problemet.
Reklamera om du inte är nöjd. Tvätt av kläder är en central del av livet - viktigt att det fungerar.

Min syster har en relativt ny tvättmaskin som luktar mögel (i ett nybyggt och torrt hus). Hon har fått höra av försäljaren att det beror på att hon tvättar för lite i 90 grader. Trist att maskiner kräver detta då tvättmedlena tvättar rent vid låga temperaturer! Eller lurar försäljarna på oss dåliga tvättmaskiner...? Ett fall för Plus kanske?

Själv har jag inga av dessa problem med min 9 år gamla Cylinda. Inte ens om tvätten fått ligga någon timme i maskinen innan jag hänger upp den. Tvättar nästan aldrig varmare än 60 grader.

Tidigare har jag varit med om att oparfymerad Skona lämnade en obehaglig kemikaliedoft i kläderna. Även Comfort Sensitive luktade en period något som kan liknas vid kattpiss (trist att behöva säga det), men nu är doften OK. Jag tar dock bara ca 1 cm i korken och jag tycker att det räcker.
Jag tvättar mest med Grumme tvättsåpa kulör, och något vittvättspulver, Grumme, Via eller Ariel.

Kanske får man mixtra med tvättmedel och sköljmedel när det inte fungerar - det kanske blir ogynnsamma föreningar?

Senast redigerad av Cassy den 2006-10-25 klockan 00:52.
Cassy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-25, 19:12   #23
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
Elisabeth, nu fick du mig verkligen att börja fundera! Ringde miljöansvarige på Stockholm vatten och han talade om för mig att klorin betedde sig olika i kallt och varmt vatten och att i varmvatten bildade klorin svårnedbrytbara naturfrämmande ämnen som naturen inte kan ta om hand om. Samma sak gäller om klorinet träffar organiskt material (tex bajs i avloppet).

Skillnaden mellan Javex och andra rengöringsmedel med bakteriedödande effekt är att väterperoxiden i Javex hinner brytas ned innan det når reningsverket. Då kan det inte ställa till någon skada. Klorin och Triclosan bryts däremor ner långsammare och hinner därmed ställa till det i reningsverket.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-25, 20:03   #24
Victoria_AB Victoria_AB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Nya numret av Råd & Rön kom idag och en av artiklarna heter ”Tvätten stinker”.

Där kan man läsa att det är många som slängt både tvätt och tvättmaskiner för att kläderna luktat illa efter tvätt.

Man är inte säker på vad det beror på utan resonerar om att det kan ha olika orsaker.
Det miljövänliga tvättandet har betytt mycket för miljön men samtidigt blivit ett stinkande bakteri-, svamp- och mögelproblem.

Ett problem är att vi tvättar i för låga temperaturer, men det är inte enda problemet. Energimyndighetens Testlab säger att det verkar som om mikroorganismer tillsammans med rester efter skölj lägger sig som en beläggning runt om i trumman och luktar illa.

För att göra en lång artikel kort, så ges följande sammanfattande tvättråd som är Testlabs tips för att undvika dålig lukt:
- "Ha alltid luckorna öppna när maskinen inte används.
- Använd extra sköljfunktion.
- Tvätta i högre temperaturer, 70-90 grader, med jämna mellanrum, med vittvättmedel (eftersom de innehåller blekmedel).
- Underdosera inte.

Om det redan luktar illa från maskinen:
Gör ren maskinen, filter, tvättmedelsfack och alla synliga ytor. Tillsätt ca 30 gram citronsyra i tvättmedelsfacket och kör maskinen tom i 90 grader. Kör sedan maskinen tom en gång till i 90 grader med vittvättmedel som innehåller TAED. Detta rengör alla ytor i maskinen där vatten kommer åt.

Den här metoden fungerar inte om maskinen har fått för stora mängder av mikroorganismer som växt till sig och skapat ett lager av så kallad biofilm inuti maskinen.

Om det redan luktar illa om kläderna:
Låt kläderna dra i 15-20 minuter i 2 deciliter ättika per 10 liter vatten. Tvätta sedan som vanligt.
Den här metoden kan ge färgförändringar på tyget."

Det finns mer att läsa i Råd & Rön nr 9, som för övrigt är en riktigt bra tidning.

Vänliga hälsningar
Victoria
Victoria_AB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-26, 00:18   #25
Cassy Cassy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 139
Tack för saklig info

Tack för att du lämnade vidare den här informationen! Bra att veta att man kan använda andra metoder än Klorin för att tvätta ur maskinen!
Cassy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-26, 18:13   #26
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Det som är bra med citonsyra är att du kalkar ur den också.
i tillopps vatten slangen finns en liten sil . När man har använt maskinen kanske några år brukar den sätta igen sig .vanligast kanske när du har egen brunn egen brunn. Om så sker brukar vatten mängden minska.

Senast redigerad av axyzvslut den 2006-10-26 klockan 18:17.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-27, 03:26   #27
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
Mirja skrev:
Elisabeth, nu fick du mig verkligen att börja fundera! Ringde miljöansvarige på Stockholm vatten och han talade om för mig att klorin betedde sig olika i kallt och varmt vatten och att i varmvatten bildade klorin svårnedbrytbara naturfrämmande ämnen som naturen inte kan ta om hand om. Samma sak gäller om klorinet träffar organiskt material (tex bajs i avloppet).
Mirja, Jag har nu tagit reda på mer fakta om vårt gemensamma Klorinämne och vad den person du pratade med har sagt låter för mig och mina bekanta (apotekare och forskare i kemi) inte helt sanningsenligt.

Svar från min vän kemisten ang Klorinet och Javexens användning.

Javex är inte speciellt effektivt. Dödar bakterier gör det men det fungerar inte mot ingrodda svårnedbrytbara föroreningar.

Båda medlen verkar genom att oxidera organiska ämnen. Den oxidationsprocessen kan gå mer eller mindre fullständigt.
Om man späder ut klorinet respektive Javexet så blir effekten sämre och oxidationsprocessen stannar av någonstans på vägen.

Samma sak om det är för kallt. Båda medlen ska alltså användas i så koncentrerad form som möjligt och så varmt som möjligt. Då är
effekten som störst och föroreningarna bryts ner så fullständigt som det går, helst ända till koldioxid och vatten.

Å andra sidan, när man ska spola ner klorinet ska det spädas så mycket som möjligt så att effekten minimeras i avloppet. Klorinet
ska inte reagera med bajs och sånt och det gör det inte heller, under förutsättning att det späds ut ordentligt.

Väteperoxiden i Javex bryts ner snabbt, dels av metalljoner vilka finns gott om i avlopp, dels av peroxidaser vilka också finns i
stor mängd i biologiskt material. Javex försvinner alltså helt efter bara något hundratal meter i avloppssystemet.

Miljöfaran hos klorin beror inte på klorinet som sådant utan på att det kan bildas stabila mellanprodukter när det reagerar med
organiskt material. Det är de stabila mellanprodukterna som är giftiga och miljöfarliga.

Det är när man använder klorin i för utspädd form eller vid för låg temperatur som risken är störst att det bildas sådana här
miljöfarliga ämnen. I värme och hög temperatur är klorin så effektivt att även dessa ämnen bryts ner fullständigt, dvs under
de förhållandena är klorin miljövänligt.

Vid stor utspädning, å andra sidan, så har klorinet ingen effekt alls, och då bildas följaktligen inte heller några miljöfarliga
ämnen.

Javex-et då? Jo, det fungerar på samma sätt, men de mellanprodukter som kan bildas är inte miljöfarliga.

Egentligen är inte det här så värst svårt men tyvärr är kemikunskaperna hos allmänheten katastrofalt dåliga och därför
klassas klorinet som "miljöfarligt" utan att man närmare beskriver varför och hur man ska använda medlet utan miljörisk.

Och som med alla kemikalier så skall de användas med urskilling!
Jag litar nog mer på detta utförliga svar från min kemist faktiskt.

Till sist så kommer ett klipp från Sthlm vattens hemsida.

-------8<---------------
Slutligen...
Det finns inga miljövänliga produkter. Inga disk-, tvätt- och rengöringsmedel är bra för naturen. Alla påverkar miljön negativt. De produkter som har de förhållandevis minsta negativa effekterna kallar vi miljöanpassade. Den bästa kemikalien ur miljösynpunkt är den som aldrig används.
..................8<.................
Och där instämmer jag till fullo.



Du tog upp Tickoslan som liknande produkt som Klorin. Det stämmer inte. Mer om Trickoslan kan du läsa här. http://www.ecotech.se/artiklar/triclosan.phtml



Detta svar borde reda ut alla frågetecken ett tag. Om inte så får jag gräva ännu djupare.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-27, 08:06   #28
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
ElisabethS
Det är bortom allt tvivel att man bör välja andra produkter än reaktiva klorprodukter som t ex Klorin. Det är definitvt något som framhölls på den tiden jag läste miljö och processteknik på Chalmers.

/Maria
Tek. Lic. Kemiteknik (samt även en kort visit på apotekarutbildningen... )
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-27, 13:49   #29
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
Klor är ett grundämne, vilket betyder att det inte kan försvinna utan bara uppträda i olika former. Således måste kloret som finns i klorin ta vägen någonstans, oavsett vattentemperatur.

Det är därtill en fysikalisk grundlag att ju varmare vattnet är, desto större är sannolikheten att kloret reagerar med ämnen och bildar nya föreningar.

Om klorin skulle vara ofarligt att använda skulle det inte vara förbjudet för hushållsanvändning i Tyskland.

För den som vill läsa mer om klorin rekommenderar jag naturvårdsverkets rapport "klororganiska föreningar i disk- och blekmedel", som pekar på sambanden mellan klorinanvändning i tex tvättmaskiner och bildandet av klorhaltiga organiska ämnen.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-27, 14:12   #30
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
"Vem ska man tro på, tro på, tro på när, tro på när allt är såhär..." sjöng Di Leva

Det är svårt att veta vad och vem man ska tro på när det gäller miljöfrågor. Alla säger så olika beroende på från vilket håll de kommer.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons