Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2004-11-06, 16:15   #1
Jorild Jorild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 196
Tullavgifter, när man handlar från USA

Jag har aldrig handlat tyg från USA förut, men tänkte prova nu inför julen. Jag har läst tullverkets hemsida och där står det att om man handlar för mindre än 22 Euro så är det tullfritt men man måste betala moms.

Vad jag inte förstår är hur mycket tull man måste betala om beloppet överstiger 22 Euro/ca 200 kr? Beräknas tullavgiften för det som överstiger 200kr t.ex. om jag köper för 300kr måste jag betala tull för 100kr dvs det som överstiger 300kr eller betalar jag i så fall tull för 300kr? En till fråga: Räknas portot in de där 22 Euro eller inte?
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-06, 18:08   #2
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Kolla med tullen

Jag kan inte besvara din fråga med 100% tillförlitlighet.

Jag hade liknande frågor för ett tag sedan, då gällde det privatimport av armbandsur från Schweiz (det blev alltför dyrt).

Jag skickade mina frågor till Tullverket, de är väldigt tillmötesgående och reder ut begreppen ordentligt.

Jag vill minnas att man kan skicka e-post via deras websida..

Lycka till/
jonne
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-06, 19:20   #3
Giza Giza är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 114
Avgifterna varierar lite beroende på vad det är för produkter som skickas också. Tullverket har en jättelista på vad olika varor beläggs med för avgifter. Men om du vill ha ett bra och snabbt svar så gör som någon annan sa, hör direkt med tullen.

Har man tur så smiter paketet igenom både moms- och tullfritt.
Giza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-06, 19:35   #4
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Frakten ska egentligen ligga med i beloppet som moms och tull beräknas på, men de brukar gå på vad avsändaren satt på tulldeklarationen, och de tar ofta inte med frakt där. (Ibland sätter de ner värdet också, för att göra det bättre för köparen. Tullen kan öppna och kolla ev fraktsedel, men det brukar de inte göra, vad det verkar.)
Det är hela beloppet som gäller, alltså inte något "fribelopp" som dras av. Det tillkommer också en grundavgift på ca. 100 kr. Moms och grundavgift ska egentligen betalas även om beloppet är under 200kr, men de brukar släppas igenom. Men man kan ju ha otur!
Småbeställningar kan alltså bli rätt dyra!
Brev brukar slinka igenom och klara sig från avgifter, men min erfarenhet är att paket brukar "fastna", och jag räknar alltid med att de ska göra det.
Tullsatsen på den tråd jag köpte härom veckan var 12%. På annat jag har köpt har det varit 5-10%.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-08, 15:30   #5
Jorild Jorild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 196
Tack så mycket för alla svar!

Det slutade med att jag höll kostnaden utan portoavgift under 22 Euro. Vi får väl se vad som händer. Jag tycker det är väldigt spännande. På mer än ett sätt: Kommer mitt brev slinka igenom tullen? När kommer tygerna? Framför allt: Hur kommer tygerna att se ut?
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-10, 09:22   #6
Tina Tina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 43
Nu ved jeg ikke, om reglerne i Danmark og Sverige er ens, men jeg har købt en del fra USA, og generelt køber jeg ikke mere ad gangen, end at det kan være i en almindelig kuvert - dvs. det ikke sendes som pakkepost. Pakkepost bliver altid stoppet i tolden, hvorimod breve som regel går igennem, uden at du skal betale moms og afgifter af det. Hvis du tilmed kan få sælgeren til at markere brevet som "gift" - altså gave/present - går det næsten altid igennem uden at blive stoppet. Selv om du skal købe varerne ad flere omgange, for at få det tilsendt som almindelig brevpost og måske skal betale administrationsudgifter hver gang, kan det som regel godt svare sig at gøre det. Administrationsudgifterne er langt lavere end toldafgifterne.

De gange jeg har købt noget i USA, går der mellem 4-5 dage, før jeg har det. Det samme gælder varer fra Australien.

Det går også hurtigere at få sendt ting med almindelig brevpost fremfor pakkepost, som godt kan være længe undervejs.

Hej fra Tina
Tina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-11-22, 07:33   #7
Jorild Jorild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 196
Nu har jag fått mina tyger och måste rapportera resultatet:
Jag behövde inte betala varken moms, skatt eller avgift. Min brev kröp igenom brevtullens grovmaskiga garn Summan som stod på utsidan av kuvertet var ju mindre än 22 Euro.
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons